Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Jeg lurer på om hva slags callout ATR 42/72 bruker tenker da på nesten det samma som Dash 8, Boeing, BAe-146 har, som også ATR bruker. Bruker de og calle ut 80 knots eller 60 knots? Bruker de også å calle ut V1 Rotate? Når bruker de og kommanderer flaps 0? Er det også på 400 feet, samma som Dash 8? Kom mange spørsmål med en gang, men grunnen til at jeg spør er det at jeg flyr en del på ATR i FS nå for tiden, og vil da bare lure for å gjøre det mer realastisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Hvis du tenker på callouts som PNF gjør, så er det nok det samme i de fleste fly. 60 eller 80kts callout er vel bare for å sjekke at begge fartsmålerne viser det samme (?). V1 er maks farten for en avbrutt T/O etter denne farten skal du ta av. "Rotate" kommer når du skal rotere (trekke stikka til deg). Ja, de caller ut V1 og Rotate. Flaps er jo helt opp til deg selv. De tas ikke inn i en bestemt høyde, er vel mer avhengig av farten her. På Dash 8 pleier jeg å ta flaps på rundt 130kts. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 På små fly som ikke har så høy takeoff speed, er det ikke mye mellomrom mellom V1, VR og V2. Så en film av ATR 42, da sa F/Oen alt innen 1 sekund. Han sa VR istede for Rotate da. Hva er V2 egentlig? Har hørt det er positive climb, men det sier de jo når de har nådd over 500 feet/min, og tar gear up, gjør de ikke? (selvsagt litt forskjell fra fly til fly) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 V2 er en såkalt safe-speed. Andre kan sikkert komme med en utdypende forklaring, da jeg ikke har så mye annet å by på Positive climb er vel da flyet har en positiv stigning. Er det +1500 f/min som regnes for positive på en 737? Da skal understellet heves ja. Om V1 og VR hastighetene er like er det vanlig å si kun Rotate istedenfor begge deler. Norwegian sier vel begge to. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 På 737 skal du vel se både på altimeter, radioaltimeter og på vertical speed at du har positive rate før du "caller" det, og "selecter" gear up. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 På Dash 8 pleier jeg å ta flaps på rundt 130kts. Som du kanskje ikke vet, så skal flaps på alle Dash 8 fly taes opp på 400 fot etter takeoff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Som du kanskje ikke vet, så skal flaps på alle Dash 8 fly taes opp på 400 fot etter takeoff. Nej, Kim Ruben, det är fel... Det är lite mer invecklat än du fått höra tror jag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Det er mange som bruker ordet "skal" her uten at det nødvendigvis er så korrekt Mange ting er selskapsavhengig og har ikke nødvendigvis et fasitsvar som sier "slik skal det gjøres". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Positive climb er vel da flyet har en positiv stigning. Er det +1500 f/min som regnes for positive på en 737? Om V1 og VR hastighetene er like er det vanlig å si kun Rotate istedenfor begge deler. Til det første, hadde du riktig svar først... det er ikke en bestemt climb rate, men så fort man er på vei oppover, så sies "gear up". Vi ser etter positive indikasjoner på tre ting; VSI'en, at selve høydemåleren teller oppover og at radiohøydemåleren teller oppover. Dersom V1 og Vr er de samme, er det nok vanlig å kalle ut begge samtidig, og ikke bare "Rotate". V1 er ofte mye mer kritisk enn Vr callout'et. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.