Gå til innhold

Blåser friskt i Hammerfest


Svein Hansen

Anbefalte innlegg

Neida vi stenger ikke. Det ikke vanlig praksis å stenge flyplasser pga vindforhold.

 

Dessuten har vi annen trafikk enn bare Widerøe.

 

Vi har hatt Norsk Helikopter tur/retur til riggen Polar Pioneer.

 

Widerøe derimot har kansellert 5 ankomster/avganger og diverta en til Alta hittil idag.

 

Årsaken er dog ikke styrken, men variasjonen. Etter at Widerøe kjørte av rullebanen 1. mai 2005. Fikk Widerøe nye vind restriksjoner her på HF.

 

Enkelt sagt kan man si at hvis 2 minutter variasjonen beveger seg innenfor 120-190 grader, samt at den er lik eller mer enn 60 grader og over 15kts(maks vind). kan ikke widerøe lande på HF.

 

Akkurat nå er vinden 21034G45KT 180V240 (2min, altså vinden er midlet over to minutter). Og som dere ser er variasjonen innenfor beltet 120V190 og lik 60 grader. Dersom vi får 190V240 på variasjonen vil han nok prøve seg på en landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LHT/Brannvakta Hammerfest hadde vært oppe på "Høyden" (et boligområde i HF) og fått blåst inn siderutene samt "sandblåst" to biler (en privat). Jeg var nede og så på skadeverket. Pukk og stein med en diameter på mellom 10-25mm lå inne bilen. Helt vilt!

 

Fortsatt ikke noen fly ned. WIF921 prøvde seg, men på finalen fikk han en Gust på 38 fra 200, og annonserte Missed Approach. Han gikk til Alta umiddelbart etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENTO 171650Z 07005KT 040V110 0400 R18/0900 +SN VV001 M02/M02 Q1003

 

 

ENTO Torp METAR observed at: 17 Jan 16:50 UTC

Wind direction: from 70 degrees varying from 40 to 110 degrees

Wind speed: 5 knots

Visibility: 400 meters

Runway 18 visual range: 900 meters

Present weather: Heavy Snow

Vertical Visibility: 100 feet

Temperature: -2 degrees Celsius, Dew point: -2 degrees Celsius

Altimeter setting: 1003 hectopascal

 

Og at det snør kan jeg love dere..... Så det holder også. Reiste for å hente guttungen i barnehagen i sta. Da gikk det fint å få opp døra.

Da jeg kom hjem cirka 90 minutter senere var det snø langt opp på døra. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning, det er nærmest som om dette indirekte støtter opp om teorien at det var en mid-air collision, evt andre årsaker enn været. Dette fordi det har vært fly i disse områdene mens dette været har stått på. Hvor stor betydning det har at:

-Det nå er DH8 og ikke Twin-Otter

-Og at eksakt rute og høyde som ulykkesflyet hadde, ikke er brukt.

 

Skal være usagt. Men jeg mener absolutt at denne vinklingen har validitet.

 

Åpenbart er det uaktuelt å prøve det i praksis, altså få en Twin Otter til å fly ruta akkurat nå.

 

Det er vel ikke noen tvil om at Mehamn ulykka blir et mysterium sålenge ikke norske og britiske myndigheter legger alle kortene på bordet.

 

Når det er sagt, vil jeg ikke spekulere noe mer over det. Det hjelper vel ingen at spekulasjoner når mytiske proposjoner. Og det er lite verdig i forhold til de etterlatte.

 

Leave it to the experts...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...