Gå til innhold

Jørn A. Lund

Members
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Jørn A. Lund

  • Bursdag 14. jan. 1960

Jørn A. Lund's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. "Man tager hva man haver" er vel et passende utsagn på mange steder i Afrika og andre bush'ete strøk. Her er en link til en vestlending som er bush-flyger på heltid i Afrika, for tiden i Tanzania: Eivind Johannes blogg Sjekk også ut videosnutten "Land on a river" litt nede i venstre marg...smooth! :whistle:
  2. Jeg er OGSÅ kjempeblid :grin: over programmet, two thumbs up Nrk. Magisk med sånne program, fotball eller ikke, og det ble brent på DVD umiddelbart! Et annet spennende program som har en kombinasjon av personskildringer og flyging er et av Nrk's FAKTOR program, som gikk 6/6-06. Margaret Norman fra Råde i Østfold og mannen Sam fra Sverige er flyvere i MAF og jobbet i 4år i Kongo. Vi ser bl.a. fra Margaret sin utdanning i USA på bushflygingskurs med landing på flystripe med 11% helling. "De flyr for livet" kan du se her
  3. Hvorfor det? I tillegg til å være en "for voksne kjent eks-toppskårer på et rimelig kjent fotballag" er det jo også et interessant poeng av at han i en alder av 36 år har funnet ut hva han skal bli når han blir stor :cool: , hadde også en instruktør som var 15 år yngre.
  4. Veeldig bra, jeg kommer...
  5. Det er jeg som var den lure onkelen :grin: og fikk gleden av å overraske nevøen min. Han har vært flyinteressert i flere år nå og er sikkert inne på simmen sin mer enn jeg rekker å være. Jeg hentet han og vi kjørte mot Hvam og "skulle" kjøre E6 mot Elverum hvor de hadde Fly-in på Starmoen, men istedet for E6 kjørte vi mot Kjeller (fortalte han vi skulle kjøre sammen med en fra Lillestrøm oppover) og inn på småflyparkeringen. Der sa jeg til han, "ta med deg sekken, vi skal ut og fly!! Svar: "Tuller du eller?? ER DET SANT?" Var bare SÅ morsomt å se uttrykket hans da! Jeg var ute og fløy i begynnelsen av juni med den samme piloten da jeg hadde vunnet en gratis tur. Vinnertur over Oslo Det var denne piloten som foreslo Komplottet da jeg nevnte at nevøen min og jeg hadde tenkt oss til Starmoen dagen før konfirmasjonen hans. Her er mer info, ihverfall i form av en lysbildeserie fra turen: Luftig konfirmasjonsgave
  6. Slapp litt av da folkens...gi mannen en "breik",...ser ut til at du har et par andre ting og tenke på også Jan-Reidar. Jeg syns du har en spennende side som jeg var innom forleden og leste med stor interesse, spes. om checkriden din, ikke småtteri av prøvelser du måtte igjennom, og grattis med PPL-A!! Skal følge med videre på siden din hvordan det kan være å gå den veien. Lykke til med IR'en!
  7. Takk, det går bra Arild. Jeg er klar over vektbegrensingen, spesielt i eldre fly som det jeg fikk fly på mellom Trysil og Starmoen ifjor. Det var Nedre Romerikes Cessna 172M (LN-DAH) og der måtte vi jo regne på vekta. Jeg mener å huske at uten nevneverdig bagasje var det maks.75kg pr.pers med 3 passasjerer. I praksis spørs det også om jeg noen gang vil dra nordover med småfly pga. elendig offentlig transport rundt på øyene hvor jeg ferierer (Langøya og Andøya), og da er det mye mer praktisk med bil, men men, det finnes jo andre billøsninger...
  8. Spennende! Ja å leie fly til weekendutflukt hadde vært/skal bli morsomt gitt!! Eller istedet for å rase oppover E6 to dager i bil til Vesterålen hvor jeg er sånn annen hver sommer, fylle opp flyet med folk, fiskestang og bagasje, og være på Skagen/Stokmarknes i løpet av en kort dag. :grin: Koster litt mer men man kan drømme ihvertfall...
  9. Takk for hyggelig feedback Tom Arild, og inspirerende! Du har tatt konsekvensen av drømmene dine og er faktisk igang med timer, kjempebra! Et eksempel til etterfølgelse for undertegnede og sikkert et par andre tenker jeg... Lykke til med PPL-A'en. Tenker du på flere sertifikater eller kun denne?
  10. Jeg var på Kjeller Flyshow i mai, som var en stor opplevelse i go'været. Mot slutten stakk jeg innom 'standen' til MAF som driver et kjempemessig hjelpearbeide i land, hvor det kan være dårlig eller ingen veiforbindelse til mange landsbyer. De hadde loddtrekning på en gratis flytur med en av deres piloter, så jeg skrev meg på men forventningen om å vinne var heller....behersket. Stor var overraskelsen da jeg gikk hen og vant og jeg kunne velge mellom å fly med sjøfly fra Fornebu eller 'landfly' fra Kjeller. Jeg valgte det siste men forhåpning om å få prøve å lande selv på en flyplass. LN-NRF lettet fra Kjeller kl.20:30 lørdag 7.juni i et fantastisk nydelig solskinn og den ganske sterke vinden tidligere på dagen løyet timen før take-off. Turen kan du lese mer om her: www.MAF.no Hele herligheten varte i 50 minutter og jeg fikk fly en god del underveis, (da jeg ikke tok bilder ) og så fikk jeg avslutte med å fly ned Nittedal nordfra og lande på Kjeller, kun med en liiiiten korreksjon av min sidemann rett før landing. Han hevdet dette var så bra at det hadde han godkjent som min landing. Han kommenterte også at det var tydelig det har mye for seg å fly simulator på PC'n... Jeg må også til alle dere flylystne simmere der ute, få informere om at jeg var på Fly-in på Starmoen i september i fjor og fikk en herlig bushflyvning til Trysil hvor vi spiste lunchpakka vår og fløy tilbake. På tilbaketuren til Starmoen fikk jeg prøve meg LIVE for første gangen. Fra 4500 fots høyde tok jeg flyet ned til sekunder før landing. Herlig tur!! DETTE ER DET NÅ OGSÅ MULIGHETER FOR DEG Å VÆRE MED PÅ I SISTE HELGEN I AUGUST. Les mer her: MAF Fly-in Starmoen Vi ses?
  11. Her tipper jeg: http://www.electroworld2006.com/
  12. Litt på siden av temaet dette her men i 1996 var jeg og ei venninne også fra Norge på vei hjem fra et hospitalskip -M/V Anastasis- som da lå i Sør-Afrika, hvor vi var med i såkalt "frivillighetsarbeid". Vi skulle hjem på ferie og reiste med en Air France 747-400 fra Johannesburg og skulle til Paris og så Fornebu. Utpå natta ved 3-tiden kom vi inn i en tordenbyge over Burkina Faso i Vest-Afrika, og snart kom det noen voldsomt kraftige sideveisbevegelser i noen sekunder. Fasten Seatbelts kom på men ingen muntlig advarsel om å ta på beltet. Flyet hadde bare 206 passasjerer så maaange lå ut på setene og sov. Plutselig så jeg et virrvarr av alt som er løst i et fly(...og det er mye) bevege seg opp i taket og ned på et par sekunder. Vi stupte bratt nedover i noen sekunder før kapteinen i det hele rakk å reagere og ta flyet oppover igjen. Vi fikk senere høre vi hadde truffet en kraftig nedadgående jetstrøm som tok oss ned 500 meter på to sekunder og som de ikke hadde sett på værradaren. Jeg satt på vindusplass nesten bakerst og hadde "orkesterplass" til det hele. En mann lå i midtgangen rett ved der jeg satt. 8-10 takplater datt ned da passasjerer traff de med stor kraft, og midtkonsollen over de fire setene på midten hang skjevt og dinglet fordi et festestag til denne røyk. En av takplatene hadde en TV-monitor montert på seg og den traff en eldre dame i hodet og den hang etterpå i ledningene. Vi kunne se innsiden av flyskroget over oss med vaiere og ledninger. Full panikk og hyl, akkurat som i en av disse flykatastrofefilmene fra 70-tallet...uvirkelig!! Vel tretti ble skadet og tre alvorlig. En av disse døde senere fant jeg ut etter et søk på Google. Vi gikk ned i Marseille istedet for Paris og kom oss etter langt om lenge hjem, rundt 6 timer forsinket...men hele. Vi snakket om at ja ja, det var vel neppe så alvorlig at det kom på nyhetene i Norge men det var innslag om det både på Nrk- og TV2-nyhetene hvor en annen nordmann som var med ble intervjuet. Senere fikk vi tilbud om noen å snakke med, og kompensasjon av Air France. Er det andre her som har havnet i sånne jetstrømmer, eller er det heller sjeldent? Det er mulig det er feil å bruke navnet Jetstrøm om fenomenet jeg var med på for det ser ut til å være generellt horisontale vinder i flg. artikkelen men men...det var det de kalte det. Les om ulykken på punkt 5: http://www.airsafe.com/events/airlines/afa.htm Om Jetstrømmer: http://www.met.no/met/met_lex/g_k/jetstrom.html
×
×
  • Opprett ny...