Gå til innhold

Braathens fly nødlandet på Værnes i kveld!


Lars Erik Nielsen

Anbefalte innlegg

I følge Braathens var situasjonen helt udramatisk da det ble oppdaget ett eller annet rart i cockpit som jeg ikke husker hva var.

Lurer da på om det er noen her som vet noe mer om dette(tviler ikke)? Vet noen hvilket fly det var, LN-XXX? Var det kanskje LN-TUA som tidligere har blitt omtalt i dette forumet som ulykkesflyet?

------------------

MVH

Lars Erik Nielsen

E-post: lars@spytt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er så ekstremt feil å si at dem nødlanda. For det var ingen nødlanding i det heletatt. Sprekker i et cokpit cindu kunne kapteinen ha flydd til oslo med og, og alt hadde antakelig gått bra, men for å være sikker, så landet han i Værnes, og det er ingen form for nødsituasjon.

Grunnen til den ekstraordinære landingen var at, en av varmetrådene i et av cokpitvinduene hadde blitt overopphetet og hadde forårsaket sprekker.

------------------

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Rune i hans betraktninger; en nødsituasjon er noe annet enn fartøysjefens valg om å lande på en annen flyplass. Men i tabloidtiden er det lett å ty til ordet nød... Vi i FS-miljøet bør søke mest mulig facts og avstå fra spekulasjoner.

Jeg kjenner ikke denne hendelsen - vi får vente på HSL's rapport, men jeg har noen faktaopplysninger omkring 737 og cockpitvinduer.

-700 har en svakhet med oppvarmingen av cockpitvinduer (overoppheting). Dette er Boeing klar over, og har utgitt en bulletin om dette. Pilotene er klar over at dette kan oppstå. Non-Normal Checklist omtaler dette som Window Overheat. Dette kan av og til føre til sprekkdannelser i vinduet - beskrevet i en annen Non-Normal Checklist som Arcing/Delaminated/Shattered or Cracked window.

Ikke i noen av disse listene finnes "Land at nearest suitable airport", som er et av de første punktene i en check list for en alvorlig situasjon. Landingen i Trondheim ser ut til å være udramatisk, men ikke planlagt. HSL gir det endelige svaret.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 14-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff....

All denne overdramatiseringen gir meg hodepine... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Selv om noe er litt utenom det vanlige så behøver man da ikke å kalle det nødstilfelle og blåse det opp som om vinduet nesten datt ut??

En generell regel for alle situasjoner er vel:

Er du usikker, så stopp og vurder situasjonen.

En 737 kan ikke stoppe i luften uten alvorlige konsekvenser, så da må man lande. Det betyr da ikke at flyet nesten havarerte? Det betyr vel bare at Kapteinen ville være på den helt sikre siden, og landet.

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth@Airpics.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekk i vindu er IKKE farlig. Det er som regel det ytre glasset som sprekker.

Vindu består av 3 lag som er bakt sammen under høy trykk og høy temp i over 24 timer.

Det ytre glasset er bare til "pynt". Noe skal jo vindusviskeren gå på. Neste lag er tykk vinyl. (Viktig). Den er seig og skal fange opp kraftig birdstrike. meningen er at glassene skal sprekke og vinylen fanger opp støtet. Vinyl er også sterk nok til å holde cabin trykk.Vinylen kan sprekke,men det er vanskelig å oppdage.

I mellom ytre glass og vinyl er det tynt lag metall til heating. Den kan gjøre at ytre glasset sprekker. Ingen fare.

Bak vinylen er det en kraftig herdet glassplate. "bærende" konstruksjon. Herdingen gjør at det er kraftige spenninger i glasset som avhjelper stress i glasset ved belastning. Hvis det glasset ryker så blir det småbiter av glasset.

Dette glasset er spinndyrt, så knust vindu med ytre glass/ødelagt vinyl blir sendt til reparasjon i USA. Her skreller de av alt og støper fast ny vinyl og ytre glass. Prisen på nyoverhalt vindu blir da 1/3 av helt nytt.

Småriper i indre glasset kan man ikke fly med . men meter lange sprekker i ytre glasset er ikke noe problem.

Denne konstruksjonen har Boeing hatt siden B17. Andre konstruktører har en annen filosofi. Har skal kraftig birdstrike prelle av glasset istedenfor å bli fanget opp av vinyl.

PS. har aldri hørt om så kraftig birdstrike at glasset har blitt knust og vinylen har vært alene om å holde på cabintrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at en Fokker 50 maskin fra Norwegian Air Shuttle måtte avbryte take-off fra Kvernberget Lufthavn, Kristiansund sist fredag 15.12.2000 pga overoppheting av varmetråder i cockpit vinduene. Det oppstod visstnok en liten røykutvikling i cockpit som gjorde at pilotene valgte å avbryte take-off. Norwegian Air Shuttle flyr mange av Braathens ruter på vestlandet, men kan nevne at Braathens vil benytte Fokker 50 på ruten Stavanger-Newcastle fra 2.januar 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...