Andreas F. Tollefsen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Sjekk dette kartet: http://www.landflyklubb.no/bilder_front/kart2.jpg Her er det en referanse til VDL NDB som skal finnes fra 277 radialen inn mot Thomlevold. 22 nm. Er det en gammel nedlagt NDB, for jeg kan ikke finne noe informasjon på den. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Jøss, dette har jeg ikke tenkt over før! Fant verken informasjon om denne NDB'en i Airfield Manualen eller i AIP, så min konklusjon er at denne ikke eksisterer. Send en mail til jeppesen og underrett dem om dette, så får vi sikkert en revidert utgave av Aerodrome kartet for Dokka om noen uker. For slik kan det ikke være, stakkar utenlandske piloter som verken finner "VDL unservable" i NOTAM eller noen ting, må jo være overbevis om at noe er feil med deres instrumenter. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 NDB har ikke radial. Det er en bearing, siden ADF'en peiler retningen til NDB'en. VOR derimot SENDER UT 360 radialer, 1 pr grad. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 VOR derimot SENDER UT 360 radialer, 1 pr grad. Vel, egentlig ikke, men det er nå en annen diskusjon Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Tarjei: Det skulle være unødvendig og komme med en fullstendig teori om hvordan ting henger sammen. Da blir Dag sinna over at han må skaffe nye harddisker på serveren snart Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Skrevet 15. februar 2006 Hovedsaken er vel at forklaringen ble forståelig. Om jeg hadde lest dette kartet, så skjønner jeg at jeg må fly 277 grader ut fra Vardal NDB. Fant forresten noe info om denne NDB'n. Den hadde vel egentlig noe med utflyvinga fra FBU å gjøre. Mener at når vi fløy rundt ENFB i gamle NorwayAirports utgaver, så var vel Vardal, Grefsen og Asker noen viktige NDB'er. Noen med mere info på når denne ble nedlagt. Jeg sjekket kartet i går da jeg ikke kunne finne flyplassen i dårlig sikt. Men fant ikke noe VDL NDB i mitt navregister. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Er det ingen som har noen gamle kart for Fornebu liggende? Siter
Espen Furfjord Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 VDL Vardal NDB 387 N60' 48` 7" E10' 38` 6" Den ligger/lå ca 55nm nord for Fornebu (38nm hdg 340-350 fra GRM)og er blitt brukt til start/stopp i norgående SID og STAR fra Fornebu. Forsøkte scanne et kart her, men scannern var ikke særlig vellvillig idag. Tipper den forsvant i 1998 Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Hey! VDL ja Nå kom jeg på noe! Det var en NDB på "den gærne sia ta mjøsa", nordsiden av Gjørvik. Siter
Espen Furfjord Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Hehe, da ble den sikkert stjælt! Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Hehe. Vi flytta'n til Hamar, fikk den til å sende HAA på 371kHz :-) Den ble nok nedlagt på grunn av penger... Lærte meg å legge opp for vind når man flyr mot en NDB en gang da jeg satt på med en elev og instruktør på nattflyging. Men dette var vel... 1994-1995. http://www.hamarlufthavn.no/IAL%20Kart.htm Se NDB approach kartet Widerøe brukte for Hamar. VDL er til venstre på kartet. Ser såvidt Mjøsa på kartet :-) Siter
Håkon Aarøen Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Husker da jeg begynte med FS98 og navigerte fra NDB til NDB i Norway98.. Det var tider det.. *nostalgi*.. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Husker da jeg fant du det faktisk eksisterte NDB'er i FS. Før den tid navigerte jeg etter cirka-kurs fra flyplass til flyplass og fininnrettet meg da jeg nærmet meg og så lyset fra flyplassene. Måtte jo fly over for å forsikre meg om at jeg hadde truffet på rett flyplass, og underveis sammenlikne flyplassene med de layout kartet viste for å se hvor langt ned jeg er på vei. Learjet var en dårlig trekant-modell :-) Siter
Michael A B Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Husker da jeg fant du det faktisk eksisterte NDB'er i FS. Før den tid navigerte jeg etter cirka-kurs fra flyplass til flyplass og fininnrettet meg da jeg nærmet meg og så lyset fra flyplassene. Gjorde noe av det samme i FS5 da jeg skulle fly over lengre distanser. Fløy en gang New York-San Fransisco og San Fransisco-Tokyo (hadde fått New York og Japan-pakkene) og fløy etter lengde og breddegrad og sjekket posisjon i forhold til atlas Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Hehe. På min første transatlantiske tur (det er vel bare blitt to av de til sammen) brukte jeg MAP-view. Det ble en del ganger jeg måtte legge opp kursen med tanke på at korteste vei er en storsirkel :-) Ble j***** skuffet da jeg var fremme men så at Gardermoen ikke var der likevel... Siter
Michael A B Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Hehe. På min første transatlantiske tur (det er vel bare blitt to av de til sammen) brukte jeg MAP-view. Det ble en del ganger jeg måtte legge opp kursen med tanke på at korteste vei er en storsirkel :-) Om du hadde sagt great circle til meg den gangen hadde jeg nok bare sett dumt på deg og sagt "hæ?" Var nok rett linje jeg fløy:S Var først i FS98 at jeg fant GPS som plottet great circle.. Ble j***** skuffet da jeg var fremme men så at Gardermoen ikke var der likevel... Heh, er da en sier følgende: [image]http://www.catholicinsider.com/layout/ci20050324_homer.jpg[/image] Siter
Morten Haughom Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Gjorde noe av det samme i FS5 da jeg skulle fly over lengre distanser Ja det var tider, husker den da jeg fløy fra Chicago til New york og cycla gjennom VHF frekvensbåndet på jakt etter VOR. Skrev dem ned, for å bruke dem senere (Helv*tes arbeid). 4 uker gikk, og jeg fikk tilgang på internet. Der fant jeg alle VOR frekvensene på en site som het "Round Robin". What a waste!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.