Gå til innhold

Nödlandning i havet utanför Sicilien *nyheter


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

For å si det på Dagbladets måte; "Passasjerfly styrtet i havet". Oppdatering: Tror du sannelig ikke det var det de skreiv og. ""

 

Får håpe alle klarte seg her og da. ""

 

-----

Totalt offtopic;

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,681859,00.html

"Personligt rekord med fantastiska 25 centimeter och nu är hon med i guldjakten igen." Dere svensker kaster virkelig langt. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det på VG. Synd å si det nå kanskje, men den flytypen så fin ut. Noen som kan fortelle meg hva det er og evt. en link til nedlasting?

Ser dem har reddet mange personer, så det har vel gått relativt greit med passasjerer og besetning.

 

Store ulykker kommer 3 og 3. Canada forleden, Italia i dag og hvis vi ser bort fra atentatet (kanskje) på han afrikanske politikeren, så kommer det kanskje en smell til i nær fremtid. Håper ingen liv går med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet er en ATR42, og du finner -500utgaven med fullt fungerende panel m.m. i Webshopen her på Flightsim.no som CDutgave, omtalt av ingen ringere enn meg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på Dagbladets måte; "Passasjerfly styrtet i havet". Oppdatering: Tror du sannelig ikke det var det de skreiv og. ""

 

Vel, en nødlanding på sjø er vel nesten å betegne som en styrt i utgangspunktet. Ikke mange faktorer som kan kontrolleres der. Så sant det ikke dreier seg om sjøfly eller amfibiefly (som Lake'n i Tromsø). Ditching har jeg *ekstremt* lite lyst på å måtte oppleve, heller en føre var eller nødlanding på land. Leste ett sted at prosedyren for ditching var med i checklista for å berolige piloten og passageren, ikke så mye annet ""

 

På ett tidspunkt i natt varierte det med 13, 15 (i samme artikkel i VG eller Dagbladet), 17, og en til i forskjellige medier.

 

Og nå enda mer ""

 

Selv om jeg syns media går litt vel kjapt i svingene til tider med å presentere "fakta", så er folk her som kanskje burde vite bedre ikke langt unna heller med å "fordømme" media for hver minste flyrelaterte artikkes som skrives -- feil eller ikke.

 

Media tar en "sjangs" -- noen ganger failaktig -- i håp om å være først ute = bedre opplag = inntjente penger, hva er våres unnskyldning i å være påståelig om media?

 

Tragiske greier, åkke som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på Dagbladets måte; "Passasjerfly styrtet i havet". Oppdatering: Tror du sannelig ikke det var det de skreiv og. ""

 

Vel, en nødlanding på sjø er vel nesten å betegne som en styrt i utgangspunktet. Ikke mange faktorer som kan kontrolleres der. Så sant det ikke dreier seg om sjøfly eller amfibiefly (som Lake'n i Tromsø). Ditching har jeg *ekstremt* lite lyst på å måtte oppleve, heller en føre var eller nødlanding på land. Leste ett sted at prosedyren for ditching var med i checklista for å berolige piloten og passageren, ikke så mye annet ""

 

Vel... Nå viser riktignok en sammenligning av GA-ulykker (én og to-motors GA-maskiner) i USA, at oddsene for å overleve en kontrollert ditching er like stor som en kontrollert nødlanding i tretopper (ca. 85% om jeg husker rett), og det er den høyeste oddsen blant nødlandingene utenfor en flyplass.

I tillegg oppstår det ifølge de samme statistikkene færre personskader ved ditching enn ved landing i tretoppene. Det er altså snakk om tett barnålskog, ikke krattskog hvilket havner laaangt nede på lista over egnede steder å lande

 

En annen ting av interesse blant tallene jeg så var at oddsene ikke peker hverken den ene eller andre veien for ditching med fast understell (eller opptrekkbart med hjulene ute) og opptrekkbart med hjulene inne, ei heller fordeler eller ulemper med lavvinget kontra høyvinget under ditching. Det var rett og slett ingen tendenser som var tydlige nok til å dra en konklusjon på de tingene.

 

Verst odds har man ved landing på flatt terreng med steiner, eller terreng med mykt underlag (f.eks et pløyd jorde) hvor flyet vil grave seg ned i terrenget, og friksjonen som følger vil rive flyet i filler....

 

En annen ting var at det prosentmessig (i forhold til antall operative maskiner) var like mange ulykker med en-motors og to-motors fly. Ikke fordi det ikke er mer trygt med to motorer enn én, men fordi pilotene med to motorer føler seg tryggere og presser lengre i dårligere vær enn de med én motor, og fordi pilotene med to motorer er like dårlige som alle andre når det gjelder å ha nok fuel... ""

 

...så jeg flyr med oppblåsbar redningsvest på meg, og sjekker fuelnivået hvert kvarter.... ""

 

Skal se om jeg finner igjen denne rapporten i sin helhet, så skal jeg jeg legge en link her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødlanding på sjø med passasjerfly er sjelden noen god ide, og som oftest en aller siste utvei når ALT annet klikker. Det skal ihvertfall være mye galt med maskinen før jeg setter den ned på vannet.

 

Hva gjelder tomotors maskiner: det er jo i utgangspunktet tryggere, men kan være farligere enn enmotors i hendene på en som ikke helt trenet. Det finnes nok av eksempler på folk som bokstavelig talt har rygget ut av banen etter motorkutt under avgang.

 

Når vi var i simulator for type rating trening så ble vi jo bøttet ned med motorkutt, også under avgang. I de mest ekstreme tilfellene så ble også "autofeather" systemet satt ut av funksjon slik at det ble godt med drag på den dårlige motoren. Og jeg skal hilse og si at du må reagere kjapt og bruke lårmuskler for å holde maskinen noenlunde i baneretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber hos BAT og flyr Cessna conquest II.

 

Det finnes ikke så mange ATR operatører her i landet, DAT og Coast Air er vel de eneste, men jeg kan jo ikke jobbe for mere enn ett selskap så det holder det ""

 

Nei, det får holde med en arbeidsgiver om gangen "". Jeg ser at "ditt" BAT er et rimelig nytt selskap, men jeg synes å huske at vi hadde et Bergen Air Transport på sytti og åttitallet også. Eller husker jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...