Gå til innhold

Småfly i trøbbel


Sindre Kuløu

Anbefalte innlegg

Joda, det er forståelig på et vis, men i alle tilfelle: hva kunne de egentlig ha gjort? Sett at et fly skrur av transponderen og F-16 blir sendt opp for å følge det - hva slags muligheter har de egentlig? Jeg mener; er det sikkert det er lurere å skyte ned et fly hvis det f.eks. er kapret og befinner seg over tettbebygd strøk enn alternativet? Men jeg kan jo skjønne at det gir en viss trygghet for passasjerene muligens.

 

Å fly fra Østersund til Trondheim med en maskin som fusker litt og med to F-16 som følger deg inn må uansett være en litt guffen opplevelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de kildene jeg har så befant F-16 flyet seg i området rundt Røros, og her der det jo tjåka fullt med treningsområder. Jeg tviler sterkt på at man scramblet et F-16 fly for å avskjære dette småflyet, men om et annet fartøy er i nød pliker andre fartøy i nærheten å hjelpe til med alle nødvendige midler.

Hvis det ble sagt her at piloten var uten radiosamband så sier det seg selv at å ha en av landets beste piloter på din side er en trygghet i seg selv. I tillegg så kan eskorte flyet melde fra til søk og redningstjeneste om nøyaktige koordinater om man skulle stå ovenfor et havari.

 

Det var godt at alt endte godt, og det er akkurat slike hendelser vi bør ta til ettertanke når man er ute å flyr. Det er derfor lurt å lese havari rapporter fra havarikommisjonen for å lese hvordan situasjonen ble løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...