Gå til innhold

Motordeler falt av en 777 fra Malaysian


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

En 777-200 fra Malaysian Airlines som skulle fly fra Stockholm til Kuala Lumpur måtte lande igjen på Stockholm etter at Flygelederne på Arlanda ble varslet av personer på bakken, at det så ut som flyet mistet flere deler da det tok av. Flyet landet uten problemer og pilotene sier at de ikke la merke til noe galt men at det kan ha vært feil med den venstre motoren. Det var 300 passasjerer ombord

 

Kilde Dagbladet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer en ny motor med denne Malaysian 747F på Söndag.

Flight 6126 ETA 1115 ETD 1245.

 

Ikke ofte man får se en 747F fra MH der tror jeg.

Her om dagen var det tot 5 st 747 på Arlanda.

 

Cathay, Korean, Iran Air, Thai og TransJet. Hade den nye flighten med Corsair bare värt der også sammen med MH (synd de byttet til 777) ""

 

Edit: Speaking of Corsair på ESSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske Michael eller Dag kan oversette dette, som jeg fant på et annet forum ""

 

Motorn såg hel ut sånär som på en del "wiring" till EGT-proberna som fått sig en smäll. Inre C-ducten på motor 1 såg dock inte så fin ut...

 

Dom måste nog ha en dolly att lägga gamla motorn i, och den kommer nog i så fall också med fraktkärran. MAS-mekarna kopplar nog löst allt på motorn så att det bara är att hissa ner den i dollyn när den väl kommer och sedan kastar på den på fraktkärran för vidare transport.

 

EGT er jo EGT men hva er c-ducten ? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'll give it a try ""

 

Motorn såg hel ut sånär som på en del "wiring" till EGT-proberna som fått sig en smäll.

Sensorene som måler EGT, som jeg vil tro sitter bak eller ved LPT på Trent800en.

 

Inre C-ducten på motor 1 såg dock inte så fin ut...

C-duct, eller D-duct som jeg har sett enkelte omtale den som, er et deksel som leder bypass-air rundt motorkjernen fra front fan til det "slippes ut" ved exhaust nozzlet.

Du kan se et bilde av C-duct på

C-duct en Trent 700 her.

Dette er et deksel laget av karbonfiber. Visstnok skal et stort flak av dette dekselet ha løsnet, og også gitt noe skade på exhaust nozzlet, da det kom luft inn til motorkjernen.

 

Mao, det var ingen indre deler i motoren som ble skadet her, bytte av C-duct og exhaust nozzle kan være nok til at denne motoren er tilbake i drift igjen ""

 

Dom måste nog ha en dolly att lägga gamla motorn i

Dette er "tralla" som en transporterer en jetmotor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Som vanelig har Michael fått med seg det meste. Vet ikke i farten hvor RR bruker å måle EGT... Exhaust Gas Temperature, men på GE mototene sitter som regel EGT probene bak høytrykksturbin og foran lavtrykksturbin og det er som også nevnt en rekke med prober som sitter i en sirkel rundt motoren og er koblet sammen med ledninger. Prinsippet på EGT probene er forskjellig strøm motstand i to forsjkellige metaller ved forskjellige temperaturer. GE90-94 har også et "pyrometer" som er en infrarød linse som "ser" på lavtrykksturbintemperaturen for å bestemme EGT. Det er EGT prober også, to stykker, men de brukes bare opp til rundt 600 C og da tar pyrometeret over EGT målingen.

 

C eller D duct er allerede forklart og det er det samme som thrust reverser halvdelen. Dessverre har det vært en del problemer med delaminering av honeycomb materialet på B777, og spesiellt de med RR motorer.

 

Til slutt, som også er forklart, så sitter reservemotoren i en transport vugge som også brukes for installeriungg av motoren. Da må du ha en ekstra transport vugge når du skal bytte motor siden den må brukes for å fjerne den "gamle" motoren. Motoren byttes ved å løfte opp vuggen som festes til motoren, for å så senke motoren ned på bakken. Den nye motoren blir løftet i vuggen og festes så til pylon og vuggen senkes ned igjen tom.

 

Dette blir litt full-fart på en Mandag morgen da jeg får komme meg på jobben... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...