Morten Alexsander Hovik Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Heisan , jeg kom over i dag et bilde av en Dhc 6 som lander på Værøy på Airpics . Hvorfor flyr det ikke noe fly ditt lengre ? , har de rivd vekk rullebanen siden det bare flyr helikoptre ditt ? . PS!!! jeg har ett enda et spørsmål i farta . Har Widerøe fått LN-WIK som landet stygt på hammerfets i fjord vår kommet seg på vingene , eller vil aldrig LN-WIK kunne fly igjen . Mvh Morten Siter
Stian Rolandsen Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Værøy Lufthavn ble stengt etter den tragiske ulykken i April 91(tror jeg) der alle ombord omkom(5+piloter). Det var i de årene som flyplassen var åpen(87 og frem til den ble stengt) mange farlige situasjoner som oppsto pga av den farlige beliggenheten til flyplassen, og flyplassen var vell karakterisert som en av de farligste i landet. Værøyulykken 12. april 1990 styrtet et Twin Otter-fly fra Widerøes Flyveselskap i sjøen ca. én nautisk mil vest av Værøy lufthavn (/7/). Flyet var på veg fra Værøy til Bodø og styrtet ca. ett minutt etter avgang. Alle fem ombord i flyet omkom. Havariet skyldtes at flyet under utflygingen kom inn i vindforhold som oversteg flyets konstruksjonskriterier. Dermed oppsto det brudd i haleflate/høyderor som førte til at flyet ikke kunne kontrolleres. Widerøe hadde tidligere erfart at den spesielle beliggenheten til flyplassen på Værøy kunne skape uforutsigbare og farlige vindforhold. Selskapet hadde derfor utarbeidet særskilte vindbegrensninger for flyging på Værøy. Disse ble overskredet ved den aktuelle flygingen. Ved en tidligere anledning fikk et Widerøefly problemer under innflyging til Værøy, noe som burde gjort flygerne spesielt oppmerksomme på problemene ved flyplassen. Operativt personell i selskapet var på grunn av vindforholdene på Værøy faglig uenig i plasseringen av flyplassen allerede før den ble bygd. Selskapet hadde tatt flere initiativ til operative forbedringer ved flyplassen etter at den ble åpnet. Besetningene stolte ofte ikke på de oppgitte vindverdiene, fordi erfaringer hadde vist store variasjoner innenfor flyplassområdet. Besetningenes egne erfaringer vedrørende vindforholdene på Værøy fikk derfor større vekt enn normalt ved operative vurderinger. Havaridagen var det tildels store retningsvariasjoner i alle vindmålinger, bortsett fra de to sist rapporterte målingene før landing. Selskapet og flygerne har fra flere hold vært utsatt for press knyttet til regulariteten ved flyginger til Værøy ettersom selskapets operasjonsbegrensninger hadde ført til en rekke kanselleringer på grunn av vindforholdene. Sitat hentet fra: www.sikkerhetsdagene.no Siter
Thomas E Darell Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Når det gjelder WIK så er det demonetert og avskrevet. Flyet ble kjørt på semitrailer gjennom byen og ned til havna hvor en båt tok skrog og vinger med seg til gud vet hvor... Jörgen vet sikkert mer om dette. WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor. Se bilde på airliners.net I gamle farger her, men har sett henne i nye farger (WIF) et annet sted... Om det er det eneste "nye" eller om de har flere på gang vet jeg ikke. Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB) begynne å nærme seg pensjonistalderen snart på bakgrunn av antall avganger/landinger... Siter
Gjest Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 LN-WIK fraktades till Bodö. Den kommer inte att flyga igen. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Hei igjen. Jeg fikk ikke sett på bildet i natt...men har gjort det nå! Ble raskt minnet på den helt physko beliggenheten til den flyplassen. Alle som ikke har sett på bildet. GJØR DET! Har selv vært med å landet der 4 eller 5 ganger, og alle gangene var spektakulær på vær sin måte. Det var mange Røstværinger som var sikker på at de skulle ende sine dager på Værøy i løpet av de årene den var åpen. Jeg vil også benytte anledningen til å rette på en trøtt feil: Den ble IKKE åpnet i -87, men i -86. Samme år som Røst ble åpnet. Flyplassen ble stengt med en gang flyet ble meldt savnet og ble aldri åpnet igjen. Her kan dere forøvrig se bilde av det flyet som havarerte: LN-BNS på Airliners.net Enda ett Siter
Dag Johansen Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Det er for øvrig en historie om Værøy i siste Flynytt Siter
Dag Johansen Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 LN-WIK fraktades till Bodö. Den kommer inte att flyga igen. Kappe av cockpit og bygge simulator?? Siter
Morten Alexsander Hovik Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Skrevet 7. februar 2006 Takker for svarene . Når det gjelder WIK så er det demonetert og avskrevet. Flyet ble kjørt på semitrailer gjennom byen og ned til havna hvor en båt tok skrog og vinger med seg til gud vet hvor... Jörgen vet sikkert mer om dette. WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor. Se bilde på airliners.net I gamle farger her, men har sett henne i nye farger (WIF) et annet sted... Om det er det eneste "nye" eller om de har flere på gang vet jeg ikke. Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB) begynne å nærme seg pensjonistalderen snart på bakgrunn av antall avganger/landinger... Tror nokk de har en del år igjen . Widerøe hadde jo Twin ottere i over 30 år da . og WIA og WIB er er jo bare 13 år gamle , så de holder nokk noen år til . (Håper jeg da ) . Veldig synd att ikke WIK vil fly noe mere , har selv flydd med henne endel ganger , Det hadde jo vært en god ide om Bodø flymuseum kjøpte henne og stilte flyet ut i sivilavdelinga da .Så slepper henne å bli skrapmetall som NAS sine fokker 50 marskiner . Siter
Leif-Petter Karlsen Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Men for de som ønsker å prøve seg på værøy i simulatorn fins det ett scenery for værøy med flyplassen og heliplassen Siter
Morten Alexsander Hovik Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Skrevet 7. februar 2006 Hvor finner jeg det ? Siter
Leif-Petter Karlsen Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Morten,du finner det her på filbiblioteket.let på fs2004,og scenery,der er to stk.det siste tilpasset norway scenic og qualitymeshet. Siter
Thomas E Darell Skrevet 8. februar 2006 Skrevet 8. februar 2006 Tror nokk de har en del år igjen . Widerøe hadde jo Twin ottere i over 30 år da . og WIA og WIB er er jo bare 13 år gamle , så de holder nokk noen år til . (Håper jeg da ) . Joda de er vel ikke så gamle (trodde disse ble kjøpt ca 1990) men de har jo så mange "cycles" at de ikke vil leve like lenge som maskiner som flyr leg på snitt 50 min. Snittet for disse må jo være maks 30 min pr leg. Men dette vil vel også influeres av vedlikehold. En typisk WF-maskin dag er slik: WF930 fra TOS til KKN, 7 leg WF953 KKN til ALF, 3 leg WF 954 ALF VDS 1 leg WF 951 VDS TOS 1 leg WF 908/909 TOS HFT TOS 2 leg WF 922/923 TOS SOJ TOS 2 leg WF 934 TOS KKN 5 leg Dette gir 21 leg på en dag! og 42 avgang/landinger... Hvis vi sier at maskinen flyr 340 dager i året gir dette 14280 avganger og landinger i året, og over 13 år vil det bli 185 640 !!! Det er klart at dette sliter på kontruksjonen uavhengig av vedlikehold, og til syvende og sist må sentrale kontruksjoner byttes og da vil det være billigere (ift senere vedlikehold etc) og kjøpe nytt. Siter
Håkon Aarøen Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 et bilde til fra Værøy: bilde Det så jo ikkje sååå gale ut fra den vinkelen da, men det var vist noen skumle kastevinder som var årsaken til mange av de farlige situasjonene der. H Siter
Stian Rolandsen Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 De var ikke skumle...de var fryktelige Siter
Gjest Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor. Flög Lima Nils igår! Ren och fin! Alla brytare & kontroller fasta och fina! Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB) WIA och WIB är inte äldst. De är från -93. De äldsta är ifrån -90. Men som du nämner så kommer det mer an på hur många cycles de har... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det er jo litt interessant at det ved Værøy-ulykken har blitt akspetert at man kom ut for værforhold som overskred konstruksjonskriteriene, mens dette ikke kan aksepteres ved Mehamn-ulykken. Siter
Gjest Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Clamer, jag tror det beror på att man upplevt såpass dåliga förhållanden under approach till Väröy tidigare, men inte högt över finnmark... Siter
Thomas E Darell Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Ja det er vel WIP of WIR som er eldst, når jeg tenker etter, er det ikke? (de med lys i nesa) Siter
Gjest Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Ja, de är från -90. Det är några -300 från -90 också. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.