Gå til innhold

Ja til nytt superfly


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Trodde Airbus hadde lagt A350 på is jeg ...

Som Andreas sier:

Ikke navnet A350, men de hadde et tidligere design som det ikke ble noe av.

Dette er A350XWB, en maskin som er noe mer enn den oppgraderingen fra A330 som de første versjonene av A350 var.

 

Er modellen slik det endelige flyet vil se ut?

Det er ikke godt å si enda, det er enda en god stund til designet blir firm. Vi vet jo alle hvordan 7E7 så ut da den var på konseptstadiet...

 

Det står i artikkelen at maskinen hovedsakelig vil konkurrere mot 787, og det er ikke helt riktig egentlig... Den er i større grad rettet mot 777 (som den fint kan konkurrere mot,) da den er noe større enn det 787 er, og Boeing vil knapt ha noen konkurrent når det kommer til 788, eller til det å erstatte A310/A300 eller 763/764...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. Desember fikk forresten Airbus grønt lys for å starte opp A350-programmet, som nettopp skal konkurrere med Boeing sin 787 Dreamliner. Prosjektet er beregnet å koste ca. 10 milliarder euro. Så de som trodde A350 aldri ble noe av, må nok spise hatten sin nå..

Det spørs hvilke av de seks-syv iterasjonene du snakker om, kun en av dem har gått videre mens de andre ble hevet på dynga av majoriteten av flyselskapene ""

 

Har fulgt med på EADS/Airbus sin pressekonferanse nå ifbm industriell launch av A350XWB, og her er noen inputs fra konferansen:

- Det kommer til å koste ~€11,6mrd (opp fra €8mrd slik de sa på Farnborough.)

- EIS mid 2013 for A359, fra mid 2012 slik de sa på Farnborough.)

- De uttrykte at de utviklet serien for å også konkurrere mot 773ER.

- De hevdet at A358 og A359 ville veie 2% mindre per sete enn henholdsvis 788 og 789 (men det er jo ikke så rart når de oppga A358 og A359 til å ha 30 seter mer enn sine motparter....) Hva de hevdet på fuel burn per sete husker jeg ikke nå i farta.

- Ingen nye ordre lansert nå

- De anser det som sannsynlig at noen av de eksisterende kundene fra den gamle A350en kan kansellere ordre

- Ingen flere data om vekt

- Kabinen er to tommer smalere enn hva de oppga på Farnborough (den er nå tre tommer bredere armlene-høyde, fem i hodehøyde, fordelt på ni pax i bredden = 1/3-1/2 tomme ekstra per pax i forhold til 787)

- Vil bruke ca 52% komposittmaterialer i antallet deler, resten hovedsakelig titan og AlLi, og så ca 10-15% stål. Når det gjelder andel i vekt, vil da komposittmaterialer utgjøre et sted rundt 40% (mot ca 50% på 787.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...