mwalther Skrevet 9. november 2000 Skrevet 9. november 2000 Hei! Tok dette bildet idag. link: http://erfaring.com/fsim1.jpg"'>http://erfaring.com/fsim1.jpg" TARGET=_blank>http://erfaring.com/fsim1.jpg Hva er det som følger flyet som ser ut som drivstoffutslipp? Er dette kun varm luft? Er det dette vi ser som hvitt på himmelen etter fly noen ganger? Det var også en liten utrykkning...ganske så "øvelse" tror jeg. link: link: http://erfaring.com/fsim2.jpg"'>http://erfaring.com/fsim2.jpg" TARGET=_blank>http://erfaring.com/fsim2.jpg Hilsen Markus Siter
Karl Andreas Olssøn Skrevet 9. november 2000 Skrevet 9. november 2000 Dette er kondens hvis jeg har forstått det riktig.... Lufta blir komprimert/trykt sammen ganske fraftig foran flapsen slik at det blir kondens Enkelt sagt egentlig....noen hvet noe mere om dette? ------------------ Mvh Karl Andreas Olssøn Siter
Kjell Arild Skrevet 9. november 2000 Skrevet 9. november 2000 Hei Slike striper er vanlig å se fra fly når lufta er fuktig. Som fra utfelte flaps i dette tilfellet. Jeg vet ikke hvorfor de oppstår, men det vet sikkert noen andre her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] - Uansett, dette er ikke noe dramatisk, og er helt vanlig. Det kan også sees på større turbopropellfly, f.eks C-130 Hercules, men da som spiralformasjon fra propellbladspissene. Eksempel: http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=2679"'>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=2679" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=2679 Kjell Arild Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 10. november 2000 Skrevet 10. november 2000 Har sett det samme fenomenet ganske ofte ved vingetippen ved "flare" rett før de lander i forbindelse med høy luftfuktighet.... Det minner meg forresten om en litt morsom historie som jeg opplevde en gang jeg dro til Tromsø med en MD80. Jeg satt ved midtgangen, ved vinduet satt en liten gutt, og faren hans satt imellom oss. Faren hans var svært lite begeistret over å fly, og satt å klamret seg til stolen hver gang det ristet litt, o.l. Vi hadde ført en lett samtale på hele turen, og under landingen kom mannen til å ta helt av: Som sagt så har jeg ofte sett disse stripene i forbindelse med landing, og da kan det nesten se ut som om det ryker fra vingespissen.... "Se Pappa! Det ryker fra vingen!" var vel det siste den mannen trengte å høre akkurat da, men det brydde ikke guttungen seg noe om... Hehe... Mannen suger tak i armlenene på setet, og han blir kritthvit i ansiktet og på knokene... Jeg så jo "stripen" jeg også, så jeg begynte å forklare han hva det faktisk var for noe, og at han ikke behøvde være nervøs da det var helt normalt. Han forsto hva jeg sa, men han klarte(!) ikke å slippe taket i stolen før flyet stoppet opp ved gaten... Jeg foreslo at han burde ta kontakt med flyselskapet ang. et flyskrekk-kurs, og mannen svarte da: "Finnes det????"... Stakkars mann... ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com Siter
Kjell Martinsen Skrevet 10. november 2000 Skrevet 10. november 2000 Nei, slike har det slett ikke godt. Dette blir off topic, men har flyselskapene anledning til å "svarteliste" passasjerer som er så sterkt belastet med flyskrekk, at de teoretisk kan være til alvorlig hinder ved en eventuell evakuerinsgssituasjon (langt ord på 20 bokstaver)? KjellM Siter
Dennis Aske Skrevet 10. november 2000 Skrevet 10. november 2000 Hei Stripen du ser i bakkant av vingen skyldes et fenomen som oppstår under værforhold der luften inneholder en høy grad av fuktighet. Utgangspunktet er forholdet mellom lufttrykket og mengden av fuktighet i luften. I vingens bakkant vil det enkelte steder oppstå turbulens eller "virvler" av luft. I disse områdene vil lufftrykket bli vesentlig lavere enn i området rundt. Fuktigheten som luften inneholder vil jo fremdeles være der, men siden mengden av fuktighet nå blir større i forhold til mengden luft, vil fuktigheten nå omdannes til synlige vannpartikler (nesten som damp). Hilsen Dennis Siter
JRE Skrevet 12. november 2000 Skrevet 12. november 2000 For å forklare dette litt til: Dette kalles Aerodynamic contrail og og er et resultat av følgende: Luften som presses rundt vingen/propeller evt. andre ting har et lavere trykk enn luften omkring. Denne luften blir avkjølt "adiabtic". (Luften ekspanderer og blir derfor kjøligere) Avkjølingen kan da komme ned på duggpunktet og en kondensasjon oppstår, partiklene synes. Dette dereier seg om et tynt lag som forsvinner relativt fort igjen. Den andre formen for contrail er: "Exhaust contrails" (Stripene vi ser på himmelen )og oppstår ikke av samme grunn, men når varm fuktig "exhaust" blander seg med kald luft. Det typiske er at det er svært kald luftmasse. Denne formen for contrail kan leve lenge og kan også oppstå i et cirrus layer. Med hilsen Jan Roger [Endret av Jan Roger Ekedal 12-11-2000.] Siter
Erik H. Bakke Skrevet 13. november 2000 Skrevet 13. november 2000 Enkelte ganger viser dette seg ved at kondens blir utfelt i inntaksluften til motorene. Dette kan skje selv om det ikkje er kondens over / bak vingen, f.eks. ved rusing av motorer før takeoff. Luftinntaket til motorene blir da skjult av et kvitt teppe. Ganske artig å se på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.