Gå til innhold

Fraskriving av ansvar KLM


Harald Oanes

Anbefalte innlegg

Var i Dublin rett før jul. Fløy med KLM, men de faktiske flyvingene ble utført av Braathens og AerLingus. På tur hjem, var det storm, og kun en rullebane på Schipool var åpen. Sterk forsinket fra Dublin ankom vi Amsterdam forsent til å nå flyet videre til Stavanger. Og så kom sjokket - KLM fraskriver seg ALT ansvar for ting dem ikke har skyld i selv (og været er det jo ingen som kan gjøre noe med...) Og alt de hadde å tilby var et pledd og 24 timer på flyplassen!!! Og det frister ikke mye når en er handicapped!

Men da det var AerLingus som sto for den praktiske utførelsen av flyvningen, var det dem som hadde ansvaret - og dem hadde heldigvis andre regler. Så vi fikk et MEGET flott hotell i nærheten, med gratis mat og drikke... Det var mange tårevåte fortvilede mennesker i KLM`s skranke denne kvelden, som i hverfall ikke var skyld i det dårlige været - men KLM sto prinsippfast på sin policy. Er dette "normal" prosedyre i flere selskaper, som f.eks. SAS og Braathens?

Når det er sagt, så vil jeg berømme personalet til KLM på Schipool som hjalp oss med det praktiske - så lenge AerLingus betalte regningen. Ville reiseforsikring dekket slike utgifter???

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre slik som jeg skrev, KLM tar ikke noe ansvar hvis ikke forsinkelsen skyldes dem direkte. Vi tilbrakte over en time ved "service-desken" til KLM før vi fikk vite hvordan vi ville bli tatt vare på, og det var mange triste scener som viste seg foran oss der vi ventet. Betjeningen var veldig høflige, men bestemte - det var jo ikke dem som bestemte reglementet. Værst var en gammel dame som skulle videre hjem til Marocco, hun kunne knapt nok gå, ikke kunne hun annet språk enn sitt eget (de fikk tolk til slutt) - hun gråt i nesten 1 time.

Neste sommer skal jeg fly med KLM til Venezia, og jeg er nå så godt sikker på at jeg vil gjøre alt jeg kan for å bytte selskap (har hørt at SAS flyr via København/Munchen...) da det jo er en MEGET avgjørende ting med bl.a. forsinkelser som her oppsto.

Harald O.

quote:

Originally posted by LN-MOW:

Jeg kan bare svare for SAS' del, og det er IKKE normal prosedyre å gjøre som KLM etter sigende gjorde her. Er man i transitt skal man tas vare på hvis man mister sin videreforbindelse. Imidlertid er 'operating carrier' normalt ansvarlig - i ditt tilfelle Aer Lingus. Codeshare-partneren er ikke, så KLM ville uansett ikke være ansvarlig for deg. Men hvis det er riktig som du sier at KLM ikke engang tar ansvar for EGNE passasjerer, vil jeg holde meg langt unna dem når jeg skal ut og fly...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne hvordan turen min ble hjem til jul. Skulle reise med SAS fra Værnes den 22. desember klokken 20:25. Kom på Værnes klokken 20:00 og fikk beskjed om at flyet ikke var tatt av fra Gardermoen på grunn av deicing-kø. Vi ventet og ventet. Klokken ble mange. Det så ikke ut til å bli noen tur på oss. Vi skulle nemlig videre med fly fra Gardermoen til Kristiansand. Og på grunn av restriksjoner og blablabla ble det til at det flyet ikke kunne vente på oss fra Værnes. Så fikk vi beskjed om at det skulle komme et fly fra Bodø som kunne ta oss med. Det skulle egentlig fly tomt(?) til Gardermoen, men siden personalet ombord viste ekstrem velvilje fikk vi være med. Men vi måtte skynde oss, for flytiden til pilotene var i ferd med å renne ut. Vi skyndte oss ombord i Ottar Viking og ble deicet, og fløy avgårde. Kapteinen informerte oss om at vi nå fløy langt hurtigere enn det som var vanlig. Og det merket vi, for pluteslig var det tid for innflyving. Landet fint, og kom oss til ankomstservice, og ble booket inn på Radisson SAS. Fikk et kjempefint rom, og kunne forsyne meg av minibaren for intill 125 kroner (SAS betaler). Frokosten var utsøkt, og vi kom oss på en 737-683 klokken 09:50 på lille julaften. Husker ikke navnet i farten, men mener det var en ganske ung kaptein (hørtes iallefall slik ut).

Turen gikk helt fint til Kristiansand. Men en ting jeg bet meg merke i var den "plutselige" oppbremsingen. Noe jeg aldri har vært med på før. Er usikker på hvor høyt vi var, men uansett så kom det plutselig ut en masse flaps og spoilere og jeg merket TYDELIG at vi bremset. Helt annerledes ann noe annet jeg har vært med på. Men det var ikke ubehagelig eller noe slikt, bare fryktelig uvant ;-)

Men tilbake til saken... jeg synes SAS taklet dette på en utmerket måte. Vi kunne kanskje fått litt bedre informasjon på Værnes, og kanskje de kunne kommunisert litt bedre med folkene på Gardermoen, men likevel - helt topp service.

(Har ikke reist med Braathens siden vi måtte gjøre vendereis med Ragnhild Eriksdatter over Gråkallen da en motor sluttet å fungere sommeren 1999)

------------------

--

Simen T. Taraldsen

simen@taraldsen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i mange år i HAGA Buss som turbuss-sjåfør, og en del av jobben vår er å stille på div. flyplasser innen en forhånds-bestemt tid, for videre-transport ved bl.a. tåke, tekniske feil o.l. Er det tåke så kan turen gå hele veien til Kr.sand, Oslo, Bergen e.l. - men også til nærmeste hotell for overnatting til nytt forsøk dagen etter. HAGA Buss har avtale både med SAS og Braathens, og det er ikke få turer jeg har kjørt i den kategorien, og det virker nå som om ingen av passasjerene belastes noen ting, enten overnatting eller transport og mat. Jeg snakket med en flyvert i Braathens på vei hjem fra Amsterdam, og ble fortalt at flyselskapet IKKE var forpliktet til å gjøre dette, men gjorde det av godvilje, d.v.s. god service. Etter opplevelsen i Amsterdam, mener jeg nå at å velge et flyselskap som ikke kan vise til slik service, når en er i transit - er virkelig å gamble. Og da blir mye av gleden ved reisen vekke, så for meg er det en avgjørende årsak til ikke å fly KLM, litt trist - da jeg ellers ikke har noe å være misfornøyd med ang. KLM.

Harald O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med denne episoden, men desverre er den ikke unik.

En annen ting med å bytte fly og selskap underveis er hvis de ikke har noe spesielt samarbeid.

I høst var jeg i USA og fløy via Torp til Amsterdam og videre til New York, begge med KLM. Da jeg skulle hjem skulle jeg fly fra Charlotte til JFK med United og videre samme ruten som til USA. Da flyet fra Charlotte ble mer og mer forsinket og jeg visste at jeg måtte rekke to fly til, ble jeg jo ganske frustrert. Fordi United åpenbart ikke er KLM, vil jo selvsagt ikke KLM ta noe ansvar hvis United er forsinket og jeg ikke rekker KLM-flyene videre. Heldigvis rakk jeg det akkurat, men hva om jeg ikke hadde gjort det? For det første hadde det blitt vanvittig mye trøbbel både for meg og KLM, og dessuten hdde jeg jo måttet betale en ny reise fra USA og hjem. Sånne problemer er jo litt kjipern når man er på reise!

Dette her var kanskje litt off-topic, men poenget er at man sliter hvis et annet flyselskap fucker opp underveis - uansett årsak.

 

Morten B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

Sender bare en liten reply på dette samtale emnet. Har i løpet av de 2 siste årene hatt 4 usa reiser(via Amsterdam) og 3 av desse med KLM og deres samarbeidspartnere. Siste tur var på julaften og første juledag, så relativt nylig kan man si. Har ikke hatt noen problemer med KLM, så her kommer rosen til de. Når de gjelder denne saken her, så kan det vel diskuteres hva dere gjorde på desken til KLM når noen andre stod for flyvningen, men OK. Håper dere ikke avskriver KLM for en liten historie som dette. Forresten, ettersom jeg skjønte var de veldig hyggelige uansett, eller??

Rogern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tidligere hatt noen problemer med KLM, men synes at risikoen ved evt. forsinkelser er nok til å vurdere å fly med andre. Hva vi gjorde ved desken til KLM, var at i vårt følge var en handicapped, som ble kjørt dit i el-bil. Og det er vel ganske så naturlig å gå dit, da det er KLM som står for flighten (selv om det er AerLingus som flyr den) - og kanskje er det også KLM som har handlingen til AerLingus, hva vet jeg - men vi ble i alle fall beordret dit. Og betjeningen var det definitivt ingenting å utsette på, hverken av høflighet eller hjelpsomhet - bare så trist at så svært mange pax. gikk helt fortvilet vekk til mange lange timer i en ventehall. Men så lenge KLM fraskriver seg ansvar for, bl.a. vær - så har jo ikke betjeningen annet å gjøre enn å formidle dette på en mest mulig skånsom måte - og det gjorde dem. Så det er ikke der problemet ligger - det er policy`en til KLM. Og så lenge dette bør være et svært så viktig salgs-argument, så synes jeg at det er grunn nok til å fly med andre selskaper - synd men sant.

Fløy for et par år siden med BA til Miami, ble forsinket fra Stavanger, og nådde ikke flighten videre. Så der sto vi uten vår baggage, og skulle på cruise i Karibien. Heldigvis skulle ikke skipet gå før etter to dager... BA innlosjerte oss på hotell, vi fikk det vi trengte av toalett-saker/klær/mat og transport. Og fløy videre tidlig dagen etter. Og spørsmålet er da hva om vi fløy KLM? Det blir for risikabelt for meg i alle fall?

Harald O.

quote:

Originally posted by Roger K Larsen:

heisann

Sender bare en liten reply på dette samtale emnet. Har i løpet av de 2 siste årene hatt 4 usa reiser(via Amsterdam) og 3 av desse med KLM og deres samarbeidspartnere. Siste tur var på julaften og første juledag, så relativt nylig kan man si. Har ikke hatt noen problemer med KLM, så her kommer rosen til de. Når de gjelder denne saken her, så kan det vel diskuteres hva dere gjorde på desken til KLM når noen andre stod for flyvningen, men OK. Håper dere ikke avskriver KLM for en liten historie som dette. Forresten, ettersom jeg skjønte var de veldig hyggelige uansett, eller??

Rogern

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for SAS' del, og det er IKKE normal prosedyre å gjøre som KLM etter sigende gjorde her. Er man i transitt skal man tas vare på hvis man mister sin videreforbindelse. Imidlertid er 'operating carrier' normalt ansvarlig - i ditt tilfelle Aer Lingus. Codeshare-partneren er ikke, så KLM ville uansett ikke være ansvarlig for deg. Men hvis det er riktig som du sier at KLM ikke engang tar ansvar for EGNE passasjerer, vil jeg holde meg langt unna dem når jeg skal ut og fly...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Simen!

Jeg fløy fra Oslo til Kristiansand den 16 Des. og jeg merket også klart av vi bremset veldig kraftig før landing. Men det jeg syntes var så innmari merkelig var at like før vi landet, så fløy vi over byen og deretter landet vi på runway22 hvor innflyvningen foregår fra øst. Når jeg ser på et kart så kan jeg ikke skjønne hvordan vi kom oss ned så fort,nesten uten å svinge noe i det hele tatt?????

NOEN SOM VET NOE OM DETTE?

Fløy foresten Braathens LN-BRR ned dit.

Fra Kristiansand til Oslo så fløy jeg LN-TUA som fikk problemer med den ene motoren den gangen.

------------------

MVH

Lars Erik Nielsen

E-post: lars@spytt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Lars Erik Nielsen:

Men det jeg syntes var så innmari merkelig var at like før vi landet, så fløy vi over byen og deretter landet vi på runway22 hvor innflyvningen foregår fra øst. Når jeg ser på et kart så kan jeg ikke skjønne hvordan vi kom oss ned så fort,nesten uten å svinge noe i det hele tatt?????


Etter min retningssans og lokalkunnskap om sørlandet(er lommekjent), kan jeg ikke skjønne hvordan du har kunnet se Kristiansand sentrum før landing, for vi fløy jo "sørover" hele veien. Mulig at du har sett Lillesand eller Grimstad, men vi fløy IKKE over kristiansand sentrum den 23.desember før vi landet på 22

------------------

--

Simen T. Taraldsen

simen@taraldsen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden fløy jeg med Braathens til London.

Det var billigbillet, så det ble en del mellomlandinger [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Gardemoen - Stansted nedover og Heathrow - Schippol - Sola - Gardemoen hjem igjen.

På Heathrow når vi sjekket inn, fikk vi vite at jeg ikke kunne fly på braathens barnebillet med KLM (jeg hadde jo selvsagt barnebillet ved en feil).

Etter mye diskusjon med KLM fikk vi tilslutt dra hjem på Buisness Class. (Braathens regning)

Det var ikke dårlig fra Braathens sin side [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Vegard nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riktignok ikke noe saklig i denne sammenheng, men jeg nevner det likevel.

Tanten min skulle fra London til Stavanger med SAS, og da var det plutselig ikke plass til henne på flyet. En eller annen feil i bookingsystemet. Så hun måtte sitte på klappsetet i cockpiten hele turen.

Hun syntes at det burde heller skje med meg, og jeg er helt enig! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så helt klart og tydelig en ganske så stor by og det var kun opptil 1. minutt før vi landet og det kan umulig ha vært Lillesand. Vi fløy dessuten ganske lavt og jeg er sikker på at vi landet på 22R. Skjønner ikke dette?

quote:

Originally posted by Christopher Eriksen:

Heisann

Som innbygger i Kr.sand kan jeg bekrefte det som Simen sier, at det er umulig å se Kr. sand sentrum under en
normal innflyvning til rwy 22 (Oslok 2D STAR)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...