Gå til innhold

Torghattenulykken


Markus Ljøkjell

Anbefalte innlegg

Heisann. Mener jeg så et innlegg her på forumene for lenge siden som hadde en link til cvr-transkripsjon i forkant av denne tragedien. Tror linken kom opp i en diskusjon om evt panikk hos jumpseatpassasjer førte til ulykken, men klarer ikke finne denne igjen på tross av utallige forumsøk. Er det noen som husker og kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PANIKK hos passasjeren i cockpit er vel ikke nevnt som årsak til ulykken.

Men jeg vil gjerne supplere med noe som Aftenposten skrev 7. september 1989 i en artikkel som begynte med: "Flyhavarikommisjonens rapport om Brønnøysundulykken ifjor skyter over mål, mener tidligere direktør Peter Nissen i Widerøes Flyveselskap."

 

Lenger nede i artikkelen står det:

"Et sentralt punkt i rapporten er det faktum at kapteinen tillot samtale med en passasjer som satt på klappsetet, før og under nedstigningen. Flyhavarikommisjonen konkluderer med at denne samtalen har påvirket besetningen negativt, fordi kommunikasjonen mellom flyverne ikke fungerte. Dobbeltkontrollen av navigering uteble, og de kom under minimumshøyde to ganger uten at feilen ble oppdaget, ved 2500 fot og ved 1500 fot.

Kommisjonen har ikke funnet noen rimelig forklaring på hvorfor kapteinen startet nedstigningen for tidlig."

 

En annen ulykke hvor en mulig kommunikasjon med passasjerer har vært nevnt som medvirkende årsak, er den med ambulanseflyet Cessna Citation LN-AAE 14. november 1989.

Følgende ble skrevet da havarirapporten forelå i desember 1990:

"Årsaken til flyulykken 14. november i fjor er klar, sier havarikommisjonen. Flyverne fulgte ikke fastsatte prosedyrer under innflyvningen til Bardufoss. Flyet lå nesten 400 meter under fastsatt minimumsgrense under innflyvningen, det hadde altfor stor hastighet, og det la om kursen et halvt minutt for seint. Hvorfor begge pilotene har begått slike elementære feil, kommer aldri til å bli klarlagt, men havarikommisjonen peker på flere forhold i sin rapport. Ett av dem er at pilotene kan ha latt seg forstyrre av de andre to om bord. Kommisjonen slår fast at passasjeren om bord ikke satt fastspent da ulykken inntraff. Han satt i et sete like bak pilotene, og hadde derfor muligheten til å føre en samtale med dem. Det faktum at passasjeren ble med på turen for å se hvordan ambulanseflyvninger ble utført, styrker en slik teori, ifølge havarikommisjonen. Heller ikke sykepleieren satt på sitt vanlige sete, som er bak i flyet, ved siden av båren. Også hun satt like bak flyverne, ved siden av passasjeren. Men hvorvidt det ble ført noen samtaler i cockpit like før havariet er umulig å si, da flyet ikke var utstyrt med lydbånd som registrerer samtaler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...