Gå til innhold

"Hasardiøs takeoff"


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

Jeg er sjokkert over denne episoden. Jeg er også skremt over personalpolitikken til SAS (noe rapporten også kritiserer selskapet for). Hvis en person i en slik kritisk jobb sies opp, så bør vedkommende slippe arbeidsplikt. Grunnen til at vedkommende ble sagt opp, var jo nedskjæringer, og da er jo personen overflødig. Hvorfor en overflødig person fortsatt skal jobbe i sin oppsigelsestid er enten et resultat av en feilaktig avgjørelse eller at ledelsen rett å slett er kjip.

 

Jag helt enig!

I SAS, och i många andra bedrifter så kan man få uppsägning för att man kommer att vara överflödig om några månader, inte nödvändigtvis för att man är det just nu...

 

Vedkommande kunde hållt sig utanför cockpit genom att anmälsa sig "not fit for flight". Problemet med detta, som vi sett i Röyken flygledarnas "sykemelding" tidigare är att det kan bli sett på som en aktion, att vedkommande inte blir trodd.

 

Siden fartøysjefen ble kalt inn på kort varsel, så tyder det jo på at det er for få piloter og ikke for mange.

 

Att kallas ut i tjänst när man har vakt kan bero på trafikala grunder. Försinkelser, tekniska problem, och sjukdom. Men att Kapten fått avslag på ledighet när det dessutom var sjukdom i familjen, är svårt att svälja när man ser att kollegor får sparken...

 

Jeg tror den største trusselen for luftfarten er dårlige ledere. Jeg har også en sterk mistanke om at dette også gjelder Avinor. Å drive på med luftfart er ikke det samme som å jobbe på et vanlig kontor. En tabbe vil få katastrofale følger (som flygelderertabben der de to flyene krasjet).

 

Det tror jag du har helt rätt i!

 

Det visar sig att beslutet flygledarna tog om att inte arbeta var ett mogent beslut.

 

Problemet är att de inte blir trodda.

 

Vel, hade de arbetat och det inträffat en incident eller olycka, så var det flygledarna vi diskuterat här, och att de borde hållt sig hemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jösses!

Det är ju den anställdes plikt att säga ifrån till sin arbetsgivare om potentiella faror!

 

Jaja, Frau Flesland vill väl ha "ja-sägare" i Avinor verkar det som. Precis som i Alaska Airlines, som Egil refererade till, där de sparkade tekniska chefer som inte ville gå med på att fiffla med vedlikeholds dokumenten...

 

Ingen normal människa med insikt i konsekvenserna av Avinors spareprogram kunde genomföra något sådant och sova gott om natten.

Antingen är inte Flesland vad man kan kalla en normal människa, eller så har hon ingen insikt... Oavsett så bör hon inte ha den tjänst hon har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

At Fru Flesland og hele ledelsen i flysikringsdivisjonen ikke vil forstå hvor alvorlig situasjonen og mangelen på tillit/samarbeid er dokumenterer de jo her i alle fall. Slik jeg og mange ser det så brenner de broene før de engang er bygget......

Etterhvert så vil nok sannheten om mangt og meget komme for en dag...........f.eks Ks Nord... I TO05 så ble det forespeilet en bemanning på 55 flygeledere, og en besparelse i driftskostnader på 19mill. I all stillhet så har disse tallene senere blitt kraftig oppjustert, og i følge siste internavis så skal man nå ta en ny gevinst vurdering sommeren 2005.......sannsynligheten for at de har spart noe som helst er ikke stor...

Poenget er at her fører Avinor styret,politikere og menigmann for narr. Og det faktum at de er det samme geniene som har laget regnestykkene for KS Sør, flytting av App til GM etc. inngir jo tillit....lol

Nei, at flysikkerheten står på spill, både i Avinor og i flyselskapene er et klart faktum i mine øyne. Det som er godt å se er at "almuen" også nå forstår at det er mye som skurrer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de jo begynne med å flytte ut av Oslo sentrum og inn i de ledige kontorlokalene i Røyken. Å dermed komme seg ut av et av Oslos dyreste kontorbygninger som de leier lokaler i.

 

De har flyttet i dag faktisk! Men til mindre, og og pr m2 DYRERE lokaler nede i Bjørvika. Bygget eies av SAS tror jeg, og er for dyrt til at selskapet vil bruke det selv.

 

Right......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...