Ivar Skaugstad Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Hei folkens! Jeg er i mitt produktive hjørne i kveld, og får ikke sove før jeg fått utløp for mine idèr. Med GAP Starmoen rundt hjørnet i den virkelige verden har jeg lenge hatt lyst til å slenge i gang et arrangement på VATSIM som også tar utgangspunkt i småfly. Har derfor planer om å sette i gang Simulated Aviation Practice 2006. Dette er ennå i planleggingsfasen, tenkte jeg skulle gjøre ferdig eksamen først, men program og informasjon vil følge siden. Nedenfor finner du iallefall et utkast av hva jeg kunne tenke meg på denne dagen. Dato: 25. Juni 2006 Sted: Midt-Norge, med base på Værnes Aktiviteter: Rally, kortbanelandinger og felles navtur/groupflight til Nord Møre. Tidsperiode: Fra klokken 12:00 - 21:00 Andre: Full ATC dekning på samtlige flyplasser i Midt-Norge. For å få igang dette trenger jeg help av kontrollere som har kjennskap til VFR prossedyrer i Norge, en fordel er også lokalkunnskap i områdene rundt flyplassen du ønsker å sitte. Possisjoner jeg ønsker å bemanne: *Bodø Sør (FIS) *Værnes tårn (CTR) *Røros tårn (CTR) *Kvernberget tårn (CTR) *Molde tårn (TIZ) (Bør ha kunnskap om AFIS prossedyrer) Har du lyst til å få igang dette? Ta kontakt snarest mulig, førstemann til mølla! Mer informasjon vil følge! Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Høres flott ut. synd at jeg ikke har kjøpt skikkelig PC enda, men skal se om jeg klarer å bli med på denne. Hvis ikke blir det nok Værnes TWR/APP eller noe. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Skrevet 18. juni 2006 Har ennå ikke motatt noen interesse fra samtlige flygeledere innenfor VACC-SCA, arrangementet står derfor i fare for å bli avlyst. Har du lyst til å sitte ATC bees du sende meg en privat beskjed så raskt som mulig. Siter
Erik Schøyen Skrevet 18. juni 2006 Skrevet 18. juni 2006 Det var dette med kjennskap til VFR-prosedyrer. Venter i spenning på en skikkelig manual på akkurat det... Siter
Trond Meier Skrevet 18. juni 2006 Skrevet 18. juni 2006 Vi har en manual både på svensk og dansk på vaccsca.. bør stå det du trenger å vite i de Siter
Erik Schøyen Skrevet 18. juni 2006 Skrevet 18. juni 2006 men jeg får stadig "opplæring" på VFR av piloter og med-ATC'er - og av og til kunne det være greit å ha et felles referansepunkt, med norsk fraseologi... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Skrevet 20. juni 2006 Nå er vi to kontrollere, i beste fall tre, men fortsatt to-tre kontorllere for lite. Hvis det fortsatt er så laber interesse så ser jeg ikke noen stor grunn til å gjennomføre noe slikt, desverre. Siter
Martin Svarstad Skrevet 20. juni 2006 Skrevet 20. juni 2006 Klart folk blir med hvis det settes i gang et skikkelig opplegg. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Skrevet 20. juni 2006 Klart folk blir med hvis det settes i gang et skikkelig opplegg. Joda, at folk kommer er det ingen tvil om, men alt baseres på flygeledere som bistår for å sørge for effektiv trafikk avvikling. Siter
Christian Sager Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hvis det kan vaere til noen trost. Jeg kan hjelpe litt med VFR til de ATC som onsker det, naar jeg kommer hjem. Litt vanskelig akkorat naa, men det sjonner dere sikkert Jeg er ingen ekspert paa VFR, men jeg haaper at jeg kan vaere til noe hjelp Ivar; Hvis jeg har mulighet saa stiller jeg opp! Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Jeg kan ikke likevel. Familiere ting i veien. Kanskje en annen gang. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Skrevet 24. juni 2006 Ikke spessielt artig å prøve å få istand noe for dere folkens.. Wish I could turn back time.. Har derfor valgt å avlyse eventet i påvente av mer engasjement fra samtlige. --------------------- SLUTT ------------------------- Siter
Erik Schøyen Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Kravet om mye kompetanse på VFR skremte nok bort meg litt. I tillegg til at det var uhorvelig mange timer, fra formiddagen av... Holder heller på litt utover kvelden. Sitter nå garantert litt ATC i morgen uansett Men bra initiativ! Og prøv flere ganger...!! Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Er skremmende at mange av ATC'erne ikke kan noe om VFR. Bør være en større del av treningen. Siter
Erik Schøyen Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Er skremmende at mange av ATC'erne ikke kan noe om VFR. Bør være en større del av treningen. Bedre manualer Siter
Gjest Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Kan ikke skjønne at det skal være så skremmende. VFR-trafikken trenger en jo nesten ikke å snakke til, dem svirrer for det meste for seg selv . Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Akkurat, men mange snakker til VFR fly som om de var noen miniatyr-SAS Braathens maskiner. Og mange sender contactme meldinger til fly som er under TMA, og dette er ikke nødvendig. Da er det piloten som bestemmer om han vil ha kontakt eller ikke. VFR fly er ikke krevende. Trafficinformation og evt routing til forskjellige rapporteringspunkter, og gjerne en makshøyde. "Oslo, Lima November Uniform Lima Foxtrott." "Lima Lima Fox, god ettermiddag, Oslo." "Lima Lima Fox passing Sørum 1500 feet, request to operate VFR over northern Øyern." "Lima Lima Fox, approved. Stay below 2000 feet. Cessna 172 departing from Kjeller, eastbound. Remain on frequency for traffic information." "Lima Lima Fox." --------------- "Delivery, good evening. Lima November Uniform Lima Fox at general aviation, request clearence for local VFR." "Lima Lima Fox, cleared local VFR, leave control via Onsrud, 1500 feet." "Cleared local VFR, will leave via Onsrud at 1500, Lima Lima Fox." "Lima Lima Fox, start approved on 1019" "Start app on 1019, LLF" ----------------------- "Flesland, god ettermiddag. LN-MTD at Fox, information Echo, request startup." "LTD, god ettermiddag, Flesland. Start approved on 1016" "Start approved on 1016, LTD." "LTD request taxi." "LTD, taxi holding runway 17." "Taxi holding 17, LTD." "LTD, runway 17, winds 200/9 cleared takeoff." "Clrd t/o, LTD." "LTD, radar contact, leave control via Paradis, squawk standby. So long!" "Via Paradis, on standby. Ha det!" Eller noe sånt. Minner meg om at det er leeenge siden jeg har sittet ATC nå Siter
Trond Meier Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Ser bra ut det Joachim, men jeg tror ikke jeg vil be et fly squawke standby i lufta.. Da mister jeg kontroll på hvor det er og hvor høyt i tilfelle det bestemmer seg for å gå opp i kontrollert luftrom uten å si ifra. (+ sq stby kan være hvilket som helst IFR fly som har glent squaken sin). Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Skrevet 25. juni 2006 Skal snakke med Christian Sager når han kommer hjem fra Spania, lurer på om vi skal simulere en tur i Midt-Norge på VATSIM slik at andre kan høre oss på radioen og samtidig se hva som foregår på radar. Skal tenke litt over det, mulig jeg iløpet av kvelden også lager en liten indroduksjon i planlegging av VFR tur og gjennomføring. Når man flyr VFR setter man ikke squawk stand by, men 7000. Det er kun i landingsrunden at man skal sette standby, da flygelederen ser deg visuelt. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Vet at 7000 er VFR sq. Dette var bare et uttak fra en real-life tur med LN-MTD fra Bergen til Voss... Siter
Erik Schøyen Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Sukk. Dette er jo ikke real life... Jeg vil bare ha et sånn ! Quick reference frasology-ark som alle kan enes om at iallefall kan brukes. For meg virker det som om alle som flyr ønsker å ha VFR-prosedyrene på sin måte - for alle har hørt på screeneren sin og funnet ut hvordan det er IRL... Hadde forøvrig tidenes krangel med en pilot som mente at jeg ikke kunne trekke tilbake en approval... Det var av den mer unyttige idag Siter
Trond Meier Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Enig med Erik her.. Dette er ikke real life. Lag en manual som er mulig å forstå, ikke en 40 siders bibel Aksepter at enkelte ATC'er kan mindre om VFR, og ikke gi de lange foredrag.. minst ikke når det er så travelt som det var i kveld. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Om ønskelig kan jeg se om jeg får tid til det, kan priorietere den før de andre manualene jeg holder på med Siter
Marek Pola Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Vi har redan två VFR-manualer på Svenska och Danska, se här: http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=64 Om någon här vill översätta dessa till Norska och anpassa till norska förhållanden vore jag jätteglad! Skicka mig ett email (accsca1 snabela vaccsca punkt org) så skickar jag Word-sourcen till er. Om det är något ni saknar i dessa manualer så säg till så kan vi lägga till det till alla språken. Det vore kanon om vi hade samma manual på alla våra språk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.