Gå til innhold

Serv info, noen tips


Jan Arne Sjøholt

Anbefalte innlegg

Hei Jan Arne!

Jeg kan si kort at ServInfo og været i SB3 er det samme, iallefall om man kjører på en server som fungerer som den skal. ServInfo henter altså inn været sitt fra de samme serverne som SB3 gjør. Men det kan hende at ServInfo henter været fra en "frisk" server, mens SB3 henter fra en "syk" server, sjekk derfor datoen og klokkeslettet på METAR'en både fra SB3 og ServInfo for å få bekreftet at de stemmer overens. Stemmer de ikke kan løsningen være å endre server i SB3.

 

Når det gjelder det å velge rett bane for takeoff og landing har vi alle rotet det til en gang i blandt, men så lenge man klarer å huske at vinden kommer fra den kompasskursen som er oppgitt blir det litt lettere.

For å være på den sikkre siden så bruker jeg somregel å dobbelsjekke med FSNavigator om jeg er i tvil.

Det går også an å bruke en 360' gradskive, lese av rullebanekursen og dermed legge en finger som peker i retningen vinden blåser.

Ellers går det også an å tenke slik at man skal velge den rullebanen som har det tallet/graden som er nærmest rullebane rettningen.

Altså, 350' (RWY35) minus 220' (hvor vinden kommer fra). Differansen kommer på 130'.

Gjør vi dette med 170' (RWY17) minus 220' (hvor vinden kommer fra) blir differansen på -50, gjør vi minusen "usynlig" blir det derfor mindre avstand mellom 170' og 220' enn det er mellom 350' og 220', derfor er rullebane 17 det beste valget.

 

U see? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...