Johan Rönngren Skrevet 17. mai 2005 Skrevet 17. mai 2005 Hej! Har läst en hel del om olika scanners här på forumet och även på andra forum. Har länge funderat på att skaffa en scanner så att jag kan lyssna av trafiken från Karlstad Flygplats, ESOK. Skoj att höra kamraterna i flygklubben Som ni säkert förstår är jag inte så värst intresserad av att punga ut flera tusenlappar för en scanner som jag bara ska använda till det här ändamålet. Eftersom flera skriver från platser där de bor nära sin respektive flygplats och anser att än den ena, än den andra scannern är bra, är jag lite rädd att just detta beror på att skribenterna befinner sig i ett område där trafiken på radion är förhållandevis hög. Här i de Värmländska skogarna händer inte mycket och dessutom har vi flertalet nivåskillnader som gör att mottagningen kanske blir sämre. Vad jag egentligen vill veta är om ni tror att Maycom AR-108 kan vara ett bra val för mig? Jag ska alltså sitta hemma och lyssna, med tre mil skog mellan mig och flygplatsen. Man vill ju helst inte köpa något man inte kan använda. 800:- är ju trots allt pengar man istället skulle kunna lägga på en extra flygtimme, så det vore fint om ni kunde ge lite tips om vad ni tror om den här scannern. Räcker den i mitt fall, tre mil från flygplatsen och terräng med höjdskillnader emellan? Den är mystiskt billig på något vis Siter
Thomas Gundersen Skrevet 17. mai 2005 Skrevet 17. mai 2005 Har selv AR-108 som jeg er fornøyd med, men rekkevidde på antennen er ikke all verdens. Jeg tror du vil få problemer med å høre fly på bakken, og eventuelt tower og ground. Et alternativ er jo en ekstern antenne. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 17. mai 2005 Skrevet 17. mai 2005 Hvilken scanner anbefales, bor ca 8-12 km fra Flesland. Snakker da om noe til under 1200,- helst. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 17. mai 2005 Skrevet 17. mai 2005 Tja, kommer an på hvor mange fjell det er i veien det. Jeg bor i sentrum og kan ikke høre de på bakken med min AR-108, men flyene kommer godt inn. ATIS får jeg så vidt inn. Ironisk nok er det motsatt med Stavanger controll, der får jeg kun bakken som oftest. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Dette med hvor god radio'en er til å motta signaler - Hva kommer det av sånn helt nøyaktig? Rekkevidde er jo gjerne et ord man bruker om radio som SENDER... Og for VHF så pleier det vel å være Line of sight med mindre sende-effekten er mindre enn at signalet rekker ut dit uforstyrret? Eller noe sånt... Siter
Karl R Pettersen Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Bor selv på Sandnes, og har 'nesten' luftlinje til Sola, hadde det ikke vært for en betongvegg i blokka. Ute på terrassen for jeg inn det meste veldig flott, men ikke inne på "flyrommet" Det andre frekvensbåndet (politi osv) får jeg inn ekstremt godt. Er vispantennen som følger med "mer" tunet for politiradio i forhold til airband? Har det noe å si i det hele tatt, når båndene ligger såppass nær? Siter
Johan Rönngren Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Skrevet 18. mai 2005 En fråga angående Maycom AR-108. Någon som vet vilken antenn som passar om man vill ha en extern, det vill säga om jag inte vill använda den lilla antennen som följer med när man köper scannern? Det verkar som att AR-108 har en knepig antenningång jämfört med andra scanners? Jag hittar ingen bra information på internet om var man kan köpa en passande extern antenn. Tacksam för tips! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Jeg bygger antenner selv, tilpasset flybåndet. Søk på "j pole" på internett så finner dere sikkert oppskrift på hvordan lage seg en. Tilpass den for 125MHz, så blir det bra. 108 har SMA kontakt. Siter
Axel Næss Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Må man ha flysetifikat får å kunne eie en slik lovlig? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Ikke radioscanner nei, det har blitt lovlig, og kan brukes med god samvittighet. Siter
Johan Rönngren Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Skrevet 18. mai 2005 Tack för informationen Tarjei. Nu är det däremot så att jag är mycket oteknisk och jag tvivlar starkt på att jag kommer att lyckas bygga en antenn Förresten, finns det någon risk att man förstör scannern om man ansluter en hemmabyggd antenn som är felaktigt byggd? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Så lenge du ikke bruker forsterkere osv som kan sende strøm inn i radioen så er det ikke farlig å eksperimentere med antenner. Du kan jo lage en enkel trådantenne ved å ta to ståltråder på ca ,7 - 1 meter lange og feste på antenneinntaket på radioen (ene tråden til senter i radiopluggen og en til ytterkanten av pluggen). Det fungerer det også. Eneste som kan skje er at du har kødda til antennen og ikke får ut noe brukbart av den, så fort du kobler den ifra igjen så er radioen like god som tidligere. Siter
Helge Kalseth Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Hei Jeg hadde en slik en, grei nok men solgte den da den hadde så jævlig dårlig høytaler (men grei nok med "propp" i øret). Den tok fint inn trafikken i Tromsø, selv 2 - 3 mil fra langnes (jeg vet ikke hvor sendemasten(e) står). Har ikke kjøpt meg noe ny enda. Siter
Johan Rönngren Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Skrevet 20. mai 2005 Tack för tipset! Man kanske ska börja i liten skala och testa med ståltråd eller något då. Skickade även ett mail till ett företag som berättade att följande antenn skulle kunna passa: http://ham.srsab.se/Diamond/SRH-789.htm Frågan är dock - vad tror ni som är kunniga om den här antennen? Kommer mottagningen att bli mycket bättre, eller är det ingen större idé att köpa den? Ursäkta alla frågor, men jag är väldigt sugen på att komma igång Siter
Johan Rönngren Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Skrevet 20. mai 2005 Så lenge du ikke bruker forsterkere osv som kan sende strøm inn i radioen så er det ikke farlig å eksperimentere med antenner. Du kan jo lage en enkel trådantenne ved å ta to ståltråder på ca ,7 - 1 meter lange og feste på antenneinntaket på radioen (ene tråden til senter i radiopluggen og en til ytterkanten av pluggen). Det fungerer det også. Eneste som kan skje er at du har kødda til antennen og ikke får ut noe brukbart av den, så fort du kobler den ifra igjen så er radioen like god som tidligere. En sak till förresten, och nu kommer säkert en dum fråga: Ska ståltrådarna snurras samman, det vill säga, ska jag se till att de sitter ihop med varandra eller ska de vara fria från varandra? Det känns som att det bara skulle fungera om de har kontakt med varandra? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 De skal IKKE ha kontkt med hverandre, en går rett nedover og en rett oppover, og senterpunktet er koblet til radioen (enten direkte på kontakten eller via kabel). Siter
Johan Rönngren Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Skrevet 21. mai 2005 Tack för svaret Tarjei! Vad tror du om antennen som jag länkade till här ovanför? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 21. mai 2005 Skrevet 21. mai 2005 Tjaaa, vanskelig og si, den er sikkert "grei nok", men om den er av det beste du får tak i til flybåndet har jeg mine tvil om. Jeg vet at permo (www.permo.no tror jeg) har noen gode antenner med SMA kontakt, se litt der. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.