Julian Barratt-Due Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Noe jeg har lurt på en liten stund! Hvis man f.eks taxer på ENGM og er på vei ut til f.eks A2, så hender det som regel at GND ber deg kontakte TWR på taxiway N. Skal man da kontakte tårnet på taxiway N, eller vente til man har nådd holdingpoint? Hvis det i så fall er kø på A2, når skal man da kalle opp TWR? En ting til; hva menes med "monitor tower 118.3" , etter slik jeg har tolket det, så skal man bare skifte frekvens uten å rapportere til TWR, og vente på at han kaller deg opp.. Er dette helt feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvis du får beskjed om å kontakte tårnet før du har kommet til holdingpoint så burde du kontakte tårnet ved første anledning. Om du har mye å gjøre mht. checklister og lignende så er det ingen krise om du først kaller opp tårnet før du er kommet til holdingpoint. Men radioforbindelse bør etableres ved første ledige øyeblikk. Å "monitor" en frekvens betyr at du skal lytte på frekvensen, litt rart at de har satt det i sammenheng med Tower, da dette somregel er en beskjed hvis du skal over til unicom. Hvis du får beskjed om å monitorere en frekvens lytter du til frekvensen til du blir kalt opp av vakthavende kontrollenhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Kan også legge til at det er litt forskjellige prosedyrer etter hvor man flyr i verden. I Norge (og Europa?) venter man alltid med å kontakte TWR til GND gir deg beskjed om det, her i USA vil aldri GND gi beskjed om å kontakte TWR, det er noe man gjør når man nærmer seg holding position og er klar for departure. Man kan egentlig gå til TWR så snart man er klarert for å taxe til rullebanen uten holding instructions på veien, men f.eks. i dag sparte jeg en del minutter på å holde meg på GND, da det plutselig ble en mulighet for en intersection departure for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Riktig det som skrives over. Man blir handet over til TWR så tidlig som mulig og kontakter dem så tidlig som mulig. Gjerne allerede på f.eks G på Gardermoen. I det man svinger nedover på N sier man kanskje til TWR "...with you on November". TWR spør da om man er klar fra A3 og så er det bare å dra. Av en eller annen grunn er det veldig vanlig å holde på trafikken så lenge som mulig når man er ATC på VATSIM. Dette skjer aldri i virkeligheten. Her er det bare å sende flyet over til nestemann når dette er mulig. Personlig liker jeg tanken "Har jeg bruk for det flyet mer?" Er svaret nei, har sikkert neste flygeleder det. "Monitor Tower" ble faktisk brukt endel på Fornebu i sin tid. "Monitor Ground" blir av og til gitt fra tårnet på Gardermoen etter landing. Gjerne om man skal til en stand som er veldig nære rullebanen (Cargoområdet), og det er lite eller ingen trafikk på Ground ellers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Olstad Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Å "monitor" en frekvens betyr at du skal lytte på frekvensen Nå som vinteren nærmer seg kan vi ta eksempelet med De-ice. SAS123 contact De-ice on 131.975? monitor Tower 118,3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.