Gå til innhold

Twin Ottere i Norge?


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

For å sitere en mail jeg fikk:

------------------------------

Vi er eit filmselskap frå Luster i Sogn og Fjordane som arbeider saman med eit engelsk dokumentar TV-selskap. Vi undersøkjer no om det finst Twin Otter fly i drift i Norge i dag. Eg veit at de har eit DHC-6 i Bodø. Men finst det slike i drift på Vestlandet (Sør-Norge)i dag?

-----------------------------

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om jeg forstår rett mener de DHC-6en på Bodø Flymuseum, og den er vel ikke akkurat i drift, noe de tydeligvis mener?

 

Etter det jeg vet forsvant den siste ut av drift i 2000 da nye Båtsfjord åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hoppes i hvertfall i fallskjerm fra twin Otter på Oppdal.

senest i påsken var det twin otter som løftet hoppere der.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om jeg forstår rett mener de DHC-6en på Bodø Flymuseum, og den er vel ikke akkurat i drift, noe de tydeligvis mener?

 

Etter det jeg vet forsvant den siste ut av drift i 2000 da nye Båtsfjord åpnet.

 

Forsvaret beholdt vel sine ei stund etterpå? Mener å huske at ikke alle Twin Otterene deres dro utenlands da de først ble kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen Twin Ottere som er på norsk register lenger, hverken militære eller sivile.

Widerøes siste Twin Otter LN-WFD S/N 700, ble solgt til utlandet sommern 2000. Siste ordinære tur i rutetrafikk var 31.mars 2000. Da hadde Widerøes maskiner fløyet en distanse på ca 3500 ganger rundt ekvator, landet 1 million ganger, og fraktet ca 14 millioner passasjerer.

2 av Forsvarets 719 fly ble først solgt til et norskt selskap, men ble senere solgt til USA pga at Luftfartstilsynet ikke godkjente forsvarets Tag-system for vedlikehold. Den siste 719 maskinen står utstilt i forsvarets flysamling på Gardermoen. Forsvaret har produsert ca 60 000 flytimer på Twin Otter.

Både Coast Air og Norsk forurensningskontroll har operert Twin Ottere.

Mulig det finnes noen maskiner i en eller annen fallskjermklubb i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...