Gå til innhold

SID/STAR Gardermoen.


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

tjah sikkert noen som kan forklare bedre enn meg, men siden jeg er først opp på morran såe:

SID er standardiserte ruter for departure fra en flyplass, og

STAR er standardiserte ruter for arrival.

Disse har man i form av hhv SIDkart og STARkart, med tilhørende beskrivelse..eh vel du må nesten se det selv.

Det som er greia er ihvertfall at hvis ATC ikke har anledning til å geleide deg til eller fra flyplassen, bruker man SID/STAR som oppskrift.

 

http://www.ippc.no

trykk "AIP norway" i menyen så finner du kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Arne - Jeg kan desverre ikke forklare hvorfor du har fått SIG5H av meg... Av en eller annen grunn mener jeg å huske det samme, men ingen av de kart jeg har forran meg nå har den benevnelsen. Der er det SIG4F som går til 19, og det har den hatt som navn temmelig lenge.

 

Jeg kan derfor ikke forklare nærmere enn at det må ha vært en forsnakkelse?

 

Men får du en klarering du ikke forstår, enten SID, STAR, direct to eller lignende, så er det greit om du sier ifra med en gang så kan klareringen enten oppklares eller endres.

 

PS - Du fikk uansett ingen STAR spesifikt til 19R av meg. Det er APP, sammen med TWR, som bestemmer hvilen bane som skal brukes for hvert fly. På Gardermoen kan de naturligvis velge mellom både 19L og 19R. Selv om 19R oftest brukes. Et par eksempler på når 19L brukes for et enkelt eller flere fly kan være:

- Ved snøbrøyting (som ikke er så vanlig på VATSIM)

- Inspeksjonsbil som skal ha en tur på banen eller

- Fly som skal vest/nordvest og bruker en SID som går fra 19R

 

Oslo Kontroll gir klarering til en STAR for retningen på banen. Det er APP som bestemmer høyre eller venstre bane.

 

Av en eller annen grunn er dette et veldig vanlig eksempel på en samtale mellom meg og en VATSIM pilot:

 

"<aircraft> cleared direct Torp for runway 19"

Med svaret:

"Cleared direct Torp for runway 19 right, <aircraft>"

 

Men det er ikke det jeg sa?

 

Ha en fortsatt god helg?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ikke noe å bry seg om. Jeg husker bare at det var Sigdal 5 hotel for 19`r jeg fikk, og da svarte jeg "confirm Sigdal 5 hotel?"

Da svarte du affirm eller correct.

 

Det var derfor jeg ble veldig i tvil på hva de hadde byttet på GM.

Jeg husker jeg leste at det var forandring der, men visste ikke om det gjalt både SID og STAR for 19`r.

Når jeg fikk SIG5H tenkte jeg at det måtte bli på tide å printe ut nye kart for meg. ""

 

(Jeg kom ifra Bergen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...