Gå til innhold

Simulated Aviation Practice 2006 (SAP 06)


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg er i mitt produktive hjørne i kveld, og får ikke sove før jeg fått utløp for mine idèr.

 

Med GAP Starmoen rundt hjørnet i den virkelige verden har jeg lenge hatt lyst til å slenge i gang et arrangement på VATSIM som også tar utgangspunkt i småfly. Har derfor planer om å sette i gang Simulated Aviation Practice 2006. Dette er ennå i planleggingsfasen, tenkte jeg skulle gjøre ferdig eksamen først, men program og informasjon vil følge siden. Nedenfor finner du iallefall et utkast av hva jeg kunne tenke meg på denne dagen.

 

Dato: 25. Juni 2006

Sted: Midt-Norge, med base på Værnes

Aktiviteter: Rally, kortbanelandinger og felles navtur/groupflight til Nord Møre.

Tidsperiode: Fra klokken 12:00 - 21:00

Andre: Full ATC dekning på samtlige flyplasser i Midt-Norge.

 

For å få igang dette trenger jeg help av kontrollere som har kjennskap til VFR prossedyrer i Norge, en fordel er også lokalkunnskap i områdene rundt flyplassen du ønsker å sitte.

 

Possisjoner jeg ønsker å bemanne:

*Bodø Sør (FIS)

*Værnes tårn (CTR)

*Røros tårn (CTR)

*Kvernberget tårn (CTR)

*Molde tårn (TIZ) (Bør ha kunnskap om AFIS prossedyrer)

 

Har du lyst til å få igang dette? Ta kontakt snarest mulig, førstemann til mølla!

 

Mer informasjon vil følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det skal være så skremmende. VFR-trafikken trenger en jo nesten ikke å snakke til, dem svirrer for det meste for seg selv "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, men mange snakker til VFR fly som om de var noen miniatyr-SAS Braathens maskiner.

 

Og mange sender contactme meldinger til fly som er under TMA, og dette er ikke nødvendig. Da er det piloten som bestemmer om han vil ha kontakt eller ikke.

 

VFR fly er ikke krevende. Trafficinformation og evt routing til forskjellige rapporteringspunkter, og gjerne en makshøyde.

 

"Oslo, Lima November Uniform Lima Foxtrott."

"Lima Lima Fox, god ettermiddag, Oslo."

"Lima Lima Fox passing Sørum 1500 feet, request to operate VFR over northern Øyern."

"Lima Lima Fox, approved. Stay below 2000 feet. Cessna 172 departing from Kjeller, eastbound. Remain on frequency for traffic information."

"Lima Lima Fox."

 

---------------

 

"Delivery, good evening. Lima November Uniform Lima Fox at general aviation, request clearence for local VFR."

"Lima Lima Fox, cleared local VFR, leave control via Onsrud, 1500 feet."

"Cleared local VFR, will leave via Onsrud at 1500, Lima Lima Fox."

"Lima Lima Fox, start approved on 1019"

"Start app on 1019, LLF"

-----------------------

"Flesland, god ettermiddag. LN-MTD at Fox, information Echo, request startup."

"LTD, god ettermiddag, Flesland. Start approved on 1016"

"Start approved on 1016, LTD."

"LTD request taxi."

"LTD, taxi holding runway 17."

"Taxi holding 17, LTD."

"LTD, runway 17, winds 200/9 cleared takeoff."

"Clrd t/o, LTD."

 

"LTD, radar contact, leave control via Paradis, squawk standby. So long!"

"Via Paradis, on standby. Ha det!"

 

 

Eller noe sånt.

Minner meg om at det er leeenge siden jeg har sittet ATC nå :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut det Joachim, men jeg tror ikke jeg vil be et fly squawke standby i lufta.. Da mister jeg kontroll på hvor det er og hvor høyt i tilfelle det bestemmer seg for å gå opp i kontrollert luftrom uten å si ifra. (+ sq stby kan være hvilket som helst IFR fly som har glent squaken sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snakke med Christian Sager når han kommer hjem fra Spania, lurer på om vi skal simulere en tur i Midt-Norge på VATSIM slik at andre kan høre oss på radioen og samtidig se hva som foregår på radar. Skal tenke litt over det, mulig jeg iløpet av kvelden også lager en liten indroduksjon i planlegging av VFR tur og gjennomføring.

Når man flyr VFR setter man ikke squawk stand by, men 7000. Det er kun i landingsrunden at man skal sette standby, da flygelederen ser deg visuelt. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Dette er jo ikke real life...

Jeg vil bare ha et sånn ! Quick reference frasology-ark som alle kan enes om at iallefall kan brukes. For meg virker det som om alle som flyr ønsker å ha VFR-prosedyrene på sin måte - for alle har hørt på screeneren sin og funnet ut hvordan det er IRL...

 

Hadde forøvrig tidenes krangel med en pilot som mente at jeg ikke kunne trekke tilbake en approval... Det var av den mer unyttige idag ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har redan två VFR-manualer på Svenska och Danska, se här:

 

http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=64

 

Om någon här vill översätta dessa till Norska och anpassa till norska förhållanden vore jag jätteglad! Skicka mig ett email (accsca1 snabela vaccsca punkt org) så skickar jag Word-sourcen till er.

 

Om det är något ni saknar i dessa manualer så säg till så kan vi lägga till det till alla språken.

 

Det vore kanon om vi hade samma manual på alla våra språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...