Gå til innhold

Gearproblems on approach


Thomas Teslo

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg et problem jeg aldri har hatt i FS før. Jeg var established på ILS 07L på EDDF og skulle ta ut hjulene - men ingenting skjedde. Det var helt dødt. Gearspaken flyttet seg til down-position, men ingen lyd, og heller ingen hjul som kom ned. I det jeg kjente at panikken gjorde seg gjeldene, tok jeg meg sammen og prøvde å ta opp og ned hjulene flere ganger. Måtte også prøve manuell pumping, men heller ikke det fungerte. Så det ble en go around og request om lowpass så TWR kunne bekrefte om hjulene var ute eller ikke. Så, 100 ft over rullebanen, i 140 kt kom plutselig hjulene ut, og TWR kunne bekrefte at alt så bra ut. Så var det en ny runde før et tredje forsøk. Spørsmålet var om hjulene var "down and locked", eller om de ville gi etter når jeg landet. 10 minutter senere var vi trygt på bakken, og jeg slapp å oppleve alle piloters mareritt, nemlig en nødlanding uten hjul.

 

Har noen opplevd noe lignende? At hjulene ikke kommer ut når man trykker G (eller spaken i down-position), men plutselig kommer de? Og fungerer Ctrl+G (manual pump)?

 

For alle som lurer: jeg har ikke satt på noe failures!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hjulene "plutselig " kom ut, var det da av seg selv, eller at du trykket dem ut? Hadde selv et hjul-problem tidligere, etter installasjon av SB3 (de første utgavene) Hjulene kunne gå både ut og inn av seg selv. Det var etter hva jeg forsto en ren bivirkning av økning/reduksjon av trottle. Var ikke få ganger hjula spratt inn like før touchdown.

Feilen forsvant derimot av en nyinnstallasjon/overskrivning av fsuipc og sb3.

 

Angående nødlanding uten hjul, så går det faktisk ann i msfs. Men da må landingen være av silkemyk klasse. Du har naturlig nok liten eller ingen kontroll på flyet etter det treffer bakken. Og du vil oppleve tidenes korteste stopp-distanse. Kan ikke garantere at det virker på alle fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...