Gå til innhold

SAS i sjøen på 80-tallet


Harald Oanes

Anbefalte innlegg

Så for litt siden et bilde av en DC10 fra SAS som hadde lå i sjøen ved enden av rullebanen på JFK i New York på 80-tallet. Jeg erindrer så vidt denne hendelsen - er det noen som husker årsaken til at dette skjedde - og hadde ikke SAS en liknende incident ved Fornebu med en DC9 maskin en gang?

På forhånd takk for svar

Harald O.

[Endret av Harald Oanes 14-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Roger Krutå skrev:

...Litt andre detaljer men samme årsak.

Ja, men en "detalj" er forskjellig og likevel viktig: Det var nok en DC-10-30. Å bruke en -10-10 transatlantisk hadde vel vært i sterkeste laget [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ellers hadde vel SAS en DC-8-63 "på magen" i Tokio-bukta på 70-tallet så vidt jeg erindrer, men at det i denne hendelsen også gikk mirakuløst bra. Fornebu-incidenten? Jo, jeg husker noe om en DC-9 som gikk ut på isen etter landing. Her trenges det mer research! Gamle Hvem-Hva-Hvor er en sikker kilde for de som har en slik skatt i nærheten.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 14-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ang.DC-8:

LN-MOO,en DC-8-62,SK933,decendet i sjøen under innflyging til Los Angeles,15 av 45 omkom.Mangel på crew coordination etter en mindre indikasjons-malfunction.

ang.DC-9:

LN-RLM,en DC-9-21,fikk feilaktig indikert stallwarning,aborted take off og gikk i sjøen.Sank på grunnt vann.(noen husker kanskje bildet av flyet der det ligger med vann opp til døren)30 personer om bord og ingen omkom.

Se forøvrig disse sidene:

http://aviation-safety.net/database/type/index.htm"'>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm" TARGET=_blank>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

DC-10-10 ble dog designet for mellomdistanseflygninger, men den har ikke noe problem med å krysse "dammen". Scanair brukte den fra Oslo til Miami de, hvis jeg husker riktig var de regelmessig innom Goose Bay for å fylle bensin, men det er på andre siden av Atlanteren! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mener de fløy direkte også, kom vel ann på vekten.

MVH;

Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dc 10 ulykken var i New yourk La Guardia airport.For stor fart

og glatt rullebane gjorde sitt til at SAS maskinen ikke greide å

stoppe og kjørte ut i vannet.Flyet ble totalødelagt,men ingen kom til skade.En Sas dc9 en måned gammel havnet i sjøen utenfor rullebanen på Fornebu 1973.Ingen omkom.Vet at en dc8 falt ned i havet utenfor Los angeles en gang i slutten av 60 tallet.Mange omkom.Harald Horpestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald:

Ulykkene du nevner står omtalt lengre opp på siden med henvisninger til både havarirapporter etc.

Forøvrig har ikke jeg funnet ut annet enn at hendelsen med DC-10-30 til SAS (LN-RKB) fant sted på JFK,dette står bla.omtalt i boken "Norge på vingene" utgitt av Luftfartsverket.

LN-RKB ble heller ikke tolalødelagt (hull loss),som man kan se på bilder osv.SAS fikk levert denne maskinen 23 januar-77 som LN-RKB, og solgte den etter ulykken på JFK videre til Federal Express,der det flyr i dag som N311FE,altså har den fremdeles luft under vingene,dog som frakt fly!

Årsaken/konklusjon etter ulykken kan som nevnt forøvrig leses på linkene på toppen av siden.

 

med vennlig hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...