Gå til innhold

Noen spm ang vatsim


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

Sikkert noen som river seg i håret her nå, men må bare spør ""

 

1) hvor logger jeg meg på vatsim? er jo så mange linker i øst og vest...

2) er det her (vatsim) de fleste fra forumet her pleier å flyge online?

3) kan jeg overvåke/være tilskuer til onlineflyving, bare for å sjekke hvordan det funker, både på atc og pilotview?

4) hvilke program bruker atc`erne? hva ser de og hvor stort område har de oversikt over?

 

stopper her nå ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Registrer deg på www.vatsim.net og last ned squawkbox fra www.squawkbox.ca

2) Ja

3)Jepp, radaren kan lastes ned fra www.vaccsca.org sin ATC session og jeg kan hjelpe deg med å kalibrere den ""

Og du kan overvåke flygingen som fly ved å bare stå ved gate.

4)ASRC heter radaren. Advanced Simulator Radar Client. I teorien kan vi se over hele verden, men laster ned sector filer. Den jeg bruker nå dekker bare Norge, og sånn halveis resten av Skandinavia, men det finnes også en som dekker hele Skandinavia. Man kan loade inn en sector fil og for eksempel se USA.

 

Jeg slipper en manual straks, vår Systemansvarlig ( Virtual SAS Braathens ) skal bare fikse noe først. Trenger du hjelp til noe så send en PM.

 

Velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillad mig at uddybe lidt på Joachims udmærkede svar.

Du skal registere sig på vatsim.net. På forsiden (til venstre) klikker du på Join Now.

Når du er registreret får du et VatsimID og et kodeord. Begge er 6-cifrer.

 

Nu er du registreret på vatsim, skal du også hente programmet du skal bruge som pilot, SquawkBox. Der hvor der står New pilots start here er der en liste over nyttig software. Alternativt kan du hente SquawkBox direkte fra squawkbox.ca.

 

Nå du starter SquwakBox er der nogle ting der skal indtastes, så som Navn, VatsimID, og hvilket fly du flyver (Så andre piloter ser dig rigtigt). Der er udgivet en norsk hurtig-guide SquawkBox. Helt sikkert værd at læse.

 

Når du er klar til at logge på Vatsim første gang skal du også vælge en server.

Det er lige meget hvilken server du vælger. Jeg bruger personligt UK1 serveren, da den er tæt på og meget stabil.

Men det er lige meget hvilken server du vælger, de er alle sammen forbundet. Så to piloter i samme lufthavn, men logget på to forskellige servere vil stadig kunne se hinanden.

 

Hvis du gerne bare vil "kigge på" kan du både bruge SquawkBox og se det hele fra flyet. Denne løsning vil jeg nok anbefale dig først.

Så skal du stille dig i den lufthavn du vil følge med i, ikke på startbanen(!), og indstille din COM1 frekvens i panelet i FS til den pågældende ATC. Frekvenser står i SquawkBox i højre side.

Eventuelt kan du sende en flyveplan, hvor der står "OBSERVING, NOT FLYING" eller noget i den retning under remarks. Så ved ATC’en at du bare vil kigge på. Flyveplaner sender du gennem SquawkBox. Men det står vist også i quick-guiden.

 

Du kan også bruge radarprogrammet ASRC til at observere, men det er lidt mere vanskeligt at sætte op.

 

Desuden bør du hente programmet ServInfo . Det viser hvem der er online, både piloter og ATC.

 

Hvis der ikke er nogle ATC'er online i det område du er i, bruger piloterne frekvensen 122.800, hvor de via tekst rapporterer deres position. Men det er ikke så spændende hvis man er ny og vil lære.

 

Vedrørende de mange forskellige links, så er vatsim (vatsim.net) hovedorganisationen.

På vatsim er landene delt ind i områder. I Skandinavien har vi samlet Danmark, Island, Norge, Sverige i ét område / én region. Den kalder vi www.vaccsca.org (Virtual ACC Scandinavia).

Det er vaccsca der er "bestemmer" over Skandinavien, og vil du en dag gerne være ATC går din træning gennem Vaccsca. Som pilot kan du bruge vaccsca til at hente de rigtige kort når du flyver.

Jeg kan i øvrigt anbefale dig, at registrere dig på forumet på vaccsca, så du også kan følge med dér.

 

www.vaccsca.org er der under Pilots > Training mange nyttige artikler i, hvordan man kommer i gang og laver flyveplaner.

 

Velkommen til. Håber du får det lige så sjovt som vi har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan overvåke flygingen som fly ved å bare stå ved gate.

 

Om du skal dette, så; helst ikke stå ved en gate ved en terminal og ikke send flightplan.

 

Skal huske det ""

 

Tusen takk for langt og innholdsrikt svar Peter!! Skal se over de linkene du la ved og lese litt, så blir det sikkert en push-back om ikke så altfor lenge ""

Må bare prøve å samle alle trådene her og få litt oversikt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logge opp på en gate på større flyplasser burde vel ikke være noe problem. Å sende en flightplan burde vel ikke være noe problem det heller. Et sted må man jo begynne for å lære ""

MEN det du burde er å skrive en privat melding til atc`n som er der og fortelle han at du bare observerer.

 

Da SB3 kom ut var det mange som bare sto der på gaten for å observere når jeg satt atc, og det gikk bare finfint. De skrev bare en melding til meg, og da visste jeg hvor de sto og at de ikke skulle fly.

 

Dette kommer til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det du burde er å skrive en privat melding til atc`n som er der og fortelle han at du bare observerer.

 

Hvorfor gjøre dette???

Hvorfor er det så forferdelig å sende en vanlig melding over tekst på ATCs frekvens???

Er dere redd andre piloter skal få vite hva som foregår??

 

Kutt ut denne unødvendige chattingen til ATC. Chat finnes heller ikke RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...