Gå til innhold

KLM med alvorlig sikkerhetssvikt på Kjevik:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

KLM får nok en gang pepper, for hvordan de gir svært dårlig service til sine passasjerer - enda dette er en alvorlig sikkerhetssvikt i KLM sine systemer.

 

Les hele saken her:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=23207

 

 

 

 

Følgende er sakset fra Boarding:

 

 

... (sitat fra Boarding)

 

KLM`s rute KL1208 til Amsterdam, og SAS SK2885 til København har avgangstid nesten samtidig fra Kristiansand - Kjevik.

 

Tre av passasjeren på SAS sitt Købehavn-fly går feil - og havnet istedet på Amsterdamflyet til KLM.

 

Feilen ble oppdaget raskt da antallet passasjerer ombord ikke stemte med lastepapirene for KL 1208 til Amsterdam. Tiltross for dette valgte KLM-kapteinen " å gi gass" med de tre "blindpassasjerene" ombord - og uten å følge myndighetenes pålegg om ekstra billettkontroll og avvisning av "tiloversblevne" passasjerer.

 

- Det var mye viktigere å ikke miste sin avgangs-slot tid", sier boarding.no`s kilde.

 

Resultatet ble forsinkelser for SAS rute SK 2885 da de tre "KLM-passasjerene " hadde sjekket inn sin bagasje på Købehavnflyet. Denne måtte identifiseres og lastes av flyet, slik lover og forskrifter krever.

 

Da KL 1208 kom frem til Amsterdam-Schiphol, skal KLM ifølge boarding.no`s kilde , ha fraskrevet seg ethvert ansvar for å hjelpe de tre strandede "blindpassasjerene".

 

Takket være god hjelp fra SAS sin representant i Amsterdam kom alle tre seg endelig frem til sine bestemmelsesteder via København - om enn noen timer forsinket.

 

.... (sitat slutt)

 

 

Dette synes jeg er svært kritikkverdig for KLM sin del, først pga. svikt i sikkerhetsrutinene - siden KLM-flyet ALDRI skulle ha lettet fra Kjevik siden det var 3 pax for mye. I tillegg hjelper de ikke en gang passasjerene som har havnet i Amsterdam, enda KLM indirekte har "skyld" i at de har kommet til feil sted (men synd at pax ikke selv, klarer å se forskjell på KLM og SAS - da hadde man unngått dette i utgangspunktet). Dette er absolutt ikke første gang KLM gir svært dårlig service til passasjerer, der KLM selv enten direkte eller indirekte - selv er skyld i evt. problemer for den enkelte passasjer.

 

Det var ihvertfall godt å se, at SAS-flyet i det minste fulgte alle regler - og tok offload av bagasjen til de 3 pax (som da befant seg på vei til Schipol). Mer skremmende er det, at "hvem som helst" med såkallte "onde hensikter" lett kunne kommet seg ombord på KLM-flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ihvertfall all honnør til SAS sin representant på Schipol, som tok ansvar - og fikk passasjerene videre til Kastrup. Godt å se at noen hadde "sunn fornuft"

 

Ellers husker jeg det var episoder på OSL (for flere år siden, i en av kaos-periodene), at noen "ufrivillig" holdt på å bli med til Tromsø eller Bodø istedet for Tr.heim - siden bakkeansatte ved gate, hadde tatt imot billetter uten å sjekke osv. men her var det altså SAS på begge avgangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...