Gå til innhold

Fly-klokke


Pål Martin Olsen

Anbefalte innlegg

Trenger og trenger... men akkurat som det finnes dykkeklokker så finnes det klokker for luftsport, og de kjennetegnes ved at de bl.a. har altimeter og barometer... ""

 

Hvis du trenger klokke med altimeter og barometer, kan du kjøpe en Casio til 300 kr på din lokale urmaker. Og hvis du vil, kan du kjøpe et dyrt merke hos spesialforretninger til over 10.000 kr. Uansett, jeg hadde aldri stolt på noen av de hvis jeg skulle brukt de til å fly. Har du en klokke som går noenlunde riktig, hadde jeg ville brukt den vidre og brukt pengene på ny klokke til noe helt annet;-)

 

Med hilsen

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste flygere jeg kjenner ihvertfall, bruker ikke spesielle flyklokker. Disse ekstra funksjonene som disse klokkene har er mer en "gimikk" enn nyttefunksjoner.

 

Selv bruker jeg en Tissot T touch som jeg er godt fornøyd med. Ikke avskrekkende pris, og har alle de funksjonene jeg trenger (tid, dato, alarm og en sjelden gang hender det at jeg bruker stoppeklokke funksjonen på den, også i flyet). At den har barometer er også en ting jeg synes er kjekt, men mest når jeg er på fjellturer. I flyet er jo det eneste jeg får ut kabinhøyden, og den har jeg på andre instrumenter så det er lite interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du trenger klokke med altimeter og barometer..."

1. Hvis flygeren trnger klokka si for å sjekke dette, ville ikke jeg vært passasjer.

2. Jeg tror ikke altimeter, barometer på ei klokke fungeer i en cocpit med trykk. Kanskje det kunne være praktisk hvis han velger å hoppe ut.

 

 

HA HA HA HA LOL

 

Beste jeg har hørt på lenge... Godt poeng

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg har kjøpt en Suunto X9. Har ikke fått prøvd den ut så mye enda, men tror den har potensiale.

Har de vanlige funksjonene til en vanlig klokke, pluss barometer, temperatur og alt det dilldallet.

 

Det geniale er at den har GPS/kompass. Kjekt når du sitter der oppe og får total electrical failure i været. Da har du i hvertfall noe som kan finne veien tilbake til basen din og et kompass som fungerer litt bedre enn stby mag compass i flyet. Når "[*********] hits the fan" i flyet så er det greit å slippe å prøve å navigere med stoppeklokke og et kompass hvor du må legge til lag/lead, og som indikerer borti natta bare du aksellererer etc.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...