Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

KLM får nok en gang pepper, for hvordan de gir svært dårlig service til sine passasjerer - enda dette er en alvorlig sikkerhetssvikt i KLM sine systemer.

 

Les hele saken her:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=23207

 

 

 

 

Følgende er sakset fra Boarding:

 

 

... (sitat fra Boarding)

 

KLM`s rute KL1208 til Amsterdam, og SAS SK2885 til København har avgangstid nesten samtidig fra Kristiansand - Kjevik.

 

Tre av passasjeren på SAS sitt Købehavn-fly går feil - og havnet istedet på Amsterdamflyet til KLM.

 

Feilen ble oppdaget raskt da antallet passasjerer ombord ikke stemte med lastepapirene for KL 1208 til Amsterdam. Tiltross for dette valgte KLM-kapteinen " å gi gass" med de tre "blindpassasjerene" ombord - og uten å følge myndighetenes pålegg om ekstra billettkontroll og avvisning av "tiloversblevne" passasjerer.

 

- Det var mye viktigere å ikke miste sin avgangs-slot tid", sier boarding.no`s kilde.

 

Resultatet ble forsinkelser for SAS rute SK 2885 da de tre "KLM-passasjerene " hadde sjekket inn sin bagasje på Købehavnflyet. Denne måtte identifiseres og lastes av flyet, slik lover og forskrifter krever.

 

Da KL 1208 kom frem til Amsterdam-Schiphol, skal KLM ifølge boarding.no`s kilde , ha fraskrevet seg ethvert ansvar for å hjelpe de tre strandede "blindpassasjerene".

 

Takket være god hjelp fra SAS sin representant i Amsterdam kom alle tre seg endelig frem til sine bestemmelsesteder via København - om enn noen timer forsinket.

 

.... (sitat slutt)

 

 

Dette synes jeg er svært kritikkverdig for KLM sin del, først pga. svikt i sikkerhetsrutinene - siden KLM-flyet ALDRI skulle ha lettet fra Kjevik siden det var 3 pax for mye. I tillegg hjelper de ikke en gang passasjerene som har havnet i Amsterdam, enda KLM indirekte har "skyld" i at de har kommet til feil sted (men synd at pax ikke selv, klarer å se forskjell på KLM og SAS - da hadde man unngått dette i utgangspunktet). Dette er absolutt ikke første gang KLM gir svært dårlig service til passasjerer, der KLM selv enten direkte eller indirekte - selv er skyld i evt. problemer for den enkelte passasjer.

 

Det var ihvertfall godt å se, at SAS-flyet i det minste fulgte alle regler - og tok offload av bagasjen til de 3 pax (som da befant seg på vei til Schipol). Mer skremmende er det, at "hvem som helst" med såkallte "onde hensikter" lett kunne kommet seg ombord på KLM-flyet.

Skrevet

De kan vel ikke ha vært helt med de bakkeansatte på Kjevik heller, siden de ikke klarte å passe på at passasjerer fra riktig utgang kom på riktig fly spes. gitt det må ha vært parallell boarding her.

 

Men KLM har gjort en dårlig jobb her ja, hvis alt som skrives er riktig.

Skrevet
De passasjerene er noen gedigne svimehoder i alle fall.

 

Jeg er forsåvidt enig i det. Det er godt gjort å gå ombord i et KLM-fly når man har billett med et SAS-fly. Men svimehoder finnes over alt, og flyplassansatte/flyselskaper har jo et ansvar for å holde orden på sysakene?

Skrevet

 

Ihvertfall all honnør til SAS sin representant på Schipol, som tok ansvar - og fikk passasjerene videre til Kastrup. Godt å se at noen hadde "sunn fornuft"

 

Ellers husker jeg det var episoder på OSL (for flere år siden, i en av kaos-periodene), at noen "ufrivillig" holdt på å bli med til Tromsø eller Bodø istedet for Tr.heim - siden bakkeansatte ved gate, hadde tatt imot billetter uten å sjekke osv. men her var det altså SAS på begge avgangene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...