Gert Andreas Barring Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Når skal man bruke det bak callsignet? eks: speedbird 123 heavy cleard to land rw.... Prøvde å søke på forumet, men fant ingen ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Helstad Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 når du er et stort fly som foreks 747 , A340 , A380 alle de store flyene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PEtter blindheim Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Er litt usikker på hvor selve "grensa" går, men vet at de fleste fly av størrelsen 757, 767 og oppover bruker det callsignet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Det er lidt forskelligt hvor grænsen går, der er en del nationale regulationer. Ifølge ICAO er grænsen for heavy MTOW (Max T/O vægt) større end 136 Mellem 7 - 135 er Medium. Så er der lige sagen med B757'eren. Den har MTOW under 136T, men regnes mange steder ind under Heavy. Blandt i Sverige er den Medium nør den følger efter et andet fly, og Heavy når den ligger forrest. Generelt er der mange steder, hvor man ikek helt følger ICAO-standarden. I UK har man også fem klasser. Årsagen til at man bruger Heavy i callsignet er så ATC'en kan sørge for den nødvendige seperation til efterfølgende fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bergseng Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Er det noen bestemmelser for NÅR man skal bruke det? Bruker man det for eksempel kun på arrival? Jeg noterte meg nemlig noe på ITVV sin Virgin Atlantic 747-400 Heathrow-San Fransico DVD Ved avreisen fra Heathrow ble nemlig ordet "heavy" ikke brukt en eneste gang, hverken av piloter eller ATC. Når man kom til San Fransico derimot, ble ordet "Heavy" brukt av begge, hver gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Tja, I enkelte land så brukes heavy hver gang, mens i andre så brukes det bare første kontakt så ATC er klar over at han har en heavy med å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Sandvik Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Har også noe med wake tubulence kategori... 757 = mye wake! = lengre ventetid for han i 172'en som tar av etterpå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Tja,I enkelte land så brukes heavy hver gang, mens i andre så brukes det bare første kontakt så ATC er klar over at han har en heavy med å gjøre. Det ser man forhåpentligvis på strip'en.. Står vel kategori der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.