Gå til innhold

Jeg har nettopp dusjet.....


H O

Anbefalte innlegg

...og vet dere hvorfor? Jo, jeg har akkurat fullført min første flight på Vatsim!

 

Det må jeg si var en interessant opplevelse. ADSL ble installert i slutten av august, og helt siden da har jeg hatt lyst til å prøve denne mye omtalte formen for flyging. Jeg gikk til innkjøp av headset, og i dag bestemte jeg meg for å kaste meg ut i det!

 

736'en min ble plassert ved gate 27 på Flesland, og turen skulle gå til Gardermoen. Der var det ingen ATC, slik at oppstart og takeoff ble relativt rolig. Så skulle jeg for første gang kontakte ATC. Jeg tunet inn på Oslo Control, trykte på knappen, pustet godt inn, og sa det jeg skulle si. Etter en god stund (jeg trodde at han ikke hadde hørt meg), fikk jeg svar! "Scandinavian 1065, god kveld, expect SIG4F arrival for ILS 19R appr, squawk 4206". YES!! Dette gikk bra!

 

...helt til jeg skulle kontakte approach... Jeg kunne rett og slett ikke forså hva controlleren sa. Det endte med at jeg brukte delvis tekst. Fra kontakt med tower og inn gikk det strykende, bortsett fra at jeg greide å parkere på gate 24 istedet for 22, tabbe...

 

Uansett, det var en interessant opplevelse som definitivt skal prøves igjen. Desverre ble noe av gleden ødelagt ved at lyden fra approach var så dårlig at jeg ikke kunne forstå det som ble sagt.

 

Vel...skal prøve å ta returen til Flesland i morgen hvis det er ATC online!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som satt Approach i dag? Jeg var SAS1065, du sendte meg i holding ved SOVIR. Isåfall forstod jeg deg omtrent ikke. Det var veldig uklart.

 

Jeg skjønte heller ikke hvorfor jeg ble sendt på heading 360 før interscept av ILS 19R. Jeg lå da vitterlig et godt stykke foran de to maskinene som kom fra nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde full kontroll på flyene inbound, hvis ikke hadde jeg ikke lystret på text heller!

 

Men oki, da skjønner jeg at det ikke er meg det er noe galt med. Bedre lykke neste gang heter det vel...

 

Nå er det vel ikke opp til deg å bedømme om du har full kontroll på alle flyene inbound - lystrer du til ATC enten på voice eller text så går ting som regel bra.

 

Stussa litt på at Approach gikk offline midt i vectoringen.. jeg ble sendt dct TOMRA 4000 feet (SAS893).. plutselig skulle alle man alle kontakte tårnet.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til problemene ved at vi piloter ikke hører ATC'ene er at noen av dem snakker med mikrofonen omtrent inni munnen, det blir så mye "overstøy" at det overdøver selve stemmen...mulig vi piloter er like flinke til å utøve dette problemet, jeg vet ikke ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...