Gå til innhold

VDL NDB


Andreas F. Tollefsen

Anbefalte innlegg

Jøss, dette har jeg ikke tenkt over før!

Fant verken informasjon om denne NDB'en i Airfield Manualen eller i AIP, så min konklusjon er at denne ikke eksisterer.

Send en mail til jeppesen og underrett dem om dette, så får vi sikkert en revidert utgave av Aerodrome kartet for Dokka om noen uker. "" For slik kan det ikke være, stakkar utenlandske piloter som verken finner "VDL unservable" i NOTAM eller noen ting, må jo være overbevis om at noe er feil med deres instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken er vel at forklaringen ble forståelig. Om jeg hadde lest dette kartet, så skjønner jeg at jeg må fly 277 grader ut fra Vardal NDB.

Fant forresten noe info om denne NDB'n. Den hadde vel egentlig noe med utflyvinga fra FBU å gjøre.

Mener at når vi fløy rundt ENFB i gamle NorwayAirports utgaver, så var vel Vardal, Grefsen og Asker noen viktige NDB'er.

Noen med mere info på når denne ble nedlagt.

 

Jeg sjekket kartet i går da jeg ikke kunne finne flyplassen i dårlig sikt. Men fant ikke noe VDL NDB i mitt navregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Vi flytta'n til Hamar, fikk den til å sende HAA på 371kHz :-)

 

Den ble nok nedlagt på grunn av penger... Lærte meg å legge opp for vind når man flyr mot en NDB en gang da jeg satt på med en elev og instruktør på nattflyging. Men dette var vel... 1994-1995.

 

http://www.hamarlufthavn.no/IAL%20Kart.htm

Se NDB approach kartet Widerøe brukte for Hamar. VDL er til venstre på kartet. Ser såvidt Mjøsa på kartet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg fant du det faktisk eksisterte NDB'er i FS. Før den tid navigerte jeg etter cirka-kurs fra flyplass til flyplass og fininnrettet meg da jeg nærmet meg og så lyset fra flyplassene. Måtte jo fly over for å forsikre meg om at jeg hadde truffet på rett flyplass, og underveis sammenlikne flyplassene med de layout kartet viste for å se hvor langt ned jeg er på vei. Learjet var en dårlig trekant-modell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg fant du det faktisk eksisterte NDB'er i FS. Før den tid navigerte jeg etter cirka-kurs fra flyplass til flyplass og fininnrettet meg da jeg nærmet meg og så lyset fra flyplassene.

 

Gjorde noe av det samme i FS5 da jeg skulle fly over lengre distanser. Fløy en gang New York-San Fransisco og San Fransisco-Tokyo (hadde fått New York og Japan-pakkene) og fløy etter lengde og breddegrad og sjekket posisjon i forhold til atlas ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. På min første transatlantiske tur (det er vel bare blitt to av de til sammen) brukte jeg MAP-view. Det ble en del ganger jeg måtte legge opp kursen med tanke på at korteste vei er en storsirkel :-)

 

Om du hadde sagt great circle til meg den gangen hadde jeg nok bare sett dumt på deg og sagt "hæ?""" Var nok rett linje jeg fløy:S Var først i FS98 at jeg fant GPS som plottet great circle..

 

Ble j***** skuffet da jeg var fremme men så at Gardermoen ikke var der likevel...

 

Heh, er da en sier følgende:

[image]http://www.catholicinsider.com/layout/ci20050324_homer.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noe av det samme i FS5 da jeg skulle fly over lengre distanser

 

Ja det var tider, husker den da jeg fløy fra Chicago til New york og cycla gjennom VHF frekvensbåndet på jakt etter VOR. Skrev dem ned, for å bruke dem senere (Helv*tes arbeid). 4 uker gikk, og jeg fikk tilgang på internet. Der fant jeg alle VOR frekvensene på en site som het "Round Robin". What a waste!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...