Gå til innhold

voice ATIS


Daniel Larsen

Anbefalte innlegg

Voice-ATIS

Av: Dag Johansen

Under et flyin som ble arrangert i begynnelsen av året, stiftet sikkert noen av dere bekjentskap med voice-ATIS. Dette var et prøveprosjekt som den gangen gjaldt Gardermoen. Nå er prosjektet i sluttfasen, og deler av prosjektet er blitt lagt ut for nedlasting her på Flightsim.no.

 

Ulempen den gangen av at hele overføringen av lyden gikk over RW. Dette skapte to problemer; for det første måtte controlleren ha to maskiner tilkoblet nettet, og det er ikke så mange som har det. For det andre måtte pilotene forlate RW-kanalen de var inne på, for så å gå inn på ATIS-kanalen.

 

Nå bruker ikke dette systemet Roger Wilco lenger. I steden er det blitt laget to forskjellige programmer, ATIS Broadcaster og ATIS Client, som sørger for å spille av lyden. ATIS Broadcaster brukes til å sette sammen ATIS-meldingen, og publisere den til alle som ønsker å høre på den. Dette programmet er det bare controlleren som har. ATIS Client-programmet brukes av piloten for å lytte til meldingen. Det er slik at alle piloter som har lyd på maskinen sin, kan bruke dette programmet. Bruker man tekst som standard kommunikasjonsform når man er ute å flyr online, kan man alikevel bruke dette programmet. Med andre ord trenger man ikke Roger Wilco, eller mikrofon for å bruke det.

 

Du kan laste ned ATIS Client-programmet her.

 

Systemet vil for alvor bli testet under flyin'et søndag den 19. mai. Da håper vi at alle de store flyplassene vil ha voice-ATIS. Men før den tid har noen controllere fått tilsendt ATIS Broadcaster programmet. Det kan derfor hende at de bruker systemet før søndagen.

 

Les mer om flyin'et og om voice-ATIS på Norway National Flyin's hjemmeside.

 

Har du spørsmål om prosjektet, så send Thomas Teslo en mail på tteslo@broadpark.no..

 

noen som bruker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det program, jeg tror det er - VoiceATIS - af Thomas Telso, så bliver det ikke brugt nej.

 

Jeg prøvede for nogle år tilbage at bruge det, men der er lidt "problemer" med det.

For det første er det et ekstra program, hvilket for mange brugere er forvirrende at have kørende. (Dem der husker SquawkBox2 og FS2004 husker nok de 5-10 programmer der kørte for at komme online)

For det andet kræver det at piloterne bruger det. Det er ikke noget problem få enkelte piloter til at bruge det. Men skal det have nogen egentlig funktion er det nødvendigt, at det bliver brugt af mange piloter. Da jeg legede med det var status efter ca 2 måneder af 5% af pilotern brugte det, og resten ikke kendte til det, eller ikke gad bruge det. Og så orkede jeg ikke blive ved som ATC med at have det kørende.

 

Derfor tror jeg desværre vi skal vente på noget centralt fra vatsim før det kommer til at virke. Men ideen er genial, og kunne Thomas "sælge ideen" til vatsim, så ville det være et stort skridt frem af!

 

Forresten (Men ret mig, hvis jeg tager fejl) så arbejder Thomas Telso heller ikke på det mere.

 

Ideen var (og er) god. Men det blev aldrig udbredt nok til at folk gad bruge det i længden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gode ved "VoiceATIS" er, at det er controlleren der sætter beskeden sammen. Så der er mulighed for mange flere ting fx:

* Skandinavisk sprogpakke

* Beskeder om runway in use

* Beskeder om special operations

* Mange flere muligheder.

 

For eksempel dengang jeg bruge den, afsluttede jeg ATIS'en med "Merry Christmas". (Det var i December...) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Programmet det refereres til i begynnelsen av denne tråden er laget av meg. Dette var rett før ASRC og SB3 kom. Det besto av et program for controlleren og et program for piloten. Controlleren hadde mulighet til å manipulere meldingen, og den ble generert ved å sette sammen forskjellige små lydfiler. Resultatet ligner det du hører hos ENGM ATIS og kontofonen.

 

Ulempen var som nevnt, at pilotene måtte bruke et tilleggsprogram.

 

Jeg prøvde å "selge" ideen til VATSIM, utviklerne av ASRC og SB3. Ingen interesse. ASRC utviklerne sa at slikt ble ikke brukt i US (der tar de opp hver eneste melding manuelt ble det sagt), så derfor var det uinteressant å implementere det.

 

Vet at det er flere som har prøvd å bruke det, og flere som bruker det. Jeg prøvde også å få VATSIM og diverse andre steder å reklamere for systemet, men det var heller ikke noe stemning for å gjøre dette. Når få piloter brukte og visste om systemet, ble det heller ikke mange controllere som brukte det. Derfor har jeg lagt prosjektet på hylla.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...