Eivind Tollerød Fosse Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 ... at folk i Norge logger på som ATC i 40 min, kanskje opp mot litt over en time, og så logger de av igjen fordi det ikke skjer noe? Om jeg ser at en flyplass i Norge (av en eller annen merkelig grunn) er betjent med ATC, så er det jo nesten ikke vits å fly TIL den flyplassen, for du kan jo banne på at vedkommende som satt der har logget av når jeg er fremme. Flyr jeg derimot FRA flyplassen kan det jo gå. OM jeg ser på Servinfo at vedkommende nettopp har logget opp. Har det gått en 30 minutters tid er det igjen liten vits. Jeg trenger i hvertfall litt tid på å forberede meg. Jeg kan nok forstå de som logger på som ATC og tenker "OK... Nå har jeg sittet her i 50 minutter og bare hatt ett fly... Tror jeg logger av jeg!" Kan nok være ganske kjedelig det ja. Men - tenk deg personen som vil fly til din flyplass. Han så kanskje at du var pålogget først etter ti minutter. "Aha! DIT vil jeg fly!" Bruker kanskje 10-20 minutter på å komme seg i lufta. Og så går det 10-15 minutter - så logger du av fordi ingenting skjer. En må jo huske på at flytiden til den flyplassen du sitter på ofte er opp mot en time eller lenger. Så det ene flyet du har hatt den kvelden var ren tilfeldighet. Et lite tankespill... Eivind Siter
Stig Sandnes Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 Et annet tankespill er jo at du som ATC ganske ofte sjekker ServerInfo (gjør i alle fall jeg), i tillegg til det så har jeg lagt til alle flyplasser som er under min kontrol i Arrival/Departure-listen min, slik at så snart et fly er på vei mot en av de flyplassene kommer det opp på lista med både callsign og avstand fra flyplassen. Siter
Einar Kristiansen Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 ..godt poeng der Eivind.Det VÆRSTE er jo når ATC logger seg av rett før man skal kontakte han.Alt kan jo ha sine egne grunner Jeg mener skal man sitte ATC,så bør det planlegges slik at man kan sitte noen timer eller fem.Uforstyrret fra alt annet. Siter
Tom Knudsen Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 ... at folk i Norge logger på som ATC i 40 min, kanskje opp mot litt over en time, og så logger de av igjen fordi det ikke skjer noe? I mitt tilfelle i dag var det voice.. uten voice gidder jeg rett og slett ikke sitte ATC.. Alt har sin grunn... Siter
Stig Sandnes Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 Einar, 5 timer er jævlig lang tid å sitte forran PCen uten å ha noe å gjøre, i alle fall å sitte å nistirre på radarskjermen for å håpe at det popper opp et fly eller to etter noen timer. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 Ofte kan det hende at flygelederne ser en del trafikk outbound/inbound en flyplass å logger opp der for å ta seg av den trafikken. Når det etter 30-45 minutter igjen er tomt på radarskjermen fordi flyene har landet eller tatt av kjeder de seg å logger av fordi det ikke er noe "action". Desverre er det slik at andre piloter har sett at det er ATC online, og er allerede på gang med å planne en flight til eller fra den aktuelle flyplassen. Men typisk nok har ATC'en logget av idet man kobler til VATSIM. Problemet ligger nok at vi kontrollere ofte tar ting litt på sparket, "Nei nå fikk jeg lyst til å sitte ATC", å logger på. Det er stille og rolig og man velger å se litt på TV. Akkurat i det ting begynner å ta seg opp starter det et program på TV'en som du har lyst til å få med deg å man logger av. But then again, det er fortsatt de på VATSIM som faktisk klarer å planlegge å sitte over en lengre tid, og en ting er iallefall sikkert. Har vi fått igang trafikken, ja da holder den seg igang til langt på kveld! Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Skrevet 7. desember 2005 Stig, Om du tror at jeg sitter og nistirrer på en tom dataskjerm når jeg er online som ATC tar du skammelig feil. Jeg ser på TV, leser et blad, hører på musikk, er inne på forskjellige internettsider, leser nettaviser, hører på radio, tørker støv, "snakker" på MSN, laster ned filer, skriver på diverse forum som nå osv, osv. Av og til sjekker jeg ServInfor for å se hva slags trafikk som eventuelt er nært forestående. Er det noen fly jeg ikke har fått med meg der vil jeg jo høre dem når de kaller opp på voice. Siden jeg har forskjellige lyder i bruk med ASRC vil jeg også lett få beskjed når et fly bruker tekst eller sender en privat melding. Skulle et fly være på vei inn fra en annen FIR eller AOR vil jeg få en telefonlyd når den andre flygelederen hander over flyet. Selv når jeg har fly på radarskjermen, under min kontroll, sitter jeg sjeldent å nistirrer på den. Jeg føler jeg har så god kontroll på hvor flyene er at jeg fortsetter med det jeg holdt på med. F.eks se på The Simpsons eller Nissene på Låven (holder av og til på å le mens jeg gir en beskjed til et fly, ja, men det må en bare tåle!). Tror jeg hadde omkommet om jeg skulle sitte og se på en blå radarskjerm i 40 minutter, så om det er det som er problemet kan jeg jo virkelig forstå at folk logger av... Bare sånn for ordens skyld. Mens jeg har skrevet dette innlegget har ett fly fått sin klarering fra Gardermoen, taxet ut, tatt av og er på god vei til Kjevik. Eivind, Siter
Stig Sandnes Skrevet 7. desember 2005 Skrevet 7. desember 2005 Satt det jo kanskje litt på spissen. Dere må ikke tro at jeg sitter med kun ASRC-vinduet åpent her... Men er jo litt mer artig om du føler at du trenger koordinere og tenke endel fremover, og det skjer jo da spesielt i større grad når det er flere fly innefor et begrenset område. Siter
Jan Kristiansen Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Jeg tror at hvis man benytter booking på vaccsca mere, vil for det første piloter og andre se at du planlegger å komme online, hvilken tid og hvor lenge du har tenkt å sitte ATC gjennom Serverinfo. da vil du bli registrert i EUROBOOK som man kan åpne i Serverinfo. Nå er det også slik at man kansje bare jumper inn en kveld uten å booke, og det er vel greit det, men da bør vi kansje bli flinkere til å sette i ATIS "online untill 2100z" Hvis trafikken er stor er det vel lite sansynlig du logger av igjen etter en time eller så - hvis du da ikke er nødt. Alt dette tror jeg bare hjelper på trafikken ATC informerer hvor lenge man blir på - Piloter kan rette sin planlegging etter det, og alle er fornøyd. Selvsagt kan det jo skje ting underveis og man må bare droppe ut, men da bør man informere alle under sin controll om dette, så tror jeg forståelsen er stor blant de man har i sin sector. Alt i alt bare pluss spør du meg.. Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 8. desember 2005 Skrevet 8. desember 2005 Det Jan sier om å ha online until XXXXz i ATC ATIS`en tror jeg er ganske viktig! Ser man f.eks at ATC`en skal være online i flere timer, så er det lettere å planlegge en tur fra ENGM... Selv flyr jeg mest i England ettersom det er mye ATC der på den tiden av døgnet jeg flyr og også fordi de bruker booking systemet veldig bra, og gjør det lett for oss piloter å planlegge turene våre. Så hvis dere begynner å bruke booking systemet og sette online tid i ATIS så tror jeg trafikken vil øke betydelig Og når vi først er inne på det, så hadde det vært veldig fint hvis noen gadd å geleide meg inn på ENGM når jeg ankommer der ca 1615 lokal tid fra ESSA som BLX469 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.