Gå til innhold

Jeg har ett spørsmål angående Værøy


Anbefalte innlegg

Heisan ,

jeg kom over i dag et bilde av en Dhc 6 som lander på Værøy på Airpics . Hvorfor flyr det ikke noe fly ditt lengre "" ? , har de rivd vekk rullebanen siden det bare flyr helikoptre ditt ? .

 

 

PS!!! jeg har ett enda et spørsmål i farta . Har Widerøe fått LN-WIK som landet stygt på hammerfets i fjord vår kommet seg på vingene , eller vil aldrig LN-WIK kunne fly igjen "" .

 

Mvh Morten ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værøy Lufthavn ble stengt etter den tragiske ulykken i April 91(tror jeg) der alle ombord omkom(5+piloter).

 

Det var i de årene som flyplassen var åpen(87 og frem til den ble stengt) mange farlige situasjoner som oppsto pga av den farlige beliggenheten til flyplassen, og flyplassen var vell karakterisert som en av de farligste i landet.

 

Værøyulykken

12. april 1990 styrtet et Twin Otter-fly fra Widerøes Flyveselskap i sjøen ca. én

nautisk mil vest av Værøy lufthavn (/7/). Flyet var på veg fra Værøy til Bodø og

styrtet ca. ett minutt etter avgang. Alle fem ombord i flyet omkom.

 

 

Havariet skyldtes at flyet under utflygingen kom inn i vindforhold som oversteg

flyets konstruksjonskriterier. Dermed oppsto det brudd i haleflate/høyderor

som førte til at flyet ikke kunne kontrolleres.

Widerøe hadde tidligere erfart at den spesielle beliggenheten til flyplassen på

Værøy kunne skape uforutsigbare og farlige vindforhold. Selskapet hadde derfor

utarbeidet særskilte vindbegrensninger for flyging på Værøy. Disse ble overskredet

ved den aktuelle flygingen. Ved en tidligere anledning fikk et Widerøefly

problemer under innflyging til Værøy, noe som burde gjort flygerne spesielt

oppmerksomme på problemene ved flyplassen.

Operativt personell i selskapet var på grunn av vindforholdene på Værøy faglig

uenig i plasseringen av flyplassen allerede før den ble bygd. Selskapet hadde tatt

flere initiativ til operative forbedringer ved flyplassen etter at den ble åpnet.

Besetningene stolte ofte ikke på de oppgitte vindverdiene, fordi erfaringer

hadde vist store variasjoner innenfor flyplassområdet. Besetningenes egne erfaringer

vedrørende vindforholdene på Værøy fikk derfor større vekt enn normalt

ved operative vurderinger. Havaridagen var det tildels store retningsvariasjoner

i alle vindmålinger, bortsett fra de to sist rapporterte målingene før landing.

Selskapet og flygerne har fra flere hold vært utsatt for press knyttet til regulariteten

ved flyginger til Værøy ettersom selskapets operasjonsbegrensninger hadde

ført til en rekke kanselleringer på grunn av vindforholdene.

 

Sitat hentet fra: www.sikkerhetsdagene.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder WIK så er det demonetert og avskrevet. Flyet ble kjørt på semitrailer gjennom byen og ned til havna hvor en båt tok skrog og vinger med seg til gud vet hvor... Jörgen vet sikkert mer om dette.

 

WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor. Se bilde på airliners.net

I gamle farger her, men har sett henne i nye farger (WIF) et annet sted...

Om det er det eneste "nye" eller om de har flere på gang vet jeg ikke. Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB) begynne å nærme seg pensjonistalderen snart på bakgrunn av antall avganger/landinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg fikk ikke sett på bildet i natt...men har gjort det nå!

 

Ble raskt minnet på den helt physko beliggenheten til den flyplassen. Alle som ikke har sett på bildet. GJØR DET!

 

Har selv vært med å landet der 4 eller 5 ganger, og alle gangene var spektakulær på vær sin måte. Det var mange Røstværinger som var sikker på at de skulle ende sine dager på Værøy i løpet av de årene den var åpen.

 

Jeg vil også benytte anledningen til å rette på en trøtt feil: Den ble IKKE åpnet i -87, men i -86. Samme år som Røst ble åpnet. Flyplassen ble stengt med en gang flyet ble meldt savnet og ble aldri åpnet igjen.

 

 

Her kan dere forøvrig se bilde av det flyet som havarerte:

LN-BNS på Airliners.net

 

Enda ett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene "" .

 

Når det gjelder WIK så er det demonetert og avskrevet. Flyet ble kjørt på semitrailer gjennom byen og ned til havna hvor en båt tok skrog og vinger med seg til gud vet hvor... Jörgen vet sikkert mer om dette.

 

WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor. Se bilde på airliners.net

I gamle farger her, men har sett henne i nye farger (WIF) et annet sted...

Om det er det eneste "nye" eller om de har flere på gang vet jeg ikke. Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB) begynne å nærme seg pensjonistalderen snart på bakgrunn av antall avganger/landinger...

Tror nokk de har en del år igjen "" . Widerøe hadde jo Twin ottere i over 30 år da . og WIA og WIB er er jo bare 13 år gamle , så de holder nokk noen år til . (Håper jeg da "" ) . Veldig synd att ikke WIK vil fly noe mere , har selv flydd med henne endel ganger "" , Det hadde jo vært en god ide om Bodø flymuseum kjøpte henne og stilte flyet ut i sivilavdelinga da "".Så slepper henne å bli skrapmetall som NAS sine fokker 50 marskiner . ""
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nokk de har en del år igjen "" . Widerøe hadde jo Twin ottere i over 30 år da . og WIA og WIB er er jo bare 13 år gamle , så de holder nokk noen år til . (Håper jeg da "" ) .

 

Joda de er vel ikke så gamle (trodde disse ble kjøpt ca 1990) men de har jo så mange "cycles" at de ikke vil leve like lenge som maskiner som flyr leg på snitt 50 min. Snittet for disse må jo være maks 30 min pr leg. Men dette vil vel også influeres av vedlikehold.

 

En typisk WF-maskin dag er slik:

WF930 fra TOS til KKN, 7 leg

WF953 KKN til ALF, 3 leg

WF 954 ALF VDS 1 leg

WF 951 VDS TOS 1 leg

WF 908/909 TOS HFT TOS 2 leg

WF 922/923 TOS SOJ TOS 2 leg

WF 934 TOS KKN 5 leg

 

Dette gir 21 leg på en dag! og 42 avgang/landinger... Hvis vi sier at maskinen flyr 340 dager i året gir dette 14280 avganger og landinger i året, og over 13 år vil det bli 185 640 !!! Det er klart at dette sliter på kontruksjonen uavhengig av vedlikehold, og til syvende og sist må sentrale kontruksjoner byttes og da vil det være billigere (ift senere vedlikehold etc) og kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor.

 

Flög Lima Nils igår! Ren och fin! Alla brytare & kontroller fasta och fina! ""

 

Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB)

 

WIA och WIB är inte äldst. De är från -93. De äldsta är ifrån -90. Men som du nämner så kommer det mer an på hur många cycles de har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...