Gå til innhold

Paraglider sugd 6000 meter til værs av ekstre


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Uffuff. Man føler seg nok ikke høy i hatten når det eneste som holder deg i live er skjermen som drar deg opp i en høyde du i utgangspunktet ikke er "skapt" for å leve i. Ville også være betydelig bekymret for de haglene han snakket om.

 

Ikke bra. Fly har i det minste den fordelen å rette nesa nedover. Det er litt værre med duk som er sydd sammen for å utgjøre en vingeprofil.

 

Nei. Grøss! Glad det ikke var meg! Han kommer nok til å huske det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Det måtte vært ekstremt ubehagelig, å vite at dette er noe man absolutt ikke burde rote seg opp i, uten å kunne gjøre noe med det. 6000m tilsvarer ca. 18 000 fot, altså godt over det som er annbefalt med henhold til oksygen! Og i tillegg, temperaturen vil ligge på rundt -12'C på sommerstid, altså en kald fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bølgevind som vi kaller det...

 

Bølgevind? Høres da ut som om han ble sugd opp i en CB. Det har da ikke noe med bølgeflyging å gjøre. Flyr ikke PG pilotene ofte med en ekstra redningsskjerm?

Mener å ha lest om en episode der en med HG ble sugd inn i en CB. Han hadde i tillegg fallskjerm. Løste seg fra glideren i en enorm høyde og fallt i frittfall til han var ut av CB'en før han løste ut skjermen. Ikke noe for sarte skjeler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ut som en Cb han kom ut for her ja. 4000 fot/min oppover i en HG med hagl peprende på deg må være en uhyggelig opplevelse.

 

En trøst i det hele må allikevel være at han ikke kom i noe tilsvarende vind nedover. Da er problemet enda mer alvorlig, fallskjerm eller ikke.

 

"Never underestimate the power of a Thunderstorm". ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølgevind er noe annet. Dette var nok en CB ja. Bølgevinder dannes over fjell. I le av disse fjellene dannes det en "stygg" rotorvind, som ingenting flygende har lyst å rote seg inn i. Disse bølgene kan merkes høyt høyt oppe. Om man ser linseskyer(altocumulus lenticularis), så ha man slike vinder.

[image]http://www.smhi.se/kund_t/moln/images/017.jpg[/image] [image]http://www.airventure.de/historypics/altocumulus%20lenticularis.jpg[/image]

 

Noe som er ganske spektakulært med disse skyene, er at de står helt stille på himmelen, selv om det blåser hester og bavianer "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at rotoren i forbindelse med AC Lenticularis for den saks skyld befinner seg under disse bølgene, og noen ganger kan man se en "rotorsky". Det er ikke alltid slik at disse rotorene er store og kraftige. Heldigvis HOST. Det er jo ikke alltid at bølgevinden danner skyer heller... "" Men da dreier det seg vel neppe om noen høy grad av relativ luftfuktighet.

 

At AC Lentic. er en av de peneste skytypene vi har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av temaet dette her men i 1996 var jeg og ei venninne også fra Norge på vei hjem fra et hospitalskip -M/V Anastasis- som da lå i Sør-Afrika, hvor vi var med i såkalt "frivillighetsarbeid". Vi skulle hjem på ferie og reiste med en Air France 747-400 fra Johannesburg og skulle til Paris og så Fornebu.

 

Utpå natta ved 3-tiden kom vi inn i en tordenbyge over Burkina Faso i Vest-Afrika, og snart kom det noen voldsomt kraftige sideveisbevegelser i noen sekunder. Fasten Seatbelts kom på men ingen muntlig advarsel om å ta på beltet. Flyet hadde bare 206 passasjerer så maaange lå ut på setene og sov. Plutselig så jeg et virrvarr av alt som er løst i et fly(...og det er mye) bevege seg opp i taket og ned på et par sekunder. Vi stupte bratt nedover i noen sekunder før kapteinen i det hele rakk å reagere og ta flyet oppover igjen.

Vi fikk senere høre vi hadde truffet en kraftig nedadgående jetstrøm som tok oss ned 500 meter på to sekunder og som de ikke hadde sett på værradaren. Jeg satt på vindusplass nesten bakerst og hadde "orkesterplass" til det hele. En mann lå i midtgangen rett ved der jeg satt. 8-10 takplater datt ned da passasjerer traff de med stor kraft, og midtkonsollen over de fire setene på midten hang skjevt og dinglet fordi et festestag til denne røyk. En av takplatene hadde en TV-monitor montert på seg og den traff en eldre dame i hodet og den hang etterpå i ledningene. Vi kunne se innsiden av flyskroget over oss med vaiere og ledninger. Full panikk og hyl, akkurat som i en av disse flykatastrofefilmene fra 70-tallet...uvirkelig!!

Vel tretti ble skadet og tre alvorlig. En av disse døde senere fant jeg ut etter et søk på Google. Vi gikk ned i Marseille istedet for Paris og kom oss etter langt om lenge hjem, rundt 6 timer forsinket...men hele.

Vi snakket om at ja ja, det var vel neppe så alvorlig at det kom på nyhetene i Norge men det var innslag om det både på Nrk- og TV2-nyhetene hvor en annen nordmann som var med ble intervjuet. Senere fikk vi tilbud om noen å snakke med, og kompensasjon av Air France.

Er det andre her som har havnet i sånne jetstrømmer, eller er det heller sjeldent?

Det er mulig det er feil å bruke navnet Jetstrøm om fenomenet jeg var med på for det ser ut til å være generellt horisontale vinder i flg. artikkelen men men...det var det de kalte det.

 

Les om ulykken på punkt 5: http://www.airsafe.com/events/airlines/afa.htm

Om Jetstrømmer: http://www.met.no/met/met_lex/g_k/jetstrom.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...