Gå til innhold

Moralsk dilemma?


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg en tlf fra en god kollega som har jobbet i Statene i mange år og har opparbeidet seg konkakter over hele USA! Ett par kompiser av han jobber på Mojave flykirkegård og der kommer jeg inn. Min største drøm er og få til en Boeing 707/727 eller 747-200 hjemmecockpit. Siden jeg er veldig glad i analoge instrumenter og den måten man fløy på føre datamaskinene kom. Tilbake til når han ringte meg i dag, fikk jeg beskjed om at de har fronten på en 707 liggende på lager + alle diverse intrumenter som man finner i en B707 cockpit inkl. INS. Men jeg aner i flua i veggen når det gjelder det elektriske ting og ledninger, kun på lastebil og bil. Dermed har dem sagt at dem gjør hele jobben for meg og setter den sammen! Og hvis jeg da sier ja. får jeg sånn "rett inn konkakten og begynne å fly" pakke. Men det koster: sånn ca. har dem regnet ut det kommer på rundt 35.000-45.000 USD.

 

Følgende som jeg får med i pakken er ett fullstendig B707 cockpit innbygget i fronten på en avsagd Boeing 707 og pluss tre seter da og alle systemer "ready to go" i bruk for FS.

 

Lokaler, datamaskiner, prosjektoer blir da ordnet med videre.

 

Så da kommer det moralske spmet. Er det riktig og bruke så mye penger på drøm ""

 

Ser jo at det mange andre cockpitbyggere her på formuet, bruker dere så mye penger ""

 

Takker på forhånd for svar og råd og selvfølglig tips ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fryktelig mye penger det er snakk om.

Hva som evt skal tære på moralen her vet jeg ikke helt. Kanskje du har familie og barn som du heller burde bruke pengene på? Om det er det du sikter til ang moral?

Har du bare deg selv å forsørge så må det nesten bli opp til deg.

 

Men om jeg seriøst vurderte noe sånt, så hadde jeg iallfall gjort følgende:

 

1) Fått med meg folk som har peiling på slikt og reist over for å se hva jeg skal kjøpe.

 

2) Som noen andre har gjort her; opprette et spleiselag der interesserte kan gå sammen å få til et slikt prosjekt. Da kan du jo også få flere medlemmer siden som også vil hjelpe på finansieringen. Eller ta betalt for utleige, noe du kanskje allerede har vurdert.

 

Et ambisiøst prosjekt er det uansett og du får ha lykke til om du hiver deg uti dette ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Er det riktig og bruke så mye penger på drøm

 

Det er noe som heter, har du lyst har du lov "".

Men tilbake til ditt såkalte dilemma. En hobby kan koste alt fra 1000 lappen til flere hundre tusen kroner. Da tenker jeg på dem som mekker biler og legger enorme summer ut for å få realisert guttedrømmen.

Men,det er et stort men, en bil er vel mer omsettelig enn en cockpit til kr 235 000,- +

Det positive opp i det hele er at du får en 707 cockpit med steam gauger, samt at du kanskje kan få noe inntekter på denne eventuelle investeringen, utleie osv.

Mulighetene er der ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls Petter...

 

Vel se det slikt.. Så lenge du ikke går med planer i maven om å ta fly sertifikatet på ATPL og CPL og du har plass til dette hjemme hos deg så synes jeg dette ikke er en dum drøm å realisere..

 

Men som sagt man skal tenke på mye... Dette med toll deklerasjoen osv .. Noe jeg sikkert mulig kan hjelpe deg med . og så har du også dette med plassering.

 

Tenk bare på at mulig en gang i fremtiden skal du flytte et sted ? og da bør det være plass til dette også.

 

Tenk også over hva det koster deg i strøm å drive dette ?

 

Alt dette bør du regne på før du tar avgjørelsen om å dra å se på det.

 

Men lykke til uansett hva du en drømmer om ... Jeg hadde hatt lyst , men ikke plass eller råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...