Gå til innhold

Mikroflylappen vs PPL-A


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Akurat, så det er snakk om to forskjellige sertifikat for mikrofly og småfly.

Hva er i hovedsak forskjellen på hva man lærer når man tar mikroflylappen i forhold til PPL-A, og hvor mye billigere er det? Kan man konvertere mikroflysertifikatet til PPL-A senere for en fin pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat, så det er snakk om to forskjellige sertifikat for mikrofly og småfly.

Hva er i hovedsak forskjellen på hva man lærer når man tar mikroflylappen i forhold til PPL-A, og hvor mye billigere er det? Kan man konvertere mikroflysertifikatet til PPL-A senere for en fin pris?

 

Ja, det er to forskjellige sertifikater.

 

Nå har jeg ikke PPL, men i utgangspunktet så baseres mikrofly-teorien på de fleste PPL-bøkene. Teorien er noe forenklet, inkluderer ikke f.eks bruk av instrumenter for navigasjon, osv, og går mye mer direkte på det tekniske enn PPL-teorien gjør.

 

De fleste som tar mikrofly-sertifikat skal jo stå for vedlikehold på eget fly, så det er mye der som PPL-folket ikke har bruk for.

 

Prismessig er de nok ganske forskjellige. Luftfartsskolen sitt teorikurs for PPL koster vel 8.000,- mens normal pris på mikrofly-teorien er ca. 2.500,-

 

 

Tidligere så har det vært slik at ved overgang fra mikro til PPL, så har man fått godskrevet 10% av timene på mikro, inntil 10 timer (av 100 timer altså). Mao. sparer man rundt 10.000,- i instruksjonstimer på småfly... Om den regelen fortsatt gjelder er jeg usikker på, men man hadde altså den tidligere.

 

Uansett så vil man med 100 timer i mikro nok ta flygingen med småfly ganske fort, og man kan heller konsentrere seg om å tilpasse seg de andre forskjellene mellom de to klassene.

 

 

...og motsatt så kan man jo også konvertere fra PPL til mikro, ved å gjennomgå teorikurset, og om jeg husker rett så er det minimum 5 timer flyging med instruktør i mikrofly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere så har det vært slik at ved overgang fra mikro til PPL, så har man fått godskrevet 10% av timene på mikro, inntil 10 timer (av 100 timer altså). Mao. sparer man rundt 10.000,- i instruksjonstimer på småfly... Om den regelen fortsatt gjelder er jeg usikker på, men man hadde altså den tidligere.

 

Det stemmer det. For å sitere NAK (Norsk Aero Klubb):

 

De som har valgt rorkontroll (3-akse), kan gå direkte videre for å ta sertifikat på motorfly (du vet slike som Cessna, Piper osv), der det trengs minimum 45 flytimer. I tillegg må en ta full eksamen i PPL-A teorien etter JAR-FCL inkludert flytelefonisertifikatet om en ikke skulle ha dette fra før. Man kan telle med 10% av sine mikroflytimer, begrenset oppad til 10timer, i de 45 obligatoriske timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja.. Var ikke sikker på om den regelen ble beholdt etter overgangen til JAR-blablabla... ""

 

...men der står det jo svart på hvitt...

 

Har tidligere tenkt tanken å ta PPL-A ved en senere anledning, men nå som jeg har fly, så er det begrenset hvor aktuellt det ville vært å bruke PPL særlig ofte...

 

Eneste jeg kan tenke meg er om en gjeng mikroflygere vil dra på langtur, så kan det være kjekt med en C172 med all bagasjen i.. ""

 

Neida, men det kan alltid være kjekt med et bedre utstyrt følgefly på langtur...

 

Blir neppe aktuellt med det første, og siden PPL blir dyrere og dyrere, så blir det neppe aktuellt senere heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde igrunn ikke hørt om NPPL før jeg leste artikkelen i Todays Pilot før helgen, men det hadde jaggu vært noe...

 

PPL-teorien og 5 timer konvertering hadde gjort det mye mer aktuellt å fly 4-seter i ny og ne....

 

...men med mindre NPPL hadde fått aksept nedover i europa, slik at man kunne legge ut på tur, så hadde det igrunn vært lite aktuellt uansett... Pr. idag så er det kun UK som har NPPL, hvilket gjør at man kun får fly i UK... ...men man kan sette seg i mikroflyet og fly hvor du vil... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert mikroflyging i stedet for PPL i det siste. En av grunnene til at jeg ser litt mer på dette nå, er ankomsten av en ny Atec Zephyr 2000 på Værnes. Den eies av Hilmar Tollefsen og er et fly man kan skole til mikro på, slik jeg har forstått det. Når man ser dette mikroflyet forsvinner det man har av "tørkestativ med snøscootermotor"-sperrer... For dette er lekkert! Ellers finnes det flere klubber i Trøndelag, men ikke på Værnes. Med mine 20 minutters kjøring til flyplassen hadde det vært å foretrekke.

 

Siden det ankommer flere mikrofly med ytelser opp mot (og forbi) de større "jern-flya" (Cessna/Piper osv.) til mikromiljøene her i landet, håper jeg at kanskje man vil se disse i klubbvirksomhet ikke bare på Sola, men på flere lufthavner her i landet. De burde ikke være noe mer sinke i trafikken enn de tradisjonelle småflyene. ""

 

http://home.online.no/~arn-hemb/LMFK/flypark.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...