Gå til innhold

Hmmm, undrar vad som hänt här........................


Peter Grönwall

Anbefalte innlegg

Kan ikke kommentere på bildet sånn sett, men bare konstatere at det skal forbrukes masse energi før en 747 er stoppet.

Et tenkt eksempel der flyet lander i 145 knop (75 m/s) ved max landing weight (285.400 kg) - og du bruker den samme mengde energi til å koke vann fra 0 grader til 100 grader, så klarer du å varme opp ca 1900 kg vann til kokepunktet.

Noe av bremseeffekten vil selvfølgelig motorene stå for, men likevel så er det masse energi som skal absorberes av bremser, understell, og ikke minst hjul [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ikke uvanlig at hjulene slipper ut lufta ved en abort. Dekkene har "fuse plugs" som slipper ut lufta hvis dekket bli for varmt (rundt 475 grader om jeg husker rett). Dette for å unngå at dekket eksploderer. Det er ikke uvanlig med bremsebrann ved en abort ved max hastighet med fullt fly.

En annen grunn kan være landing med antiskid u/s, da er det nesten umulig å bremse ned uten å punktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...