Gå til innhold

Spørsmål om flytider, tidstabeller o.l.


Kim Sølvberg

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kunne fortelle meg noen kloke ord om noe jeg har lurt på en stund.

 

Det er ikke ofte jeg har vært fremme i cockpit på rutefly, men noen ganger har jeg.. og det jeg har merket meg er at de hver gang har ligget så tett opp mot maksfart som mulig. Dette er jo logisk, det er god service å få folk raskt frem, - men når jeg simmer - og skal holde samme tider som ruteflyene feks Oslo Dusseldorf som går 1745 fra Oslo og kommer frem kl 1930, har jeg jo et hav av tid - HVIS jeg skal ligge opp mot 0.80M på FL280 feks...

 

Har selv regnet ut at det er tider fra GATE til GATE, altså inkl taxetid, holding etc. - men alikevel holder jeg som regel "puslefart" for ikke å komme frem altfor tidlig??

 

Forklaring?

Noe jeg ikke tar i betraktning her?

 

Alle svar mottas med stor takk. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk du meg til å tenke her..

Men faktisk, jeg kan ikke huske en eneste gang hvor de har ligget tett oppunder max Vne under cruice. Har du også sjekket at du har samme? Hvis du skal fly langt og har mye tailwind hele veien har du jo mye større ground speed uansett om du tar det litt easy på trottelen.

Når jeg flyr f.eks Oslo - Trondheim så får jeg tidene til å stemme ganske godt, men da er det ikke akkurat snakk om "gassen i bånd". Litt usikker på dette, men prøv å fly så mye på Lnav og Vnav som mulig, i tillegg til at du setter cost index til 36.. Tar jeg ikke helt feil, så skal du klare å komme relativt godt overens med tidene i den ekte ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr for Singapore Airlines VA. Og følger deres real schedules for 777'n. Tror fortsatt jeg har tilgode å komme forsinket inn. Kommer alltid 20 min på 2 timers ruter for tidlig. Bruker cost index 80. Som gir en cruise hastighet på .833 mach som regel. Har det med at taxe tider ofte er tregere enn i FS med all trafikken, eller er det noe mess med tiden i FS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at støtt og stadig kommer flyene forsent eller fortidlig i henhold til flight plan og rutetabell...

 

Faktorer som spiller inn

 

* Vær og forhold

* Slot time

* Turn around

* Trafikk på departure og arrival fields

* Flyplass forsinkelser

* Fly tekniske problemer

* Air traffic controllere

* Lønnsforhandlinger

* Arbeidsforhold

* Kabin faktor

* Uventede hendelser i luften

* SAS og SAS Braathens ( hehe kunne ikke dy meg )

 

Finner du et flyselskap med perfekt tidstabell så si i fra. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter.

Vedr. cost index har jeg "forløpig" bare LevelD 767-300 og har her satt costindex til 80 hver gang, uten egentlig å tenke på hva det innebærer i særlig grad. Har brukt mye quick-guide til denne - og ikke satt meg godt nok inn i hva denne faktoreren betyr skjønner jeg.. men "problemet" blir jo egentlig det samme - jeg vil få masse speed å gå på, - og kan hvis jeg ønsker det være fremme i gooood tid til flightschedule.

Prøver også å pushe drivstoff ombord så langt ned som mulig, og regner ut slik, at når jeg har til en 30 - 45 min cruise igjen når jeg lander så er det bra. Dette holder til som regel til 1-2 korte go-arounds også.. dette er vanskelig igjen men les; jeg drasser ikke med meg for mye grøt slik at jeg blir liggende på lave FL`s.

 

Har speedet opp takse-fart på IA flyene mine, så de er ikke til så mye hinder lenger - går egentlig greit, men se her... Flyr jeg fra Boston, New York, Los Angeles eller Køben forøvrig (men spes de amerikanske plassene) stamper jeg ofte i kø (som er heelt normalt) frem til holding. Har prestert å brukt 25 min fra gate til TO på KLAX feks, - dette syntes jeg er dritkult jeg da - for det er jo sånn det kan være. Men ALIKEVEL kan jeg ha massivt med tid, OM jeg flyr oppunder max Vna.

 

Nå ble det mye skriving her.. håper dere gidder å lese alt (deler opp litt) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr for det meste Flight One MD-80 egentlig jeg da, og med denne flyr jeg feks en Scandinavia rute jeg har mekket meg. ENGM - ESSA - EKCH - ENGM( SK482, 407 og 462 ). Iht plan går (gikk) 482 kl 0640 fra OSL og burde lande i ARN kl 0745. Dette er en kort rute - og skal søstrene baki i det hele tatt rekke å sette ut den svarte kaffen og det vakuum-pakkede rundstykket OG rydde det inn igjen, må jeg ta denne tiden til hjelp. Jeg har FLIGHTROUTE skjema foran meg her, og om jeg flyr på 0,64M på FL270 går dette akkurat. Da er jeg fra gate til gate akkurat på tiden. Dette er på VATSIM, og UTEN unødvendige lange og trege innflyvninger.

Med IA controller kan jo alt skje, og jeg bli liggende på appr sammen med tre andre fly hvorav 4 av 4 får clr to land SAMTIDIG.. og få go-around både to og tre ganger, noe jeg ikke gidder selvfølgelig.

 

Nei - er litt usikker på om jeg kan få dette ennå nærmere virkeligheten med tanke på flytiden som sagt.

 

Andre flightdata er

ARN - CPH kl 1000 - 1110, 0,68M på FL280

CPH - OSL kl 1205 - 1310, 0,64M på FL270

Bruker fra 4900 til 5600 lbs med fuel, så bunkrer ca 7000 lbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"" Forresten vedr 777 til Singapore så har jeg og flydd med denne ruten, (uten noen tur til cockpit da men..) fløy SQ0351 fra EKCH til WSSS HELT PRIKK på tiden.

Fra gate 1130 til gate 0530 lokal tid. Under flighten MÅ de jo ha justert på cruise speed for å holde tiden, med tanke på at vi hadde steps helt fra FL330 opp til FL480 hvis ikke jeg husker feil.

 

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...