Gå til innhold

C1 Trening - Søndag


Trond Meier

Anbefalte innlegg

Jaja, Da er det min tur igjen da. Skal begynne å forberede meg på C1 utsjekken, og da må jeg først vise frem hva jeg kan.

 

På søndag har jeg booka ENOS og ENGM_APP fra kl 19 til 22 Norsk tid. Service på vestlandet og midt-Norge vil avhenge av trafikken i selve ENOS/GM, (og om det er andre kontrollere der) så sjekk min ATIS hvor det vil til en hver tid vil stå hva jeg kontrollerer.

 

Håper så mange som mulig kan stikke innom Østlandet på søndag kveld, og hjelpe meg litt på vei mot C1 rating! ""

 

PS - jeg tror ENGM_TWR er åpent for booking, men spør gjerne Christian Sager om det er greit først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>> Hva er C1?

>En rank...

 

Ja, den kunne måske også forklares lidt bedre...

 

Når man starter som ATC får man "Student rank" (Forkortet S1)

Efter noget tid er man blevet dygtig, og så tager man en Senior Student rank (S3).

Næste trin efter S3 er Controller ratingen (C1) og derefter Senior Controller (C3). Begge (C1 + C3) er ratings der gives til dygtige ATC'er.

Desuden vil det efter nytår være nødvendigt med en C1 rating for at kunne sidde på en Center (CTR) position.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 "ratinger" i Vatsim;

 

S1 (Student) - Nettopp blitt ATC - Kan sitte GND/TWR/APP (men ikke på Gardermoen etter 1. desember)

 

S3 (Senior Student) - Etter 1 måned som S1, kan man ta en teoretisk prøve hvor en beviser at en har lært litt. Så går man igjennom en praktisk trening med en liten utsjekk så man blir S3. - Kan sitte på alle posisjoner (men ikke som CTR etter 1. desember)

 

 

C1 - (Controller) - Etter 2 måneder som S3, kan man på samme måte ta en ny teoretisk prøve - så litt trening før en CPT - Controller Position Test, som er en litt mer 'offisiell' test enn S3 testen. C1 kan sitte på alle posisjoner, inkludert Bodø Oceanic, men ikke Eurocontroll. - Vaccsca håper å få de fleste ATC'ene på denne ratinga.

 

C3 - (Senior Controller) - Få får denne ratinga. Den teoretiske testen er veldig omfattende, og den praktiske delen krever svært mye av den som prøver.

 

Se Vateud sine websider for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke direkte relatert til kontrollering som S1-C3 er. De med instructor level jobber mer mot Vateud med CPT's osv.. og Supervisor/Admin er egentlig bare en administrativ rating (en må ikke være C3/I1/I3 for å få den).

Husk forøvrig at Instructor rating ikke er det samme som lokale instruktører som trener S1 osv. Se linken i min forrige post for mer info.

 

Men nok om det.. Kom å fly! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er krave for og bli atc i fs2004?

 

Her finner du en del info om trening og requirements.

 

www.vaccsca.org - ATC - Training

www.vatsim.net - "new atc click here"

www.vateud.org and www.vateud-td.org

 

Du må være medlem av Vaccsca før du kan få ATC trening.

 

Jeg går nå ut ifra at du mente hvilke krav det er for å være ATC online, og ikke offline med AI fly osv (noe som ikke er mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som fløy i går "" Fant ut at jeg må sitte litt mer som engm_app fremover. Har vært litt for bortskjemt med ENOS og APP under meg ""

 

Tror uansett det er best å utsette en utsjekk frem til ferien er over. Kravet om trafikk på en CPT er ganske høyt, og det er litt surt om jeg feiler en test bare på grunn av for lite fly ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...