Gå til innhold

Om VATSIM, FMC, SID/STARS


Erik Schøyen

Anbefalte innlegg

Jeg stevner famlende frem når det gjelder min nye PMDG 737 800/900. Igår tok jeg en flytur fra Gardermoen til Kastrup. Jeg har lastet ned SID/STARS for ENGM fra flightsim.no sine sider. Jeg blir bedt av ATC å velge en GOTUR4c dep. Men på min oversikt på FMC var ikke det et alternativ. Skulle jeg da automatisk ha valgt GOTUR3c?

Grunnen til at jeg spør var at ATC ble ganske forundret når jeg sa at det ikke var et alternativ og ønsket en annen dep. Og da fikk jeg beskjed om å bare fly direkte til OSLOB - men jeg hadde hatt lyst til å prøve å fly SID med FMC, men fikk altså ikke muligheten.

 

Flere spørsmål blir da:

Er det noe sted det finnes veldig godt oppdaterte SID/STAR-filer?

Jeg skulle jo til Kastrup, men der var det ingen STAR. Hvor finner jeg det?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, var jeg som var ATC da. Du kan besøke www.navdata.at som nevnt og laste ned All In One (AIO) pakken der! Håper det hjelper. Hvis du vil kan jeg sende deg (bare halvferdig, men la gå) en manual om VATSIM og B737NG ""

 

Send meg en PM med en email du vil ha den på i så fall. Manualen tar for seg en flytur med PMDG 737-800 fra ENGM til ENBR, fra cold and dark cockpit til etter landing. Omhandler systemer, FMC, fraselogi, ATC, METAR, FlightPlan osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jo til Kastrup, men der var det ingen STAR. Hvor finner jeg det?

 

Når du har opdateret din FMS fra www.navdata.at skulle EKCH også gerne være med.

Vil du have kort i papirsform kan de hentes fra www.slv.dk > publikationer

 

Kommer du fra Oslo er STAR'en for Kastrup MEGET NEM.

Efter Sveda (SVD) VOR flyv heading 210. ATC'en giver dig vectors til final.

(Uanset hvilken runway der er i brug)

 

Enkelte FMS'er er programmeret til at flyve direkte Kastrup VOR (KAS) efter Sveda VOR (SVD). Dette er IKKE rigtigt.

 

En hurtigoversigt:

SVEDA 1A (RWY04L) after SVD hdg 210, vectors to final by ATC

SVEDA 1C (RWY22L) after SVD hdg 210, vectors to final by ATC

(Bane 12/30 bruges kun i stærk sidevind)

 

Ses i Kastrup! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke hva Geir sier her.

Det viktigste er at bokstaven er riktig, for den sier hvilken rullebane SID/STAR går til/fra.

Hvis det er en endring i SID/STAR (liten eller stor), får den ett høyere siffer, men beholder samme bokstav. Endringene er ofte minimale.

 

Bruker ATC og pilot samme bokstav, er man ihvertfall sikker på at man lander eller tar av på riktig rullebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...