Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minimumssikt er at du skal ha rwy in sight 2 nm ute. Høyden spiller egentlig ikke så stor rolle da du er over åpent hav, men 1000 fot er ikke så langt unna rett høyde. Det er jo laget sirklingslys til begge banene så det burde være greit å lande der med et lite fly, DHC8-103 eller mindre.

Skrevet
Minimumssikt er at du skal ha rwy in sight 2 nm ute.

 

Hva definerer du som "in sight"? Tilstrekkelig antall lys, eller hele rullebanen? ""

Skrevet

I følge Widerøe's sine Planning Minima gjelder følgende "normer" for Honningsvåg;

 

Airport..| QNH......|QFE.....| RVR |Day....|Night

-------------------------------------------------

RWY 08 | 1030FT..|986FT.|-----|3000M| -----

RWY 26 |850FT.....|806FT.|-----|2500M| -----

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette. Men kanskje Christian eller Clamer kan gi oss en god forklaring. Det som er litt "vanskelig" i denne sammenheng er jo QNH og QFE (Lufttrykket ved flyplassens høyde over havet, eller ved baneterskel)

 

Spent på en avklaring... ""

Skrevet

Jarl, din tabell stämmer fint.

 

Det är QNH höjden man använder som Minimum Descend Altitude vid inflygningen.

QFE höjden är höjden till MDA från flygplatsen, och eftersom ENHV ligger på 44ft så blir det helt enkelt QNH-44.

 

QFE höjden är användbar eftersom AFIS betjänten mäter höjden till skyar från flygplatsen. Så om han säger att skydekke ligger i 1000ft, så är det altså 1044ft QNH.

 

Siktkravet är helt enkelt hur god sikt det måste vara för att få starta innflygningen. Bättre siktkrav till RWY 08 pga terräng.

Skrevet
Minimumssikt er at du skal ha rwy in sight 2 nm ute.

 

Decision Point ligger på 1,8NM från HV LOC/DME. Siktkravet måste vara uppfyllt för att få starta inflygning. På ENHV måste också skydekket vara över MDA för att få starta inflygning.

 

Høyden spiller egentlig ikke så stor rolle da du er over åpent hav

 

Vel...nej!! Höjden spelar stor roll!

Det är förvisso vatten under, men granitt på sidorna och rakt fram. Om du måste gå runt så ska du klättra och svänga höger ut i localizern igen, kanske göra en sk. escape procedure om du redan startat på cirklingen... Nej, MDA ville jag betraktat som guds egen lag på ENHV ""

Skrevet

Ska väl lägga till att jag kommenterar Wideröe procedyrer enl. Jarls tabell. Ser att AIP har annan MDA och DP. AIP kartan verkar vara förenklad till närmaste hela Naut. mil och har samma cirklingshöjd oavsett rullebane i bruk.

 

Wideröe har ofta inflygningar som endast gäller för Dash-8 103.

Skrevet
Så om skyer er rapportert i 700 fot startes ikke innflyvning til ENHV en gang? Eller gjør man forsøk ned til 1280 for så å fly ut av granitthulen igjen om man ikke har A: sirklingslysene i sikte B:banen i sikte C:begge i sikte?

 

Det kommer an på hvordan skyene er rapportert "" Er det "few" eller "scattered", så har man per definisjon ikke et skydekke (ceiling) og innflyging startes. Er det rapportert "broken" eller "overcast" så ligger skydekket under minima og da starter man ikke innflygingen, for da oppfylles ikke kravet til "ceiling required".

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...