andreas a berg Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Antar at de fleste har sette dette allerede. Men ja nå skal Boeing 787 Dreamliner Bygges i Plast. VG`s nettugave Men lurer på om dette vil være mindre sikkert. Syntes ikke dette hørtes så veldig trykt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 det står at den skal inneholde minst 50% komposittmaterialer noen som vil si at det plast ikke er det eneste... Kan nevne karbon som er ett utrolig lett og sterkt materiale... det samme som brukes i "cockpiten" til F1 biler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Berge Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Tror neppe de hadde lagd det slik hvis det ikke er trygt/sikkert.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Antar at de fleste har sette dette allerede.Men ja nå skal Boeing 787 Dreamliner Bygges i Plast. Men lurer på om dette vil være mindre sikkert. Syntes ikke dette hørtes så veldig trykt ut. At det bruker plast er vel ikke akkurat særlig dekkende for komposittmaterialer.... Materialene det er snakk om her er betraktelig sterkere en aluminium, og har en rekke andre egenskaper som er veldig fordelaktige, avhengig av hva de skal bruke til. At vg, eller noen annen avis for den saks skyld, omtaler slikt som plast viser bare hvor uvitende de er når det kommer til aviation (teknologi generelt også...) Komposittmaterialer har vært i bruk i laaaaaaaang tid, feks i kampfly. Det som er revolusjonært med B787, er at komposittdelene er så store i forhold til hva som er gjort før. Tro meg, Boeing tør ikke gamble med liv, hadde det ikke vært sikkert hadde ikke dette blitt gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Igjen, typisk VG!! En overskrift kun for å tiltrekke seg lesernes oppmerksomhet: Syntes ikke dette hørtes så veldig trykt ut. Man spiller på frykt mekanismer med denne upresise overskriften. Den gjengse oppfatning blant folk flest er jo at plast er et dårligere materiale en metall. Det er jo en myte som har slått rot grunnet massevis av dårlige plastprodukter. Det er ikke feil å si at det blir et "plastfly", men det er ikke spesiellt riktig heller. Straks man leser artikkelen blir bildet annerledes. Synes faktisk at den er utfyllende og opplysende. Men overskrifta ødelegger helhetsinntrykket. Hva er det som får VG til å tro at ikke den samme artikkelen ville blitt lest hvis overskriften hadde vært : "Passasjerfly bygges i kompositt materiale"? Kanskje hele basisen for artikkelen forsvinner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Nyborg Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Innlegg slettet av Dag Johansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ilan Sharoni Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Komposittmaterialer er forsåvidt ikke noe nytt. Man bruker kompositt (glassfiber) i mindre båter for flere titals år. Det tåler både vann å fysisk påkjenning og er ikke mindre sikker enn treet det erstattet. Men klart at det er en gambling med livet. Ethvert stort inngrep medfører risiko. Boeing kan teste flyet så mye de vil, men det som er farlig er nettopp det man ikke forventer. Og jo større forandringen er jo mer er ukjent. Man ikke vet hvordan komposittene vil forandre seg med tiden. Man ikke vet hvordan de andre materialer i flyet vil reagere med plasten. Man ikke vet hvordan vil flyet tåle elektriske fenomener med en kropp som ikke leder strøm. Man ikke vet hvordan besetningen vil tåle ytre stråling som er kanskje annerledes med plast enn med aluminium. Man kan ikke etablere effektive vedlikeholdsrutiner før man vet hva som faktisk kan gå galt, noe må faktisk gå galt først. Man ikke vet hvilket miljøkarv vil man få når tiden er moden for å kassere flyet. Man ikke vet hva vil skje med det neste komposittfly hvor ønsket vil bli å gjøre det samme men billigere og fortere. En bedrift i et varmere land har prøvd seg for en del år tilbake med en glassfiber bil. Ideen var like framtidsrettet som Dreamlineren. Men det har vist seg etterpå at bileierne kunne ikke parkere bilene i gaten i dette varmere land: de risikerte nemlig å komme tilbake til en bil som er halvspist av kameler. Men forhåpentligvis vil man se tilbake om 30 år og vil takke Boeing for deres modig skritt. . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg har ingen betenkligheter med at Boeing vil bygge fly med større grad av komposittmaterialer. Rene glassfiberfly (småfly riktignok) finnes det også mange av, de første kom vel på 60-tallet. Holdbarheten ved riktig behandling overgår det meste og man har gjort mange undersøkelser på hvordan materialene oppfører seg over tid. Når det gjelder elektriske spenninger m.m. har det også vært mange prosjekt på dette, bl.a. hos NASA hvor man f.eks. blander strømførende materiale inn i kompositten. Men om komposittmaterialene er så mye bedre enn mange andre materialer i forhold til kostnad er jeg ikke så sikker på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.