Gå til innhold

Bøker om luftfart i Norge


Anders Presterud

Anbefalte innlegg

Hei!

Fått litt interesse av å lese bøker om norsk luftfart og beslektede ting i det siste. Har skaffa meg Braathens og SAS' jubilieumsbøker, samt "Kampen om Sola". Luftfartsverkets og Luftforsvarets jubileumsbøker er jo sikkert også interessant lesestoff.

Men det jeg lurer på er om det finnes andre bra bøker utgitt i det langstrakte land, som omhandler norske flyplasser, flyselskaper ++?

Er forresten serien om Luftforsvarets historie ferdigskrevet, husker det var en kvinnelig forfatter som begynte for en del år siden?

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Widerøe har i anledning Exit Twin Otteren i April i fjor gitt ut en bok om denne trofaste sliteren.. Kan anbefale denne boka på det strekeste hvis du er interessert i å lese om Twin Otteren da.

Boka finnes til salg på http://www.widerøe.no" TARGET=_blank>www.widerøe.no eller på din lokale widerøe stasjon, hvis jeg ikke tar helt feil.

Mvh

Lars Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil bare nevne en bok om Værnes som kom ut i fjor(2000).

Den heter: "Værnes - Fra høvdingsete til storflyplass".

Den handler mest om det historiske ved flyplassen og ikke så mye fagkunnskap om fly, så det er kanskje ikke det du vil ha.

Men uansett... jeg syntes bare det var verdt å nevne den.

mvh

Morten

[Endret av Morten Husby 16-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa folkens!

Er det noen som vet om det er skrevet en bok om Fornebu utenom "Fornebu 9. april")?

Har lest en bok skrevet om Gardermoen og, populært kalt, det "politiske spillet" som avgjorde hvor hovedflyplassen skulle ligge. Ganske spennende sak egentlig, kanskje litt mye politikk, men det var vel gjerne også det som hadde alt å si i saken, og ikke hvor det ville vært mest praktisk å anlegge en moderne stor flyplass osv...

Boken het forøvrig Historien om Gardermoen - et nasjonalt bedrageri, av Ebbe Ording, og ble gitt ut i 2000.

Finnes det andre bøker skrevet om flyplasser i Norge?

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en bok som heter NORGE PÅ VINGENE. Denne ble utgitt

av Luftfartverket i anledning deres 50 års jubileum og handler

generellt om luftfart i Norge.

Boken kan anbefales på det varmeste.

Det er sikkert mulig å få kjøpt ved å kontakte Luftfartsverket (?).

Frank Ånstad

 

faanstad@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er gitt ut et uttall bøker om norsk luftfart,både sivil og militær,spesiellt om en tar med alt som er skrevet om det som skjedde fra 1940-45.Jeg tok en rask telling i min egen samling,og kom til 20-25 bøker som var på norsk om Norge.

"Fornebu 9.april" er skrevet av Cato Guhnfeldt,og gitt ut på Wings Forlag A/S i 1990 (ISBN 82-992194-1-8).De som leser flybøker vet at han har skrevet en rekke kvalitetsbøker om norsk militær flyging.

Blandt mine er begge utgavene av "Fra Spitfire til F-16",de er gitt ut med 10 års mellomrom i 1984 og 1994,og er meget godt skrevet og dokumentert og anbefales.

På spørsmålet om bøker om flyplasser i Norge er det skrevet bøker om Rygge,Værnes,Bardufoss,Gardermoen for å nevne noen,men både "Norge på vingene" og begge "Fra Spitfire til F-16"bøkene tar for seg de fleste flyplassene her i landet.

Ser også at det er en som spør om "Luftforsvarets historie" er ferdigskrevet (av Vera Henriksen),og det er den ikke.Forfatteren ble syk,og siste bok som omhandler tiden fra 1945 til nå er utsatt inntil videre.Dette er forøvrig utrolig detaljerte bøker,som er et must for oss som interesserer oss for Luftforsvarets historie.

Bøker og flyblader er en god måte å oppdatere seg på hva som skjer i bransjen,kanskje spesiellt for oss som har vårt virke innen luftfart.I dag gies det ut mange gode flyblad,jeg kjøper/abonerer på 5-6 hver måned (AirInternational,FlyPast, Airforces monthly,Airliner world,Flynytt for å nevne noen).Da har man fullt track på hva som skjer.I diskusjonsforum som her kan man da også gi henvisninger dersom man vil dokumentere noen av sine påstander,noe jeg mener flere absolutt bør gjøre her.

mvh

Hans Petter Stue

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det som forsåvidt er mest interessant for mitt vedkommende, er bøker som omhandler flyplasser/sivil luftfart fra etterkrigstida og fram til nå.

Driver nå og leser Braathens SAFEs jubileumsbok, og må si at DET er en skikkelig historiebok. Får ikke spesielt inntrykk av at den er skrevet utifra bare Braathens synspunkt, men fra et ganske nøytralt ståsted. Den beskriver også deler av luftfartens historie utenom det som har direkte tilknytning til Braathens. Har også lest SAS' "tilsvarende" bok, og kan dessverre ikke si at jeg ble like positivt overrasket. Braathens er på mellom 350-400 sider, mens SAS' er rundt 100 sider.

H.P. Stue:

Hvis du har tittel, forfatter og forlag (evt ISBN) på de "sivile" bøkene hadde jeg blitt veldig fornøyd! Har søkt en del på nettet, men det virker sålangt ganske nyttesløst. Du skal få slippe å nevne bøker som allerede er nevnt i innlegget.

Og har noen tips om hvor man bør henvende seg for å få tak i heller sjeldnere norske bøker?

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på nettstedet til Tønsberg og Nøtterøy bibliotek (http://www.tonsberg.folkebibl.no/) og fant følgende:

1 : Alltid videre : et kapitel av sivil luftfarts historie : Braathens Safe A/S, Oslo 1957

2 : Luftfartens hvem - hvad - hvor 1967

3 : Luftfartsstatistikk 1992 1993?

4 : Norge på vingene! : Luftfartsverkets jubileumsbok 1997

5 : The Observer's world airlines and airliners directory 1980

6 : Sivil luftfart : organisasjon, styring og tilsyn 1988

7 : Take off : utviklingen av norsk sivil luftfart 1989

8 Arnesen, Odd : Grønne vinger over Norge : Widerøe's flyveselskap A/S 50 år 1984

9 Fasting, Kåre : Fra Kontraskjæret til Tokio : norsk sivilflyging gjennom 50 år 1959

10 Fuglum, Knut : Luftfart 1994

11 Huitfeldt, Carl : Fjerne horisonter : av norsk ruteflygnings saga 1949

12 Ljone, Oddmund : Kan flyet komme 1957

13 Nerdrum, Johan : Fugl Fønix : en beretning om det Norske luftfartselskap 1986

14 Norge : Reformer innen injurielogivningen 1995

15 Norge : Sivile og militære flyruter 1982

1 : Flyg 84 : flygets årsbok 1986

2 : Flyg 85 : flygets årsbok 1984

3 : Flyg 86 : flygets årsbok 1985

4 : Flyg 87 : flygets årsbok 1986

5 : Flyg 88 : flygets årsbok 1987

6 : Flyg 89 : flygets årsbok 1988

7 : Flyg 90 : flygets årsbok 1989

8 : Flyg 91 : flygets årsbok 1990

9 : Flyg 92 : flygets årsbok 1991

10 : Flyg 93 : flygets årsbok 1992

11 : Flyg 94 : flygets årsbok 1992

12 : Flyg 95 : flygets årsbok 1994

13 : Flyg 96 : flygets årsbok 1995

14 : Flyg 97 : flygets årsbok 1996

15 : Flyg 98 : flygets årsbok 1997

16 : Flyg 99 : flygets årsbok 1998

17 : Flygets världshistoria från Ikaros ...1966

18 : I luften 2000 1999

19 : I luften 2001 : flygets årsbok 2000

20 : I luften : flygets årsbok 81 1980

1 : Flypassagerens hvem hvad hvor : alt om flyvning, flytyper og lufthavne 1979

2 Parker, Steve : Flyvning og flyvende maskiner 1991

3 Schleicher, Robert : Modelfly : bygning & flyvning 1981

4 Solberg, Thor : Med Norge som mål : den første flyvning Amerika - Norge 1939

(Jeg har ikke tid til å vurdere alle titlenes relevans i forhold til Anders sine ønsker).

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...