Gå til innhold

Contact the tower...?


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt på en liten stund!

 

Hvis man f.eks taxer på ENGM og er på vei ut til f.eks A2, så hender det som regel at GND ber deg kontakte TWR på taxiway N. Skal man da kontakte tårnet på taxiway N, eller vente til man har nådd holdingpoint?

Hvis det i så fall er kø på A2, når skal man da kalle opp TWR?

 

En ting til;

hva menes med "monitor tower 118.3" , etter slik jeg har tolket det, så skal man bare skifte frekvens uten å rapportere til TWR, og vente på at han kaller deg opp..

Er dette helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får beskjed om å kontakte tårnet før du har kommet til holdingpoint så burde du kontakte tårnet ved første anledning. Om du har mye å gjøre mht. checklister og lignende så er det ingen krise om du først kaller opp tårnet før du er kommet til holdingpoint. Men radioforbindelse bør etableres ved første ledige øyeblikk.

 

Å "monitor" en frekvens betyr at du skal lytte på frekvensen, litt rart at de har satt det i sammenheng med Tower, da dette somregel er en beskjed hvis du skal over til unicom. Hvis du får beskjed om å monitorere en frekvens lytter du til frekvensen til du blir kalt opp av vakthavende kontrollenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at det er litt forskjellige prosedyrer etter hvor man flyr i verden. I Norge (og Europa?) venter man alltid med å kontakte TWR til GND gir deg beskjed om det, her i USA vil aldri GND gi beskjed om å kontakte TWR, det er noe man gjør når man nærmer seg holding position og er klar for departure. Man kan egentlig gå til TWR så snart man er klarert for å taxe til rullebanen uten holding instructions på veien, men f.eks. i dag sparte jeg en del minutter på å holde meg på GND, da det plutselig ble en mulighet for en intersection departure for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det som skrives over. Man blir handet over til TWR så tidlig som mulig og kontakter dem så tidlig som mulig. Gjerne allerede på f.eks G på Gardermoen. I det man svinger nedover på N sier man kanskje til TWR "...with you on November". TWR spør da om man er klar fra A3 og så er det bare å dra. Av en eller annen grunn er det veldig vanlig å holde på trafikken så lenge som mulig når man er ATC på VATSIM. Dette skjer aldri i virkeligheten. Her er det bare å sende flyet over til nestemann når dette er mulig. Personlig liker jeg tanken "Har jeg bruk for det flyet mer?" Er svaret nei, har sikkert neste flygeleder det.

 

"Monitor Tower" ble faktisk brukt endel på Fornebu i sin tid. "Monitor Ground" blir av og til gitt fra tårnet på Gardermoen etter landing. Gjerne om man skal til en stand som er veldig nære rullebanen (Cargoområdet), og det er lite eller ingen trafikk på Ground ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...