Gå til innhold

A380 siste test


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ikke forstår, og det er hvorfor amerikanske luftfartsmyndigheter skal ha et ord med i laget angående sertifiseringen av A380. Hvorfor er det bare europiske og amerikanske luftfartsmyndigheter som skal gjøre det. Skal ikke A380 fly over stort hele verden? Men amerikanerne skal nå alltid ha et ord med i laget, samme hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke forstår, og det er hvorfor amerikanske luftfartsmyndigheter skal ha et ord med i laget angående sertifiseringen av A380. Hvorfor er det bare europiske og amerikanske luftfartsmyndigheter som skal gjøre det. Skal ikke A380 fly over stort hele verden? Men amerikanerne skal nå alltid ha et ord med i laget, samme hva det er.

Det samarbeides mellom de enkelte organene for sertifisering av fly, og de to største i verden er FAA og EASA, mens andre gjerne følger deres anvisninger. Det har delvis med kompetanse å gjøre, men også for å forenkle ting.

Mao, det er ikke bare FAA som pirker på ting, dette er noe som gjelder alle, og et fly må være sertifisert og godkjent før det kan få fly i et land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at et fly må være sertifisert og godkjent. Jeg er ikke så dum. Men jeg får inntrykk av at amerikanske myndigheter, skal være med på å bestemme alt over hele verden. For å sette det litt på spissen, så kan jo australske luftfartsmyndigheter nekte A380 å lande på australsk jord, hvis de ikke godtar den sertifiseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok på at FAA har strenge krav til sertifisering, og da vet folk at det er sikkert det de sertifiserer. Og det forenkler arbeidet, slik at ikke alle må løpe rundt å sertifisere flyene... Hvorfor det er akkurat FAA kan være på grunn av kompetanse osv...

 

På samme måte har EU det slik at produkt som blir laget og sertifisert i f.eks. Finland, om et kontroll-organ har sertifisert det i Finland, så er produktet sertifisert for hele EU. dette nettopp for å forenkle utvikling og salg av produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at et fly må være sertifisert og godkjent. Jeg er ikke så dum.

Beklager om svaret mitt virket slik, men det var ikke det jeg prøvde å vise eller det jeg tror om deg.

 

Men jeg får inntrykk av at amerikanske myndigheter, skal være med på å bestemme alt over hele verden.

Hva FAA og EASA sertifiserer er gjerne veiledende for hva andre går med på, men de bestemmer jo ikke over andre nasjoners luftfartsmyndigheter. Men det betyr jo ikke at de kan uttrykke seg innenfor deres fagområde. Skjønner jeg deg rett?

 

For å sette det litt på spissen, så kan jo australske luftfartsmyndigheter nekte A380 å lande på australsk jord, hvis de ikke godtar den sertifiseringen.

Ja, men hva er egentlig så galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...