Carl Nelson Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Sjekk denne linken: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=209943 Dette kunne gått fryktelig galt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Sjekk denne linken: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=209943 Dette kunne gått fryktelig galt. Sånn går det når ATC klarerer på to språk til to forskjellige maskiner... Det har hendt før på CDG, sist gang døde en FO. Den gangen ble det rettet kritikk mot denne praksisen, og AF sa de ville gå over til engelsk klarering, noe den franske regjeringen reagerte kraftig på. Så viktig er den franske stoltheten til deres språk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det er utrolig kjipt å operere der hvor de bruker to språk samtidig. Spania er like galt... Italia gjør det også. Vil selv gi min fulle støtte om at det rett og slett et sikkerhetsproblem, og man mister utrolig mye av innblikket i trafikkbildet (om det ikke blir helt borte)... Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hvorfor er det sånn, at aviser skriver om dette nå, når det skjedde 7 Nov 2005. Hvorfor har ikke etterforskningen startet før nå, når det var så lenge siden det skjedde ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det er nettopp det, etterforskningen har vært, den pågår kanskje ennå, men det er først nå de går ut med saken, i etterkant av ettersforskningen når de har fått vite litt mer Eller tar jeg feil nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Støylen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Sitter akkurat og leser om saken i VG.(med grafikkbilder) Denne kunne blitt omtrent som på Tenerife, riktignok to stk 747 der da, men likevel. De siste 1-2 årene har det vært veldig mange nesten-ulykker/alvorlige hendelser, er det bare et spørsmål om tid før det smeller her hjemme eller med norsk fly utenlands? Et spørsmål om tid vil det vel alltid være, men dere skjønner hva jeg mener Enda en gang; denne saken var litt skremmende!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Som dere sier. 2 språk er ikke bra. Fortsetter det med det, så er det bare et tidspørsmål før vi får se en ny ulykke på linje med Linate. Ikke noe vakkert syn vil jeg si. [image]http://www.vg.no/bilder/edrum/1109309180182_90.jpg[/image] Ulykken burde aldri ha skjedd og flyet burde enda sett ut som dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Forferdelige greier. Skulle ønske at man kan sette sikkerhet høyere enn politisk prestisje. Men dette er vel noe luftfarten må leve med i noen år til. Ihvertfall i Europa. Som AFIS bruker jeg norsk og engelsk, fordi regelverket sier at man kan svare på det språket man blir kalt opp på. Sålenge det er bare "norsk" trafikk vil jeg nok fortsette med det. Men når sommer sesongen begynner og europeisk GA trafikk begynner å komme, vil jeg bruke engelsk konsekvent, nettopp for å ivareta sikkerhets aspektet som Torbjørn påpeker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 stiller meg undrende til at ICAO henstiller om at man bør snakke engelsk, hvorfor kan dem ikke bare kreve at dem snakker engelsk? Men det sitter vel en haug av franskmenn, italienere og tyskere i ICAO tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 stiller meg undrende til at ICAO henstiller om at man bør snakke engelsk, hvorfor kan dem ikke bare kreve at dem snakker engelsk? Politikk og stolthet... Samtidig, skal en kreve at en stakkars atc inni sibir skal lære seg engelsk for å kunne kommunisere med lokale GA-piloter som aldri har sett engelsk? Et minstekrav skulle i det minste vært at lufthavner med internasjonal trafikk skulle bruke engelsk som eneste språk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det er kjipt at slikt kan skje, men det skjedde her i USA ogsaa for ikke saa lenge siden. Og her snakker alle engelsk. Bortsett fra noen asiatiske flyselskap som har problemer med uttale... Error puts 3 planes on same path at LAX Ulykken i '91 var en SkyWest turboprop som ble kjoert over av en US Airways jet. LAX accident Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Men det sitter vel en haug av franskmenn, italienere og tyskere i ICAO tenker jeg Tyskerne er faktisk ikke så ille når det gjelder språkert og på de større plassene går nesten alt på engelsk. Italienerne hadde jeg senest idag fornøyelsen av å oppleve Det er også litt varierende i tidligere østblokkland, men har egentlig ikke opplevd noen store problemer der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.