Gå til innhold

Skal til OSL 9. sept.


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Fredag 9. spetember skal jeg ta flyet fra Kjevik til Gardermoen (SK212 ""), og jeg skal være på OSL hele dagen. Derfor lurer jeg litt på hvilke spotteplasser som er gode, hva jeg er nødt til å få med meg og er det noen spesielle fly som kommer på fredager? I og med at jeg skal være der hele dagen vil jeg gjerne ut på SAS museet. Men jeg lurer litt på hvor det ligger, og om det er eventuelt hyppige bussavganger dit. Håper noen som er kjent på OSL gir et godt svar, for jeg har bare vært på Gardermeon èn gang før, og det var kun for å skynde seg til neste fly...

 

-Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...har tatt toget ut en del ganger og enden av 01R rett ved veien ser nokså bra ut,det har da vært noen kart oppe over hvor det er lurt og stå,men det kan ikke jeg hjelpe med ""

 

Du er så heldig alså,bare vent til jeg står klar ved gaten på flight Sk2881 til Copenhagen ""

 

Da blir det andre boller!

 

Ha en strålende tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta shuttle bussen til Norlandia Oslo Aiport hotell,rett over gata der ligger Forsvarets Flysamling,som jeg vil anbefale på det sterkeste,det er vanvittig gøy,og mye lærerikt der.

 

Og Sas museet ligger ikke langt i fra,og på Sas musseet har de spotter terrasse med utsikt over 01L-19R ""

 

Tror jeg MÅ ta en tur innom der! Hvordan er spotteplassen der egentlig? Veldig langt ifra eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja på 01R så kan man faktisk bli jaga vekk hvis politiet ser deg...men er jo seff det beste stede da,selv om man står på motorveien,så har man jo god sikt over hele rullebanen

 

Ja da er det vel Politiet som gjør noe ulovlig. Det er ikke ulovlig å stå og ta bilder av fly. Det står heller ikke noe skilt der om at det ikke er lov tror jeg.

 

Skal du bevege deg litt rundt der, så burde du ha bil, eller mye penger til Taxi.

Christian Sager var jo der her for ikke lenge siden, og uten taxi blir det lite med spotting annet enn ifra terminalbygget.

Å gå til vollen på 19L/R tar noen timer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det noen timer å gå til rullebanene på OSL..? Er ikke de samme distansene jeg er vant til på Kjevik"" Det tar jo ca. 10 min. med lett jogg fra rwy22 til terminalen...

Men takk for ei flott side Sten Arne "" Har vært inne på den før, men tenkte ikke over at det var noen kart til OSL der. Men kommer det noen spesielle fly på en normal fredag?

 

Håper du får en fin 30 årsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt synd at du skal dit på fredag og ikke lørdag. Vet ikke om noen spesielle fly på fredag. På lørdag er Korean Air Cargo B747-400 der, og Aeroflot DC10 cargo. Disse kommer mellom kl.10.00 og 12.00 som oftest. Når det gjelder spotteplasser, så er den store vollen ved 19R den beste, når landingen foregår fra nord. Vil du heller se avganger så er det flott å stå omtrent midt på haugen ved 01R/19L Det er jo ikke så lett å si hvor du bør stå, da det avhenger av vindretningen hvis det er vind den dagen. Men lykke til med spottingen. Å ja det er store avstander mellom spotteplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt synd at du skal dit på fredag og ikke lørdag. Vet ikke om noen spesielle fly på fredag. På lørdag er Korean Air Cargo B747-400 der, og Aeroflot DC10 cargo. Disse kommer mellom kl.10.00 og 12.00 som oftest. Når det gjelder spotteplasser, så er den store vollen ved 19R den beste, når landingen foregår fra nord. Vil du heller se avganger så er det flott å stå omtrent midt på haugen ved 01R/19L Det er jo ikke så lett å si hvor du bør stå, da det avhenger av vindretningen hvis det er vind den dagen. Men lykke til med spottingen. Å ja det er store avstander mellom spotteplassene.

 

Det var litt dumt at det ikke ble en lørdag ja! Skulle gjerne sett en 747 og DC-10... Men kommer disse flyene hver lørdag hele året eller? Men Aeroflot Tu-154, kommer den og på lørdag? Lurer litt på hvordan jeg kan komme meg rundt på flyplassen når jeg ikke har bil, og flyr opp dit alene. Går det an å leie sykler? De har meldt pent vær og svak vind på fredag (3 m/s), så dette vil vel ikke ha noen betydning for hvor flyene lander, hvis de har meldt riktig da. (Storm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 2 linker. Avganger og ankomster fredag.

Korean Air cargo og Aeroflot DC10 Cargo går hver tirsdag og lørdag hele året. Når det gjelder TU-154 på lørdag er jeg ikke sikker. Hvis ankomster og avganger foregår fra sør, så lander de fleste på 01R, mens all avgang foregår fra 01L.

Er det slik at de må bruke 19R og 19L, så lander de fleste på 19R, mens 19L blir brukt til avgang. Noen avganger er det fra 19R også da.

 

http://www.osl.no/index.asp?strurl=%2Ffl...p;AIRLINE_CODE=

 

http://www.osl.no/index.asp?strurl=%2Ffl...p;AIRLINE_CODE=

 

Må bare si at den nederste linken var feil. Den er for i dag. Lagt inn ny link for fredag. Og jeg tror ikke du får se noe Qantas på Gardermoen. Det er antakeligvis et fly som har landet i London, og hvor noen av passasjerene flyr videre med British Airways.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 2 linker. Avganger og ankomster fredag.

Korean Air cargo og Aeroflot DC10 Cargo går hver tirsdag og lørdag hele året. Når det gjelder TU-154 på lørdag er jeg ikke sikker. Hvis ankomster og avganger foregår fra sør, så lander de fleste på 01R, mens all avgang foregår fra 01L.

Er det slik at de må bruke 19R og 19L, så lander de fleste på 19R, mens 19L blir brukt til avgang. Noen avganger er det fra 19R også da.

 

http://www.osl.no/index.asp?strurl=%2Ffl...p;AIRLINE_CODE=

 

http://www.osl.no/index.asp?strurl=/flyt...p;l3=&l3id=

 

Det var en god rutetabell "" Fant masse interresant der. Skal hvertfall få med meg Qantas, Icelandair og Aeroflot (som lander 5 min etter jeg har landet "") men tar av igjen rundt kvart på ett. Nå gleder jeg meg skikkelig "" Skal bli gøy å se fly som tar av og lander hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ""

 

Fredagene er ikke så veldig spesielle. Er endel fullere fly en resten i uka, ellers er det noenlunde normalt flyprogram.

 

Den beste dagen etter min mening er tirsdagen. Da skjer det endel morro med store fly,men dette er tidlig på dagen. Du har også ett par store på lørdags morgen/formiddag,men da er det lite som skjer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ""

 

Fredagene er ikke så veldig spesielle. Er endel fullere fly en resten i uka, ellers er det noenlunde normalt flyprogram.

 

Den beste dagen etter min mening er tirsdagen. Da skjer det endel morro med store fly,men dette er tidlig på dagen. Du har også ett par store på lørdags morgen/formiddag,men da er det lite som skjer generelt.

 

Ok, men for meg er alt annet enn F50 og Q400 vi får på Kjevik spesielt ""

Men vet du om det går an å leie sykkel? Hvis ikke spørr jeg i en informasjons-skranke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...