Gå til innhold

Guard Air


Magnus Øverås

Anbefalte innlegg

Guard Air har to flytyper:

Dornier 228

Max passasjerer: 19

Besetning: 2

Lengde: 16,5 m

Bredde: 16,8

Rekkevidde: 1.340 km*

Marjsfart: 400 km/h

Max t/o vekt: 6.400 kg

Trykkabin: nei

WC: nei

* avhengig av og last

--------------------------------

Jetstream 31

Max passasjerer: 19

Besetning: 2-3

Lengde: 14,4 m

Bredde: 15,9 m

Marsjfart: 473 km/h

Max flyhøyde: 8.000 m (ca. 26.400 fot)

Rekkevidde: 1,250 km*

Trykkabin: nei

WC: ja

Dornier 228 brukes på rutene Bodø(BOO) - Røst(RET) og

Oslo(OSL) - Fagernes(VBD).

Jetstream 31 brukes på strekningen Torp(TRF) - Göteborg(GOT).

 

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

Hvor fant du den informasjonen om J31? Max. flyhøyde på 8000 meter UTEN trykkabin??? Sitter alle passasjerene med oksygenmaske da eller?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Da Sveaflyg hadde ruten TRF-GOT så fløy nå de J31 MED trykkabin, og det er det samme flyet som Guardair bruker idag (SE-LGH)!

Her er tekniske data fra BAe (Produsenten):

 

Jetstream 31

Maximum Takeoff Weight 7,059 kg

Maximum Landing Weight 6,759 kg

Maximum Zero Fuel Weight 6,486 kg

Operating Empty Weight 4,626 kg

Maximum Payload 1,860 kg

Maximum Fuel Capacity 1,372 kg

Engine 2 x Honeywell TPE331-10

Takeoff Rating per Engine 940 shp

Propeller 4-blade Dowty

Diameter 2.69 m

Overall Length 14.36 m

Overall Height 5.38 m

Overall Wingspan 15.85 m

Cabin Length 7.39 m

Cabin Height 1.8 m

Cabin Width 1.85 m

Cabin Volume 16.99 m3

Typical Baggage Volume 4.25 m3

Maximum Cruise Speed 255 kt/ 472 km/t

Maximum Cabin Differential 5.5 psi

Sea Level Cabin Altitude 12,000 ft

Maximum Cruise Altitude 25,000 ft

Cabin Altitude

at Maximum Cruise Altitude 8,000 ft

Range with Full Pax Load 324 nm/ 600km

Range with 60% Load Factor 1,015 nm/ 1880km

Typical Fuel Burn 255 kg/hr

Ved å kikke litt på disse tallene, og da spesielt "Cabin Altitude at Maximum Cruise Altitude" og sammenligner dette tallet(8000ft) med "Maximum Cruise Altitude" (25.000ft) som kommer man frem til at ved en flyhøyde på 25.000ft så tilsvarer kabintrykket en høyde på 8000ft, og dette igjen betyr at flyet har trykkabin!!

Hvis noen skulle komme til en annen konklusjon så si gjerne ifra... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil bare opplyse om at GuardAir også flyr ruten:

Gardermoen - Geiteryggen, med Dornier.

Var med Tidl. Sjefen der, på en commuter flight, med Dornieren.

Morsomt fly, spesielt serveringen ombord, en Termos festet til kabinen med borrelås, samt tre numre av Dagens Næringsliv.

That´s what I call Flying!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil kort få korrigere opplysninger om høyde vs hypoxi.

De fleste luftfartøy med godkjent kabinhøyde til 8000 fot, opererer innenfor høyder opp i mot 35 000 - 40 000fot.

Moderate hypoxi symptomer på normalt friske personer inntreffer i liten grad under 10.000 fot. Det er således "uproblematisk" å være passasjer i luftfartøy som opererer under denne høyden.

Det er således ingen sammenheng mellom kabinhøyde og hypoxi.

 

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arnfinn Trønes:

Hei

Vil bare opplyse om at GuardAir også flyr ruten:

Gardermoen - Geiteryggen, med Dornier.

Var med Tidl. Sjefen der, på en commuter flight, med Dornieren.

Morsomt fly, spesielt serveringen ombord, en Termos festet til kabinen med borrelås, samt tre numre av Dagens Næringsliv.

That´s what I call Flying!!!!!!

 

Den ruten du nevner der ble nedlagt pga lavt kabinbelegg, og underskudd.

De flyr nå bare Bodø-Røst-Bodø m/Do228-200 (LN-BEQ), Oslo-Fagernes-Oslo m/Do228-200 (LN-BER), og tilslutt Torp-Gøteborg-Torp og Torp-Ålesund-Kristiansund-Torp m/BAe J31 (SE-LGH).

Ruten Torp-Ålesund-Kristiansund-Torp startet forøvrig idag.

------------------

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kenneth G. Sørensen:

Morten:

Hvor fant du den informasjonen om J31? Max. flyhøyde på 8000 meter UTEN trykkabin??? Sitter alle passasjerene med oksygenmaske da eller?? [image]
[/image]


Sitter her med GUARDAIR's FlyMagasin nr.2 2000 årg. 1.

På s. 13 ser jo til og med jeg ( [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]) at det står at J-31 har trykkabin.

Det ble nok en LITEN skrivefeil der....

Min feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

mvh

Morten

[Endret av Morten Husby 28-08-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos til Guardairs rute til Gøteborg: følgende står å lese på det svenske luftfartsverkets nye infoside (www.lfv.se):

1810 KRISTANSUND

via Ålesund, Oslo Sandefjord FB203 FINE AIR

Hvor lenge får Guardair beholde dette hedersnavnet, tro?

Når det gjelder navnet på Torp, er det iallfall en forbedring: tidligere stod det 'Oslo Sandef'

mvh Gunnar Flak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hva de skal med ett fly til.....

Noe av grunnen til at de nå prøver seg på den nye ruten er jo for å tjene mer penger på det flyet som ellers står i hangaren mellom kl.1000 og 1630. Ved å sette inn et fly til så har du plutselig 2 fly med masse dødtid. Det er sikkert fint å ha et fly ekstra, men det er jo ikke økonomisk.

Hvis de derimot skal prøve seg på enda flere ruter så må dem jo ha ett fly til.... SE-LGH er jo nå blitt så aktiv at den er i farta hele tiden, og har en 12 timers arbeidsdag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]:

0745-0945 TRF-GOT-TRF,

0945-1615 TRF-AES-KSU-AES-TRF,

1730-1945 TRF-GOT-TRF

 

Men hvis de vil ha flere fly og ruter så er det helt greit for min del... (Blir bare mer tauing av fly på meg det, og det er jo fint [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

------------------

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Frode Mæland Strand:

Hei!

Så vidt jeg vet, flyr også Guardair en rekke avisruter om natten, ENGM-ENBR-ENZV-ENGM eller noe slikt.

Disse flys med DO228.

Tror også at det er Guardair som har en DO228 på Svalbard som flyr mellom Ny-Ålesund, Longyearbyen og Svea.

-Frode

Avisrutene har de vel, men de har bare 2 Do228 og ingen av dem står på svalbard...

Do228 er jo et ypperlig lastefly ettersom du faktisk kan laste inn HELE Europaller når du har fjernet stolene (og det er fort gjort). Firkantet kropp har den jo også, så den er jo som skapt til frakt av paller [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...