Gå til innhold

Første gang på VATSIM, se her!!


Sondre Aabø

Anbefalte innlegg

Hei, siden SB3 har kommet ut så har jeg merket at det har kommet mange helt ferske piloter inn på nettverket, noe som er bra! Til dere så anbefaler jeg at dere leser gjennom dette og tar en titt på linkene.

 

Første gang på VATSIM, hva skjer?

 

VATSIM er et nettverk av piloter og ATC som prøver å drive hobbyen videre over på et høyere plan, det vil si å logge på nett og være sammen med andre som tar flightsim seriøst.

På VATSIM så prøver vi å gjøre hobbyen ”As real as it gets”, dette gjør vi med at vi har live ATC og at fly opererer under samme forhold som på ekte.

 

Før du logger på VATSIM for å ta deg en hyggetur så er det viktig at du kan litt om IFR navigering. Jeg kan nevne SID STAR, noe som brukes under avgang og landing. Andre ting er hvordan man skal legge opp en IFR flightplan fra destinasjon til ankomstflyplass. Dette er viktig siden det er denne informasjonen ATC bruker for å vite hvor du skal og hvordan du skal komme deg ditt. Kart over den flyplassen du er på og den du skal lande på er også viktig å ha for hånden og forstå de som de er.

Du må også kunne litt fraselogi. Det er dette språket som blir brukt under en flytur med ATC. Dette lærer du deg ved å lese og lytte til andre. Fraselogien går for det meste på Engelsk, men oppstår det problemer så er det ikke noen problem å snakke Norsk. Selve klareringene må foregå på engelsk. Noe som er relativt lett, siden alt er standardisert.

 

Når du har lest litt om dette så har du det mest grunnlegende kunnskapene inne, men det er fortsatt en del å lære. Første gang du logger på så er det viktig at du ikke starter på rullebanen. Gjør du det og noen ligger på final så lager du bare trøbbel. Det neste da er å sende inn flightplan. Det gjøres ved å skrive inn dataene som er viktig for ATC. Kan nevne: FlightLevel (FL), punktene i ruta, avgang og landingsplass, flytype. Det er viktig å fylle ut resten av feltene i skjema. Når du har sent den inn, trykket OK og ATC har mottatt den så er du klar for å få klarering. Det er her fraseologien kommer inn.

 

Videre vil jeg ønske deg lykke til og spør hvis det er noe du lurer på!

 

Her har jeg funnet frem noen sider du bør lese igjennom.

 

 

 

Mye informasjon om flygning online generelt

 

Fraselogi

 

Fraselogi norsk

 

Scandinavian Vacc

 

Kart for Gardermoen

 

Informasjon om Gardermoen

 

Hvordan finner jeg punkter til flightplan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra Sondre. Idag har vi hatt ekstremt mye trafikk, og som jeg har merket har det dukket opp både det ene og det andre av piloter. Noen med erfaring og noen som ikke helt vet hva et fly egentlig er.

 

 

Mitt tips til dere som er nye. Les igjennom disse linkene som Sondre har lagt ut. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...