Gå til innhold

Remarks felt i SB


Jan Fredrik Furøy

Anbefalte innlegg

Forsår det slik at du mener i flightplan?

Der kan det stå f.eks.:all charts.Hvis du har det da.

Jeg personlig som er newbie på vatsim skriver:"newbie.Request vectoring"

Da vil ATC se at jeg ikke kan fly SID/STAR,og requester vektorering ut og inn mot flyplassene.

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63/LN-AFU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk i vertfall at commentfeltet skal begynne med enten /v/,/t/ eller /r/, og betyr henholdsvis om du kan sende og motta voice, kun har tekst eller bare kan motta men ikke sende voice.

 

Ellers er det ganske fritt, /all charts/ kan du ha med, /newbie/ er lurt å ha om du er det /requesting vectors/ om du ønsker vektorering fra ATC osv. I mitt kommentarfelt pleier det å stå noe slikt som: /v//opr/vca//all charts/, og flyr jeg i utlandet legger jeg ofte til //call/coast//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til mitt tidligere innlegg "Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema" ( http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=0&Number=64241&page=&fpart=1&vc=1 ) og klipper ut denne.

 

Remarks delen kan bli ganske stor dersom man har mye tilleggsinfo til ATC, og mitt forslag er å bruke ledig plass på rute delen av FPL, dersom det trengs. Det finnes fler enn dem jeg opplyser om her, men det er dem som jeg har sett blitt brukt i SB, og kan være av interesse. Alle skrives som koder med en skråstrek bak (/)

Følgende muligheter kan brukes her:

0 - Tallet null. Dersom ingen ytterligere info til ATC er nødvendig.

 

REG/ Flyets registrering, dersom det ikke opplyses om dette i Aircraft Ident.

REG/ LNETF

 

SEL/ SELCAL koden flyet bruker (SELCAL brukes ikke i SB/PC)

SEL/ ETFS

OPR/ Flyets operatør, dersom det ikke kommer klart frem av Aircrat Ident

OPR/ Norwegian Aviation College

 

STS/ Flyet skal ha spessiell service fra ATC og her gis grunnen for dette.

STS/ EXM833 - Fritatt fra kravet om 8.33 kHz VHF radio.

STS/ ONE ENG INOP - Flyet har en motor ute av drift.

STS/ NONRNAV - Flyet er fritatt fra kravet om RNAV utstyr

STS/ NONRVSM - Flyet har ikke RVSM utstyr og har planlagt å fly i FL290 eller høyere

STS/ PROTECTED - Av sikkerhetsmessige årsaker er opplysninger om flyet forbehold dem som trenger å vite det.

STS/ EMER - Flyet er i en eller for for fare.

STS/ HOSP - Ambulanseflygning

STS/ HUM - Flygning med humanitære formål.

STS/ SAR - Flygning involvert i søk og redning.

STS/ HEAD - Flygning med statsoverhode

STS/ STATE - Prioritert flygning for staten.

 

TYP/ Flytype dersom du ikke finner den typen du flyr i lista.

DEP/ Navnet på flyplassen du tar av fra, dersom ZZZZ er skrevet i Departure point.

DEST/ Navnet på flyplassen du skal til, dersom ZZZZ er skrevet i Destination

ALTN/ Navnet på den flyplass du har som alternate, dersom ZZZZ er skrevet i Alternate airport

RMK/ All annen informasjon skrevet i klart språk dersom du mener ATC bør vite om det.

 

For info: Dette er slik det skrives i virkelig flygning.

 

Ha en god dag?

Eivind.

PS - Kjevik er en fin flyplass å fly til på VATSIM =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lad mig lige svare på den anden del af dit spørgsmål.

 

Som ATC ser jeg altid, hvad der står i Remarks.

(At jeg så glemmer det nu og da som atc, det er en helt anden historie "" )

 

Derfor er remarks meget gode synes jeg.

Specielt ting som:

/V/

NEWBIE

RMK/NO CHART

RMK/NO RNAV

er meget nyttige for mig som ATC, fordi det forbereder mig bedre som ATC, og som pilot undgår du at skulle til at fortælle at du ikke har charts eller er ny på vatsim.

 

Der er så også nogle ting som jeg finder overflødige, og hellere var for uden. For eksempel:

DOF/050114 (Day of flight) - Jeg ved godt hvilke dato det er i dag...

REG/LNABC (Flyets registrering) - Ligemeget for alle andre end dig. Vi kan alligevel ikke se det.

 

Videre, så lad mig blot sige, at jeg som ATC går ud fra, at du har alle kort over lufthavnen (All charts), MED MINDRE DU SKRIVER ANDET i remarks. Så har du ikke kort, så husk at skrive det.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med ditt innlegg Peter.Det du skriver inn i readmark er veldig viktig for oss som ATC. Må bare tilføye at hvis man bruker er ukjent callsign så er det viktig at man skriver dette inn i readmark også.Et eksempel,vi som er piloter i Coast Air bruker vi VBX i callsign på vatsim.Når jeg er ute og flyr skriver jeg bestandig " callsign= Coast Air" i readmarks.

Nyttig info for ATC i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...